عصر بازار

معاون اول رئیس جمهور:

هنوز همه تحریم‌های برجامی لغو نشده

بیکاری چالش جدی اقتصاد کشور است

عصر اعتبار- معاون اول رئیس جمهور با بیان این که یکی از چالشهای جدی اقتصاد کشور مشکل بیکاری است اظهار داشت بخشی از تحریم ها لغو شده و بر اساس برجام باید بقیه تحریمها نیز برداشته شود.

هنوز همه تحریم‌های برجامی لغو نشده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم افتتاح طرح اوره و آمونیاک شهدای مرودشت گفت: در شرایط کنونی و با رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای اقتصاد کشور در مسیر صحیحی قرار گرفته است و موانع پیشرفت توسعه یکی پس از دیگری از پیش روی اقتصاد در حال برداشته شدن است.

    وی اضافه کرد: با این وجود باید تلاش شود تا با شتاب بیشتری حرکت کنیم چرا که چالشهای جدی نیز پیش روی توسعه اقتصادی در کشور قرار دارد.

    معاون اول رئیس جمهور اذعان داشت: ایران کشوری است که در منطقه حساس خاورمیانه نه تنها با ثبات کامل اداره می‌شود، بلکه به منطقه نیز برای حرکت به سمت ثبات کمک می‌کند و در این زمینه تاثیرگذار است. بنابراین باید اقتدار اقتصادی کشور را به جایگاهی برسانیم که متناسب با این نقش تاثیرگذار حرکت کنیم.

    جهانگیری تاکید کرد: یکی از چالشهای جدی اقتصاد کشور مشکل بیکاری است و با وجود نسل جوان و با انگیزه باید در راستای افزایش رفاه مردم اقدام شود.

    وی در ادامه یکی از موانع پیش روی اقتصاد کشور را تحریمها عنوان کرد که بخشی از آنها لغو شده و براساس برجام باید بقیه تحریمها نیز برداشته شود.

    وی تصریح کرد: البته با حضور قدرتمند بخش خصوصی اقتصاد ایران برای پیشرفت سرعت پیدا می‌کند و باید زمینه‌هایی در همه جنبه‌ها از جمله فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد شود تا بخش خصوصی در فضایی امن و آرام اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور کند.

    جهانگیری افزود: عوامل داخلی بنگاه‌ها و مدیریت آنها و بیش از آن فضای حاکم بر بنگاه‌های تولیدی دو عامل اثرگذار بر پیشرفت اقتصاد کشور هستند که بر این اساس دولت تلاش می‌کند با اتخاذ سیاست‌هایی ثبات تصمیم‌گیری در اقتصاد کلان کشور را ایجاد کرده تا در فضایی امن و قابل پیش‌بینی فعالان بخش خصوصی در اقتصاد با چشم‌اندازی قابل پیش‌بینی فعالیت کنند.

    وی گفت: ثبات در نرخ ارز، حرکت تورم در محدوده‌ای با ثبات و کنترل شده، قابل پیش‌بینی کردن روابط سیاسی با سایر کشورها، کاهش نرخ سود بانکی و تسهیلات، ایجاد آرامش در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از جمله مواردی است که دولت به آنها توجه داشته و باید با به وجود آوردن آنها زمینه فعالیت های اقتصادی در کشور را فراهم کنیم.

    معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: باید زمینه‌هایی فراهم شود تا بخش خصوصی میداندار اصلی اقتصاد کشور باشد. در شرایط کنونی که در حال گذر از اقتصاد دولتی به سمت خصوصی‌سازی هستیم شبه دولتی‌ها باید اجازه دهند تا بخش خصوصی به اقتصاد ورود پیدا کند.

    جهانگیری گفت: حوزه گاز و نفت از بزرگترین موهبت‌های خداوند به کشور ایران است و از زمان اکتشاف نفت در ایران تاکنون متاسفانه نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم.

    وی افزود: در اقتصاد مقاومتی بر توسعه ظرفیت‌های نفت و گاز کشور به عنوان یکی از عوامل اصلی رسیدن ایران به جایگاه اصلی خود در جهان تاکید شده است که باید این سیاست را توسعه دهیم.

    معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی کشور در حوزه نفت و گاز افزایش برداشت از میادین نفتی مشترک است که باید تلاش کنیم تا سهم بیشتری از این میادین مشترک داشته باشیم.

    جهانگیری افزود: از سوی دیگر در سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر پرهیز از خام‌فروشی و توسعه صادرات بویژه در حوزه نفت و گاز تاکید شده است که عمل به آن می‌تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

    وی گفت: در دوران تحریمها دو گروه در اقتصاد کشور نقش موثری داشتند که یکی از آنها فعالین بنگاه‌های تولیدی بود که به اقتصاد کشور با وجود همه مشکلات کمک کردند و گروه دیگر کسانی بودند که در راستای منفعت شخصی از شرایط تحریم استفاده کردند.

    جهانگیری در پایان گفت: امیدواریم با استفاده از پتانسیل‌های موجود و حرکت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اجرای این سیاست‌ها بتوانیم شتاب بیشتری به اقتصاد کشور دهیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو