عصر بازار

افت طلا تریلوژی نمی‌شود

عصر اعتبار- با آنکه هفته گذشته،‌ دومین هفته افت پیاپی ارزش فلز زرد بود، خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت طلا ادامه دارد. اونس طلا هفته گذشته با حدود یک درصد افت به قیمت ۱۳۲۲ دلار رسید، اما آخرین نظرسنجی‌های پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که اکثر کارشناسان حرفه‌ای و معامله‌گران خرد انتظار رشد ارزش طلا در هفته جدید کاری را دارند. در نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، ۱۹ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۹ نفر معادل ۴۷ درصد، افزایش و ۷ نفر معادل ۳۷درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش قیمت‌های طلا را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند.

افت طلا تریلوژی نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، 3 نفر معادل 16درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز 919 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 451 نفر معادل 49درصد، افزایش و 338 نفر معادل 37 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 130نفر معادل 14 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. با آنکه نظرها افزایشی است، افت بیش از 50دلاری قیمت از اوج حدودا 2 ساله تاثیرگذار بوده است. این نخستین بار از ماه مارس 2016 است که کمتر از 50 درصد سرمایه‌گذاران خرد، درباره روند کوتاه‌مدت افزایشی هستند.

    آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» می‌گوید: «طلا در حال نشان دادن انعطاف فوق‌العاده‌ای از خود است. بازارها به‌زودی بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و تغییر احتمالی سیاست‌های پولی این کشور متمرکز خواهند بود؛ بنابراین اونس این هفته تقویت خواهد شد اما بعد قطعا بیشتر رشد خواهد کرد.» فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید: «داده‌های ضعیف اواخر هفته گذشته از اقتصاد بریتانیا، انتظاری برای تشدید محرک‌ها در اروپا را افزایش می‌دهد و این امر باید بازار را افزایشی کند.» باب هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» بر این باور است که با آرام گرفتن رشد بازارهای سهام، طلا رشد خواهد کرد. او می‌گوید: «حتی اگر اونس به مرز 1300 دلار نزدیک شود، طلا به کانال 1200 دلار بازنمی‌گردد.» ایرا اپستاین، از مدیران ارشد «لین اند اسوشیتس» هم انتظار رشد طلا در این هفته را دارد؛ چراکه به عقیده او بازار تعدیل خواهد شد. شان لوسک، مدیر صندوق تجاری موسسه «والش تردینگ» هم انتظار رشد طلا را دارد، با این تفسیر که مقام‌های کمیته بازار آزاد فدرال رزرو احتمالا در نشست این هفته تغییری در سیاست‌های پولی نخواهند داد.

    از سوی دیگر آدام باتن، کارشناس «فارکس لایو» انتظار دارد ارزش طلا پس از برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، افت کند. او می‌گوید: «لحن این نهاد درباره نرخ‌های بهره به‌گونه‌ای خواهد بود که احتمال انقباض پولی را مطرح خواهد کرد.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» پیش‌بینی می‌کند که بازار در آستانه نشست دوروزه فدرال رزرو عقب‌نشینی کند: «اونس هفته گذشته مرز 1310 دلار را آزمود و من انتظار دارم در این هفته مرز 1300 دلار را بیازماید.» دارین نیوسام، تحلیلگر ارشد موسسه «دی تی ان» هم سطح حمایتی را 1299 و بعد 1250 دلار تعریف می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی