عصر بازار

حرکت طلای جهانی به سوی دومین کاهش هفتگی

عصر اعتبار- طلای جهانی به دلیل صعود بازارهای سهام و قوی شدن ارزش دلار که از ابتدای هفته تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را محدود کرده است، به سوی دومین کاهش هفتگی متوالی پیش می‌رود.

حرکت طلای جهانی به سوی دومین کاهش هفتگی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.6 درصد کاهش یافت و به 1323.70 دلار رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون 0.9 درصد کاهش داشته است.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت 0.5 درصد کاهش یافت و در 1324.20 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه 11.70 دلار یا 0.9 درصد افزایش یافت و در 1331 دلار بسته شد.
    در بورس طلای شانگهای شمش طلا با عیار 99.99 درصد 0.5 درصد افزایش یافت و به 284.78 یوان در هر گرم (1328.03 دلار در هر اونس) رسید.

    طلا روز پنج شنبه پس از اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا با افزایش قیمت روبرو شد. دراگی پس از نشست سیاست پولی اظهار کرد بانک مرکزی ممکن است در نشست ماه سپتامبر خود که زمان کافی برای ارزیابی پیامدهای تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا (بریگزیت) دارد، تدابیر محرک مالی بیشتری فراهم کند. برای نخستین بار بود که رئیس بانک مرکزی اروپا اذعان کرد بریگزیت یک عامل منفی بر اقتصاد منطقه یورو است.

    سیاستهای انبساطی بانک‌های مرکزی تقاضا برای طلا را افزایش می‌دهد، زیرا سرمایه‌گذاران برای حفاظت از سرمایه شان در برابر ضعیف شدن ارزها، به خرید این فلز ارزشمند می پردازند.

    به گفته جوردان الیسئو، اقتصاددان ارشد شرکت استرالین بولیون، طلا در فاز تحکیم قیمت قرار دارد و قوی شدن دلار و رشد بازارهای سهام تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرده است. انتظار می رود بانک مرکزی اروپا بزودی تدابیر محرک مالی بیشتری را تصویب کند، در حالیکه همه نگاهها به سوی نشست سیاست پولی هفته آینده بانک مرکزی آمریکا دوخته شده است.

    صعود اخیر بازارهای سهام جهان و قوی شدن دلار آمریکا روند رشد قیمتی که طلا از ابتدای سال جاری میلادی داشته را محدود کرده است. قیمت طلا از رکورد حدود 1375 دلار که اوایل ماه جاری ثبت کرد حدود چهار درصد کاهش پیدا کرده اما همچنان از ابتدای سال تاکنون حدود 24 درصد رشد نشان می دهد.

    طبق آمار بلومبرگ، ذخایر صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس که تحت پشتوانه طلا قرار دارند، روز پنج شنبه 1.005 تن کاهش یافت و به 2004.4 تن رسید.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.7 درصد کاهش یافت و به 19.64 دلار رسید. این فلز از ابتدای هفته تاکنون 2.8 درصد کاهش قیمت داشته که نخستین کاهش هفتگی در حدود

    دو ماه گذشته است. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 0.5 درصد اُفت کرد و 1096.20 دلار معامله شد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری 0.6 درصد کاهش یافت و در 680.68 دلار ایستاد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی