عصر بازار

کسب درآمد ۷ میلیون تومانی با پرورش ۱۵۰ قرقاول

عصر اعتبار- یک پرورش دهنده موفق قرقاول در منزل خود مشغول پرورش ۱۵۰ قطعه قرقاول است و هر سال در فصل بهار فقط از محل فروش تخم قرقاول هایش، ۲۰ میلیون تومان سود خالص(هر ماه حدود ۷ میلیون تومان) کسب می کند.

کسب درآمد ۷ میلیون تومانی با پرورش ۱۵۰ قرقاول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سید بهنام ذبیحی یکی از پرورش دهنگان موفق قرقاول در کشور است. او که دانش آموخته رشته حسابداری است، در منزل خود مشغول پرورش 150 قطعه قرقاول است و هر سال در فصل بهار فقط از محل فروش تخم قرقاول هایش، 20 میلیون تومان سود خالص کسب می کند. ذبیحی در گفت و گو با خبرنگار ما به بیان جزئیات مهمی درباره پرورش قرقاول پرداخته و تجربه موفقش را در این عرصه به اشتراک گذاشته است.

    قرقاول یکی از زیباترین گونه های پرندگان است که در نقاط مختلف ایران به صورت وحشی یافت می شود. با وجود علاقه زیاد مردم به مصرف گوشت قرقاول و نیز نگهداری این پرنده به صورت زینتی، تولید و پرورش آن در سطح بسیار محدودی در کشور انجام می شود.

    طی چند دهه اخیر گرایش های زیادی به مصرف گوشت قرقاول در جوامع غربی مشاهده شده است که علت آن مشخص شدن خواص فوق العاده گوشت و تخم قرقاول است. پرورش قرقاول با توجه به وجود تقاضای بسیار زیاد برای آن در کشور، ناچیز بودن هزینه های تولید و نگهداری و نیز امکان پرورش قرقاول به صورت خانگی، در حال حاضر سودآورترین عرصه تولید طیور محسوب می شود.

    سید بهنام ذبیحی درباره علت ورودش به عرصه پرورش قرقاول، می گوید: «در مازندران قرقاول وحشی به وفور وجود دارد. فقط به فاصله یک کیلومتر از منزل ما در جویبار می توان قرقاول وحشی یافت. در نتیجه آشنایی من با این پرنده طبیعی بود. با تحقیقاتی که انجام دادم، متوجه شدم تقاضا برای خرید گوشت و تخم قرقاول در کشور بسیار زیاد و میزان تولید آن بسیار اندک است. در عین حال متوجه شدم هزینه و زحمت پرورش قرقاول در قیاس با سایر طیور به طرز شگفت آوری ناچیز است. در نهایت به این جمع بندی رسیدم که پرورش در عین زودبازده بودن از آینده بسیار خوبی در کشور برخوردار است.»

    او می افزاید: «کار پرورش را با خرید 7 عدد قرقاول مولد و نگهداری از آن ها در منزل شروع کردم. عمدا کار را با تعداد کم شروع کردم تا به مرور تجربه پیدا کنیم و وضعیت بازار و هزینه های تولید نیز بهتر برای مشخص شود. در منطقه ما وسعت خانه ها بین 1000 تا 2000 متر است. در حال حاضر 150 عدد قرقاول دارم و 500 متر از فضای خانه را به آن ها اختصاص داده ام.»

    ذبیحی خاطرنشان می کند: «تفاوت قرقاول با دیگر پرندگان این است که از اواخر زمستان تا اواسط تابستان تخم گذاری می کند و قیمت هر عدد تخم قرقاول بسته به شرایط بین 5 تا 35 هزار تومان به فروش می رسد. تخم قرقاول در حال حاضر گرانترین تخم در میان پرندگان است و علت آن هم تقاضای زیاد و تولید کم است. من فقط از فروش تخم قرقاول در سه ماه اول سال 20 میلیون تومان سود خالص دریافت کردم.»

    او درباره هزینه های تولید قرقاول می گوید: «هزینه پرورش قرقاول به قدری اندک است که تقریبا می توان آن را صفر در نظر گرفت. هزینه غذای 150 قرقاول مولد در سال رقمی کمتر از 2 میلیون تومان است. غذای قرقاول همان غذای مرغ است با این تفاوت که قرقاول بی نیاز از واکسن است و فقط خوب است برای تامین نیازهایش مولتی ویتامین دریافت کند. نگهداری از قرقاول هم بسیار آسان است.»

    این فعال اقتصادی تصریح می کند: «مهمترین مزیت قرقاول این است که خودش غذایش را مدیریت می کند. به عنوان مثال اگر به اندازه یک ماه برای قرقاول ها غذا بگذارید، آن ها بیش از نیاز مصرف روزانه شان غذا نمی خورند و بقیه را ذخیره می کنند. همین مساله باعث می شود که آن ها از حضور دائمی و مراقبت بی نیاز باشند. من حداکثر هفته ای یک بار وارد محیط زندگی آن ها می شود و برایشان غذا و آب می گذارم. این مزیت قرقاول باعث می شود که پرورش دهندگان بتوانند در کنار پرورش قرقاول مشاغل دیگری را نیز تجربه کنند.»

    ذبیحی محوطه پرورش قرقاول را با استفاده از وام اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی، بنا کرده است. او در این باره می گوید: «قرقاول در برابر سرما و گرما کاملا مقاوم است و به همین دلیل نیازمند سالن برای نگهداری و وسایل سرمایشی و گرمایشی نیست و همین مساله یکی از عواملی است که هزینه تولید را به شدت کاهش می دهد. قرقاول را می توان به راحتی و بدون هیچ مشکلی در محوطه ای که به وسیله تور محصور شده نگهداری کرد. فقط باید توجه داشت که قرقاول یک پرنده پروازی است و حتما محوطه باید بوسیله تور مسقف شود. قرقاول ها سر و صدا هم ندارند و به راحتی در منزل نگهداری می شوند.»

    او در پاسخ به این سوال که با پایان فصل 3 ماهه تخم گذاری و دریافت سود 20 میلیون تومانی حاصل از فروش تخم قرقاول در سایر ایام سال چگونه از قرقاول ها درآمدزایی می کند، خاطرنشان می کند: «با پایان فصل تخم گذاری مشغول به پرورش جوجه های یک روزه می شویم و هر جفت قرقاول مولد را 150 هزار تومان به فروش می رسانیم که سود بسیار بالایی دارد. کار فروش اخم قرقاول و قرقاول های مولد را کاملا به صورت اینترنتی انجام می دهیم، از طریق وب سایت سفارش می گیریم و به سراسر کشور می فرستیم.»

    این فعال اقتصادی، می افزاید: «در حال حاضر تقاضا برای مصرف تخم و گوشت قرقاول رو به سرعت رو به افزایش است. گوشت قرقاول در عین لذیذ بودن کمترین میزان چربی و بالاترین خواص را داراست و به همین دلیل توسط پزشکان به بیماران توصیه می شود. گوشت قرقاول بهترین جایگزین برای گوشت مرغ است و روز به روز جایش را در سفره مردم باز می کند. با برنامه ریزی صورت گرفته و با توجه به تجربه ای که در اختیار داریم به زودی تعداد قرقاول هایمان را به 500 عدد می رسانیم و پیش بینی می کنیم فقط از محل فروش تخم های این 500 بلدرچین در سه ماهه اول سال 100 میلیون تومان درآمد داشته باشیم.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی