عصر بازار

درخواست معاون اول رییس‌جمهور از بانک‌های عامل؛

هر ماه تسهیلات لازم را در اختیار تعداد مشخصی از واحدهای تولیدی قرار دهید

عصر اعتبار- جلسه کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

هر ماه تسهیلات لازم را در اختیار تعداد مشخصی از واحدهای تولیدی قرار دهید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری با اشاره به گزارش ارائه شده در جلسه از سوی مدیران عامل بانک‌ها در خصوص روند بررسی پرونده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال و ارائه تسهیلات برای راه‌اندازی این واحدها گفت: عملکرد بانک‌ها در این زمینه مثبت بوده که باید از آن‌ها قدردانی کنیم.

    وی راه‌اندازی بخش تولید و اقتصاد کشور را در سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» موضوعی بسیار پراهمیت دانست و گفت: دولت متعهد شده است در سال جاری تولید کشور را راه‌اندازی کند و انتظار ما از بانک‌های عامل و همه بخش‌ها این است که همه توان و تلاش خود را در این زمینه بکار گیرند.

    وی از بانک‌های عامل خواست «در راستای بررسی سریع‌تر پرونده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط راکد و نیمه فعال که به تسهیلات و سرمایه در گردش نیاز دارند، هر بانک یک هدفگذاری کمی برای خود تعیین کند و متعهد شود که در هر ماه تسهیلات لازم را در اختیار تعداد مشخصی از واحدهای تولیدی استان‌های مختلف کشور قرار دهد تا بدین ترتیب ظرف چند ماه آینده شاهد رونق تولید و اشتغال در کشور باشیم.»

    معاون اول رییس جمهور افزود: انتظار ما این است که در پایان سال تعداد واحدهای صنعتی و تولیدی نیمه فعال و راکد که به کمک نظام بانکی مجدداً احیا شده‌اند، فراتر از انتظارات باشد و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهور در خصوص ایجاد رونق تولید و رشد اقتصادی کشور محقق گردد.

    وی تاکید کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی و  بر اساس بازدیدهایی که از واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در چند ماه اخیر داشته ام، استنباط من این است که برخلاف آنچه برخی افراد می گویند، تولید و صنعت کشور متوقف نیست و بسیاری از واحدهای تولیدی با ظرفیت مناسب در حال کار و فعالیت هستند.

    وی افزود: متاسفانه گاهی اطلاع‌رسانی درباره کارهای سازنده و خوبی که انجام می‌دهیم، آن‌طور که باید صورت نمی‌گیرد و در مقابل، برخی افراد و رسانه‌ها، ضعف‌های دولت را برجسته کرده و به صورت چند برابر جلوه می‌دهند که لازم است در این خصوص دقت و تمرکز بیشتری به خرج دهیم تا مردم از اقدامات مثبت و سازنده دولت آگاه شوند.

    معاون اول رییس‌جمهور گفت: با توجه به شناختی که از صنعت کشور دارم و با درنظر گرفتن گزارش‌های دریافت شده و بازدیدهایی که طی چند ماه اخیر از واحدهای تولیدی داشته‌ام، معتقد هستم که تولید کشور حتماً راه‌اندازی خواهد شد و دغدغه تولید و اشتغال کشور تا حد زیادی مرتفع می‌شود.

    وی با تاکید بر این‌که «نمی‌توانیم نسبت به سرنوشت واحدهای تولیدی که به دلیل شرایط اقتصادی با مشکل مواجه شده‌اند بی‌تفاوت باشیم»، تصریح کرد: ضرورت راه‌اندازی و احیاء بخش تولید کشور یک موضوع ملی به معنای واقعی کلمه است و انتظار داریم همه مدیران و مسئولین با جدیت به این موضوع بپردازند زیرا باور ما این است که همگی در یک کشتی نشسته‌ایم و باید این کشتی را با کمک یکدیگر به حرکت درآوریم.

    وی باقدردانی مجدد از عملکرد نظام بانکی برای راه‌‌اندازی تولید، خاطرنشان کرد: این‌که علیه نظام بانکی فضاسازی منفی ایجاد شود درست نیست؛ زیرا بانک‌ها از مظلومترین بخش‌ها هستند و در عین حال بیشترین مسئولیت را در تامین مالی برای اقتصاد کشور برعهده دارند و این طبیعی است که وقتی یک بخش دارای اهمیت فراوانی در اقتصاد باشد، از طرف همه بخش ها مورد انتقاد قرار گیرد.

    در این جلسه که وزرای کشور، صنعت،معدن و تجارت، رییس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها نیز حضور داشتند، نعمت‌زاده گزارشی از عملکرد اجرای طرح رونق تولید ارائه کرد و به تشریح مشکلات و موانع پیش روی واحدهای تولیدی پرداخت.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به ارائه گزارشی آماری از تعداد پرونده هایی که توسط کارگروه های استانی رفع موانع تولید به بانک‌های عامل ارسال شده، ارائه کرد و گفت: گروه هایی برای نظارت مشخص شده‌اند تا بررسی کنند که تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی نیازمند، در چه مسیری هزینه می شود تا منجر به راه اندازی تولید و اشتغال گردد.

    وی همچنین مشکلات و موانع موجود در روند رسیدگی به پرونده واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد را مطرح کرد و پیشنهاداتی نیز برای حل این مشکلات ارائه کرد.

    در ادامه این نشست وزیر کشور نیز گزارشی از برگزاری جلسه ای با بانکها برای بررسی مسائل و پیشنهادات در جهت حل مشکلات پیش روی ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی ارائه کرد.

    رییس کل بانک مرکزی هم در این نشست با تاکید براین‌که «در نظام بانکی برای تحقق اهداف اقتصادی در سال 95 احساس مسئولیت فراوانی وجود دارد»، گفت: در نظام بانکی عزمی جدی ایجاد شده تا رسالت واقعی خود در جهت تحرک بخشیدن به اقتصاد و تولید کشور را انجام دهند.

    سیف اظهار داشت: نظام بانکی جهت گیری دولت برای تحرک بخشی به اقتصاد و راه‌اندازی تولید را به خوبی درک کرده است و برای همراهی با برنامه‌های دولت کاملاً مصمم است.

    وی با یادآوری این‌که «بانک‌های خصوصی در سال‌های گذشته نقش چندانی در سیاست‌های دولت بر عهده نداشتند»، گفت: با سیاستگذاری‌های صورت گرفته در نظام بانکی، ظرف یکی دو سال اخیر بانک‌های خصوصی به صحنه آمده‌اند و در راستای اجرای برنامه‌های دولت گام‌های موثری برداشته‌اند.

    در ادامه این جلسه مدیران عامل بانک‌ها نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و عملکرد خود در رابطه با رونق و فعال‌سازی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط ارائه کردند و از اهتمام ویژه نظام بانکی کشور برای تحقق اهداف دولت در مسیر راه اندازی تولید و رونق اقتصادی خبر دادند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی