عصر بازار

بیانیه فدرال رزرو امشب منتشر می‌شود

احتیاط بانکی در بازار طلا

عصر اعتبار- کاهش نوسان بازارها در آستانه پایان نشست مهم‌ترین بانک مرکزی جهان عجیب نیست. اونس طلا که روز دوشنبه در آستانه شروع نشست کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو با ۷ دلار افت انتظاری به قیمت ۱۳۱۵ دلار رسیده بود، روز سه شنبه را نیز با همین بها آغاز کرد،

احتیاط بانکی در بازار طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار » به نقل از دنیای اقتصاد ، گرچه در نخستین ساعات دومین روز کاری هفته از افت شاخص دلار بهره برد. با این همه احتیاط معامله‌گران در بازارهای سه‌شنبه مشهود بود. قیمتی که تا ساعت 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد 1320 دلار بود، با این همه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوت به‌عنوان قیمت نهایی سه‌شنبه رقم خورده باشد. سه‌شنبه روز آغاز نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا بود، نشستی که امشب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان خواهد داد. البته کمتر کسی انتظار دارد که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ژوئیه اقدام به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال کند، ولی جزئیات متن بیانیه می‌تواند داده‌های تازه‌ای را در اختیار معامله‌گران بازارهای مختلف از جمله بازار فلزهای گرانبها بگذارد.

    اونس طلا در حالی در نخستین روز کاری هفته با افت روبه‌رو شد که پیش‌بینی‌های کوتاه مدت، از افزایش ارزش فلز زرد در هفته کاری جاری می‌گویند. اونس روز دوشنبه تا بهای 1312 دلار هم پایین رفت، اما در نهایت از کف روزانه بالاتر ایستاد. این روند در نبود عوامل افزایشی و افت بهای نفت خام رقم خورد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «نبود تحولات بنیادی افزایشی اجازه داده قیمت طلا در حالتی میانه که رو به هیچ سویی ندارد بماند.» در نخستین روز کاری هفته، جهش اخیر بورس‌های جهانی نیز اثرگذار ماند و خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهنده نگه داشت. بازارهای سهام در دو هفته گذشته چندان شاهد ریسک گریزی نبوده‌اند. روز دوشنبه عوامل خارجی اثر متناقضی بر طلا داشتند. در حالی که افت شاخص دلار به فلز زرد کمک می‌کرد، افت بهای نفت خام بر طلا فشار وارد می‌آورد. بهای نفت خام که در بهار از روند بسیار بد ماه‌های قبل از آن فاصله گرفته بود، می‌تواند دوباره طلا را هم تحت فشار قرار دهد. اگر افت قیمت‌های نفت تداوم داشته باشد، کل بازار کالاهای پایه متاثر خواهد شد. با وجود اثرگذاری تمام این عوامل، معاملات روز دوشنبه کمتر بودند؛ چراکه عمده فعالان بازار در انتظار بیانیه چهارشنبه شب بودند.

    اونس روز سه شنبه را در آستانه شروع نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو با همان قیمت نهایی دوشنبه یعنی 1315 دلار آغاز کرد اما بعد نوسان‌های افزایشی را تجربه کرد. البته روند افزایشی در تمام ساعات روز ادامه نداشت. صبح سه‌شنبه این تصور که فدرال رزرو فعلا سیاست پولی خود را انقباضی تر نخواهد کرد، موجب تضعیف دلار شد تا اونس روبه رشد بگذارد. همچنین تشدید احتمال انبساطی تر شدن سیاست پولی بانک‌های مرکزی ژاپن و انگلستان بود که به فلز زرد یاری رساند. با این همه، انتظار برای معلوم شدن نشست‌های بانک‌های مرکزی عمده جهان، روند روز سه شنبه را محتاطانه کرد. به گزارش سایت طلا، پایگاه اینترنتی «بولیون دسک» صبح سه شنبه نوشت: «انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا موجب شده است تا گمانه‌زنی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر افزایش یابد، اما به نظر می‌رسد در نشست روز چهارشنبه نرخ بهره آمریکا تغییری نخواهد کرد.»

    بسیاری از تحلیلگران اقتصادی منتظر انتشار متن بیانیه فدرال رزرو و لحن آن هستند. در این بین، تحلیلگران موسسه «ای ان زی» می‌گویند: «فدرال رزرو آمریکا نگران تاثیرات منفی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است و این مساله می‌تواند بر وضعیت مالی و اقتصادی آمریکا تاثیر منفی داشته باشد. ولی از سوی دیگر انتشار آمارهای مثبت اقتصادی در آمریکا می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره را بیشتر کند.» به همین دلیل فعالان بازارهای بین‌المللی به شدت منتظر انتشار بیانیه فدرال رزرو آمریکا هستند. از طرف دیگر انتظاراتی نیز وجود دارد که بانک مرکزی ژاپن در نشست آتی خود سیاست‌های انبساطی پولی بیشتری را اتخاذ خواهد کرد. جورجت بوئل، تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «ای بی ان آمرو» روز گذشته گفت: «در شرایط کنونی، طلا با دردسر جدی روبه‌رو شده است؛ چراکه تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری با توجه به در پیش بودن نشست بانک‌های مرکزی ژاپن و آمریکا با کاهش روبه‌رو شده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی