عصر بازار

آمارهای خرده‌فروشی بانک مرکزی نشان می‌دهد

هفته کاهشی در بازار خوراکی‌ها

عصر اعتبار- آمارهای بانک مرکزی از قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۲۵ تیرماه بهای ۶ گروه از ۱۱ گروه این کالاها کاهش یافته است. همچنین قیمت سه گروه نیز افزایشی و قیمت دو گروه بدون تغییر بوده است. قیمت کالاهای خوراکی نسبت به مدت ماه قبل نیز روندی کاهشی داشته و بهای اکثر کالاها افت کرده است.

هفته کاهشی در بازار خوراکی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل دنیای اقتصادی، 6 گروه کاهشی در هفته

    در هفته گذشته، در بین 11 گروه خوراکی نسبت به هفته گذشته بهای 6 گروه کاهشی بوده است. بر این اساس، بهای گروه‌های «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ» و «روغن نباتی» نسبت به هفته قبل از آن کاهش یافته است. اما در بین این گروه‌ها بیشترین کاهش هفتگی به میوه‌های تازه و سبزی‌های تازه مربوط است. بر این اساس، طی هفته، 7/ 3 درصد از سطح قیمتی میوه‌های تازه کاسته شده است. همچنین بهای سبزی‌های تازه نسبت به هفته قبل کاهش 4/ 3 درصدی را پشت‌سر گذاشت. در بین میوه‌های تازه بیشترین کاهش هفتگی مربوط به طالبی و خربزه بوده است. بر این اساس هر کیلو طالبی معادل هزار و 800 تومان قیمت‌گذاری شده که این رقم در هفته گذشته معادل 2 هزار و 100 تومان بود. همچنین هر کیلو خربزه نیز از 2 هزار و 700 تومان به حدود 2 هزار و300 تومان کاهش داشته است. در هفته گذشته نیز بهای هندوانه کاهشی 4/ 7 درصدی را پشت‌سرگذاشته و قیمت هر کیلو آن از یک‌هزار و 370 تومان به حدود یک‌هزار و 268 تومان رسیده است. قیمت گیلاس نیز طی هفته گذشته کاهش 3/ 3 درصدی را ثبت کرده و هر کیلو گیلاس با بهای 8 هزار و 700 تومان عرضه شده است. این در حالی است که قیمت هفته قبل از آن حدود 9 هزار و 600 تومان بود. در هفته مورد بررسی و بین میوه‌های تازه تنها قیمت موز افزایشی بود که طی یک هفته بهای هر کیلو آن از 4 هزار و 800 تومان در هفته گذشته به حدود 5 هزار و 200 تومان رسیده است.

    افت دسته‌جمعی سبزی‌ها

    اما علاوه‌بر اقلام میوه‌ها، در گروه سبزی‌ها نیز کاهش قیمت هفتگی را می‌توان مشاهده کرد. در بین کالاهای گروه سبزی‌ها، بادنجان با کاهش 2/ 16 درصد طی هفته، بیشترین افت را به نام خود ثبت کرده است. بهای هر کیلو از این خوراکی از دو هزار و 100 تومان به حدود هزار و 700 تومان رسیده است. همچنین طی هفته گذشته لوبیا سبز نیز کاهش 9/ 15 درصدی را به نام خود ثبت کرده است. هر کیلو از این خوراکی در هفته مورد بررسی معادل سه هزار و 300 تومان ثبت شده است. طی یک هفته، قیمت گوجه فرنگی 1/ 3 درصد، سیب‌زمینی 7/ 7 درصد و پیاز 9/ 5 درصد افت داشته است. در این هفته خیار با رشد 6/ 0 درصدی تنها کالایی بوده که نسبت به هفته گذشته افزایش را پشت‌سرگذاشته است.

     

    افت جزیی گوشت قرمز و مرغ

    در هفته گذشته گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز کاهش جزئی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کردند. براساس آمار گزارش بانک مرکزی بهای هر کیلو گوشت مرغ با ثبت 7 هزار و 370 تومان نسبت به هفته قبل حدود 3/ 0 درصد کاهش یافته است. اگرچه طی یک ماه بهای آن 9/ 12 درصد افزایش داشته است. در ماه گذشته قیمت هر کیلو مرغ حدود 6 هزار و 500 تومان بود. یکی از نکات قابل توجه گزارش خرده‌فروشی، رشد 18 درصدی بهای گوشت مرغ نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این رقم در ماه‌های اخیر، همواره کنترل شده و زیر 10 درصد بوده است، اما روند صعودی در هفته‌های اخیر باعث شده قیمت نقطه به نقطه گوشت مرغ نیز رشد کند. اما برخلاف افزایش سالانه بهای گوشت مرغ، گوشت قرمز روند باثبات‌تری داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 2/ 1 درصد رشد قیمت داشته است. گروه گوشت قرمز از دو کالای «گوشت گوسفند با استخوان» و «گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان» تشکیل شده است. در هفته منتهی به 25 تیرماه سال جاری، بهای هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان به حدود 34 هزار و 800 تومان رسیده که نسبت به هفته قبل از آن کاهش 2/ 0 درصدی را پشت‌سر گذاشته است. هر کیلو گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان نیز مشابه دیگر کالای این گروه با کاهش 2/ 0 درصدی به سطح 34 هزار و 900 تومان رسیده است.

    افزایش قابل توجه قیمت شکر

    در بین 11 گروه خوراکی طی هفته گذشته گروه قند و شکر افزایش 9/ 8 درصدی را پشت‌سر گذاشت. بهای هر کیلو قند در این هفته معادل 3 هزار و 800 تومان عنوان شده که نسبت به هفته قبل افزایش 300 تومانی را ثبت کرد. از سوی دیگر هر کیلو شکر نیز معادل 3 هزار و 560 تومان عنوان شد که نسبت به هفته قبل از آن 300 تومان گران تر شده است. بهای این گروه نسبت به مدت مشابه سال قبل 33 درصد رشد کرده است. سطح قیمت‌های گروه چای نیز طی یک سال 8/ 14 درصد رشد کرده است، اما طی هفته بهای این گروه ثابت مانده است. قیمت هر بسته 500گرمی چای خارجی معادل 18 هزار و 800 تومان ثبت شده است.

     

    رشد قیمت برنج و تخم مرغ

    در هفته مورد بررسی قیمت تخم مرغ نسبت به هفته قبل 3 درصد رشد کرد، هر چند بهای آن نسبت به ماه قبل کاهش 2/ 5 درصدی را پشت‌سرگذاشته است. قیمت یک شانه دو کیلویی تخم مرغ در هفته مورد بررسی معادل 8 هزار و 100 تومان گزارش شده است. در هفته گذشته قیمت‌های گروه برنج نیز نسبت به هفته‌های قبل از آن 4/ 2 درصد رشد کرده است. تورم ماهانه این گروه نیز معادل 6/ 11 درصد و تورم نقطه به نقطه این گروه 8/ 39 درصد ثبت شده است. در هفته مورد بررسی قیمت هر کیلو برنج درجه یک معادل 11 هزار و 850 تومان ثبت شده است. همچنین قیمت هر کیلو برنج درجه دو نیز معادل 8 هزار و 300 تومان گزارش شده است. گروه حبوب نیز یکی از گروه‌هایی است که طی یک سال تورم نسبتا بالا (معادل 26 درصد) را ثبت کردند. در بین کالاهای این گروه قیمت نخود نسبت به مدت مشابه سال قبل 84 درصد رشد کرده است. هر کیلو نخود در هفته مورد بررسی معادل 8 هزار و 400 تومان گزارش شده است. همچنین بهای هر کیلو لپه نیز 9 هزار و 100 تومان گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 42 درصدی را ثبت کرد. سایر کالاهای این گروه نیز افزایش 5 تا 16 درصدی را پشت‌سر گذاشتند اما بهای لوبیا نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش سه درصدی را ثبت کرده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو