عصر بازار

آرامش شاخص ارزی سه روزه شد

حیرانی دلار بر لب مرز

عصر اعتبار- روز سه‌شنبه، دلار سومین روز کم نوسان خود را پشت‌سر گذاشت تا بهای آن در ابتدای سطح ۳ هزار و ۵۰۰ تومان زندانی باقی بماند. به این ترتیب، معامله‌گرانی که روز دوشنبه به‌دنبال آن بودند که با رصد قیمت‌های بازار تعیین موقعیت کنند، با نوسان محدود این ارز در روز سه‌شنبه سردرگم‌تر شدند؛ چراکه روند بازار بار دیگر نشان‌دهنده جهت حرکتی خاصی نبود.

حیرانی دلار بر لب مرز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در چهارمین روز هفته، دلار با 4 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 505 تومان رسید. این نوسان محدود موجب شد که هم معامله‌گران فعال و هم معامله‌گران کمین کرده در یک بن بست قرار بگیرند؛ بن بستی که قیمت دلار را دچار حیرانی و نوسان محدود در ابتدای مرز 3 هزار و 500 تومان کرد. روز سه‌شنبه، همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت. روز گذشته، سکه با 4 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان رسید. بازگشت اونس به محدوده هزار و 330 دلار عامل مهمی بود که زمینه‌ساز رشد سکه شد. افزایش روز گذشته موجب شد که فلز گرانبهای داخلی از کف 20 روزه بلند شود.

    اصلاح جزئی دلار

    روز گذشته، قیمت دلار کمی از مرز 3 هزار و 500 تومان فاصله گرفت. در چهارمین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 503 تومان آغاز کرد که افزایشی 2 تومانی نسبت به قیمت روزدوشنبه داشت. در ادامه روز، شاخص ارزی کشش افزایش بیشتری از خود نشان داد و حتی تا قیمت 3 هزار و 510 تومان بالا رفت. با این حال، با رسیدن این ارز به این محدوده، قیمت به مسیر کاهشی بازگشت و نهایتا با قیمت 3 هزار و 505 تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 4 تومان از روز دوشنبه بالاتر بود و موجب شد که پس از 3 کاهش متوالی، جهت حرکتی قیمت دلار معکوس شود. دلار که روز پنج شنبه تا قیمت 3 هزار و 515 تومان بالا رفته بود، روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه در مسیر کاهشی گام برداشت؛ به‌طوری‌که در سومین روز هفته به کمترین فاصله با سطح 3 هزار و 500 تومان رسید.

    با این حال، معامله‌گران در برابر پایین آمدن این ارز به زیر مرز 3 هزار و 500 تومان از خود مقاومت مناسبی نشان داده‌اند تا دلار به کانال پایین‌تر نرود. یکی از نشانه‌های مقاومت دلار، پایین آمدن مقطعی این ارز در روز یکشنبه به زیر مرز 3 هزار و 500 تومان بود. با این حال، در ادامه روز، شاخص ارزی با افزایش خریدهای معامله‌گران به کانال بالاتر بازگشت. روز سه‌شنبه، همسو با افزایش قیمت دلار، بهای یورو نیز در بازار داخلی افزایش یافت. در چهارمین روز هفته، یورو با 8 تومان افزایش از مرز 3 هزار و 900 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 905 تومان رسید. این در حالی بود که ارز اروپایی روز دوشنبه وارد کانال 3 هزار و 800 شده بود. تقویت جزئی یورو در ساعات ابتدایی بازار‌های جهانی در برابر دلار عامل رشد ارزش این ارز در بازار داخلی بود.

    تقابل عوامل در بازار

    به گفته فعالان، افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه ناشی از رشد نرخ حواله درهم، تحرکات معامله‌گران فردایی و کاهش حجم ارز موجود در بازار بود. با این حال، در حضور این عوامل افزایشی، شاخص ارزی کشش رشد بیشتری را از خود نشان نداد. به گفته فعالان، قرار گرفتن در روزهای انتهایی ماه یکی از عواملی بوده است که از شدت نوسانات بازار کاسته است. به اعتقاد آنها، در روزهای انتهایی ماه به‌طور سنتی میزان نقدینگی معامله‌گران کاهش پیدا می‌کند تا آنها توانایی کمتری برای خرید ارز پیدا کنند. همزمان برخی معامله‌گران در انتهای ماه بیشتر سعی می‌کنند که معاملات ماهانه خود را تسویه کنند.

     

    برگشت سکه از کف

    روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی در ابتدای روز از کف 20 روزه بلند شد. در چهارمین روز هفته، سکه معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 85 هزار تومان آغاز کرد که افزایشی 2 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز دوشنبه داشت. در ادامه روز، سکه رشد بیشتری را تجربه کرد و در مقطع کوتاهی وارد کانال یک میلیون و 90 هزار تومان شد، هرچند که در نهایت با قیمت یک میلیون و 87 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت 4 هزار تومان بالاتر از قیمت دوشنبه بود. افزایش سکه در حالی ثبت شد که فلز گرانبهای داخلی در سومین روز هفته به کمترین قیمت از تاریخ 9 تیر رسیده بود. به گفته فعالان، عامل اصلی که نوسانات سکه در2 روز گذشته را به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار داده اسـت، تغییرات بهای اونس در بازارهای جهانی بوده است. سکه که روز دوشنبه تحت‌تاثیر افت اونس در بازارهای جهانی در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، در چهارمین روز هفته همسو با افزایش طلای جهانی در مدار افزایشی قرار گرفت. البته روز سه‌شنبه، سکه تحت‌فشار دلار نیز قرار نداشت.

    با وجود رشد روز سه‌شنبه، حباب سکه هم چنان منفی است، یعنی ارزش ذاتی فعلی سکه از ارزش بازاری آن بیشتر است. تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه، ارزش ذاتی سکه بالای یک میلیون و 100 هزار تومان بود. روز گذشته همسو با رشد قیمت سکه تمام، نیم سکه نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3 هزار تومان رشد به قیمت 545 هزار تومان رسید. این افزایش در حالی صورت گرفت که نیم‌سکه در روزهای گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود. به‌عنوان مثال، نیم سکه روز دوشنبه با 4 هزار تومان افت تا قیمت 542 هزار تومان پایین آمده بود. برخلاف رشد سکه تمام و نیم‌سکه، روز سه‌شنبه ربع سکه افزایش و تغییر قیمتی خاصی از خود نشان نداد و مانند روز دوشنبه با قیمت 281 هزار تومان به کار خود پایان داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو