عصر بازار

روند کاهشی طلای جهانی ادامه یافت

عصر اعتبار- طلای جهانی پس از ثبت دومین کاهش هفتگی متوالی در هفته گذشته، نخستین روز معاملات هفته جاری را به دلیل رونق بازارهای سهام و رشد ارزش دلار، با کاهش آغاز کرد.

روند کاهشی طلای جهانی ادامه یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.7 درصد کاهش یافت و به 1313.57 دلار رسید. بهای معاملات این بازار هفته گذشته 1.1 درصد و هفته پیش از آن 2.1 درصد سقوط کرده بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در اوت 0.3 درصد کاهش یافت و به 1318.90 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 7.60 دلار یا 0.6 درصد کاهش یافت و در 1323.40 دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 0.3 درصد کاهش نشان داد. این فلز ارزشمند هفته پیش از آن 2.3 درصد ریزش قیمت داشت.

    در بورس طلای شانگهای چین شمش طلا با عیار 99.99 درصد به میزان 0.6 درصد کاهش یافت و 283.24 یوان در هر گرم (1315.05 دلار در هر اونس) معامله شد.

    رشد قیمتی که طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون داشته است، بدنبال صعود ارزش دلار و بهبود بازارهای سهام که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را ضعیف کرد، محدود شده است. طلا از ابتدای سال 2016 تاکنون به دلیل نگرانیها نسبت به رشد جهانی و انتظارات برای سیاستهای انبساطی 25 درصد رشد قیمت داشته است شاخص استاندارد اند پورز روز جمعه در بحبوحه نشانه‌های توانمندی اقتصاد آمریکا، در رکورد بالایی بسته شد. بانک مرکزی آمریکا هفته جاری نشست پولی برگزار می کند و معامله گران احتمال افزایش نرخهای بهره در این نشست را 10 درصد و در نشست دسامبر را 45 درصد برآورد می کنند. طلا به نرخهای بهره حساس است و هر گونه افزایش نرخهای بهره برای طلا منفی خواهد بود زیرا رقابت این فلز با داراییهای دارای بازده مانند اوراق قرضه و سهام را دشوار می کند.

    ویان لی، اقتصاددان بانک ملی استرالیا به بلومبرگ گفت: انتظارات بازار درباره افزایش نرخهای بهره آمریکا تا پایان امسال طی دو هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و ممکن است بانک مرکزی این کشور در نشست پولی هفته جاری پیام خوش بینانه ای نسبت به وضعیت اقتصادی اعلام کند که در این صورت دلار قوی‌تر شده و قیمت طلا را تحت فشار قرار می‌دهد.

    شاخص دلار بلومبرگ روز دوشنبه برای دومین روز افزایش یافت در حالیکه ین ژاپن تحت تاثیر انتظارات برای تصویب تدابیر محرک مالی جدید در نشست روز جمعه بانک مرکزی ژاپن ضعیف شد. اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند بانک مرکزی ژاپن سیاستهای انبساطی را در نشست سیاست پولی ماه جاری خود گسترش خواهد داد.

    نتایج مالی سه ماهه قوی که از سوی شرکتهای بین المللی بزرگ در اروپا و آمریکا اعلام شد هفته گذشته ریسک پذیری سرمایه گذاران را تقویت کرد و جذابیت سرمایه گذاری در طلا را کاهش داد.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.6 درصد کاهش یافت و به 19.50 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.6 درصد کاهش، در 1074.66 دلار ایستاد در حالیکه هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 1.1 درصد کاهش، 677.06 دلار معامله شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی