عصر بازار

رئیس اتاق ایران مطرح کرد:

نتوانستیم از فرصت برجام بهره ببریم

عصر اعتبار- رئیس اتاق ایران با بیان اینکه نتوانستیم از فرصت برجام بهره ببریم، عنوان کرد: این در حالی است که در دوره اجرای برجام می‌شد یک شادابی ایجاد کرد و امیدواری در مردم به وجود آورد که از این فضا بهره ببرند.

نتوانستیم از فرصت برجام بهره ببریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، محسن جلالپور درباره فرصت‌های دوره اجرای برجام با اشاره به حضور هیات‌های مختلف در کشور در این مقطع زمانی بیان کرد: هیات‌ها قبل از اجرای برجام در آن دوره شش ماهه پیش از برجام بیشتر برای ارزیابی و سنجش وضعیت و شناخت وضعیت اقتصادی ایران می‌آمدند، چون هنوز امضایی نشده بود و کاری نمی‌توانستند انجام دهند، بعد از اینکه امضا و قطعی شد هیات‌هایی که به تهران آمدند عمدتاً برای کار آمده بودند. من به عنوان کسی که با بیشتر آنها ملاقات کردم می‌دیدم که اینها واقعاً خرج کرده بودند و به هر حال یک اروپایی وقتی به ایران می‌آید برای هر یک سِنتی که هزینه کرده می‌خواهد بهره‌برداری کند. آنها آمده بودند که از موقعیت ایران برای مشارکت یا فروش یا موارد دیگر بهره ببرند. اما با همه هشدارها، اولتیماتوم‌ها، اطلاعیه‌ها و خبررسانی‌هایی که کردیم حتی در دوره دوم که خارجی‌ها آمده بودند این امکان و ظرفیت در بخش خصوصی و طرف‌های مقابل را کم داشتیم که بتوانند بهره‌برداری لازم را انجام دهند.

    وی ادامه داد:با این حال در دوران اجرای برجام دستاوردهایی هم حاصل شد. یکی اینکه بخش خصوصی ما مجوز لازم برای همکاری با کشورهای خارجی از جمله اروپایی‌ها را پیدا کردند، دوم اینکه سوئیفت باز شد. سوم اینکه کارگزاری‌های بانک‌ها برقرار شد، چهارم اینکه ارتباط با بانک‌های کوچک و متمرکز برقرار شد. پنجم اینکه در رفت‌وآمد هیات‌ها بسیاری از ارتباطات اقتصادی برقرار شد. تا همین الان سازمان سرمایه‌گذاری اعلام کرده که بیش از سه میلیارد دلار در بعضی از بخش‌ها کار سرمایه‌گذاری مشترک داریم.

    جلالپور افزود:بنابراین آثاری داشت اما اینکه من گاهی به عنوان رئیس اتاق ایران می‌گویم از فرصت برجام بهره کافی نبردیم به این دلیل است که برجام می‌توانست به عنوان یک اهرم برای حرکت اقتصاد ما از رکود به رونق مورد استفاده قرار بگیرد یا اینکه به عنوان یک ابزار برای رونق باشد. چون اولین نیاز فضای رونق ایجاد یک فضای مناسب و فضای انتظاری است. من بارها گفتم که اینقدر انتظارها و باورها در اقتصاد ما نقش دارد که شاید باورش سخت باشد. شما اگر فکر کنید که اقتصاد در یک جریان رونق قرار دارد، پس‌اندازهای خود را از بانک خارج کرده و برای خرید وسایل خانه یا مسکن هزینه می‌کنید اما اگر برآیند شما این باشد که اقتصاد به سمت رکود حرکت می‌کند، می‌گویید یک سال دیگر هم صبر می‌کنم و پس‌انداز خواهم کرد تا قیمت‌ها هم افت بیشتری کنند. در دورانی کسی که مثلاً فرزند 10‌ساله‌ای داشت از همان موقع برای فرزند خود وسیله خانه می‌خرید، چون فکر می‌کرد قیمت این اجناس تا آن زمان گران‌تر می‌شود اما اکنون دیگر خریدهای زمان حال را هم به آینده موکول می‌کنند، به امید اینکه قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد شد. به نظرم برجام می‌توانست فضایی را در بازار ایجاد کند که باعث رونق شود.

    وی تصریح کرد:عمده مشکل ما امروز تقاضاست. مشکل ما نقدینگی هم نیست. بنابراین ما از این نظر نتوانستیم از فرصت برجام بهره ببریم. این در حالی است که در دوره اجرای برجام می‌شد یک شادابی ایجاد کرد و امیدواری در مردم به وجود آورد که از این فضا بهره ببرند. منتها ما از این فضا بهره نبردیم و با حرف‌وحدیث‌ها و شایعات و طرح تهدیدها و بعضی از پیش‌بینی‌ها و ناامیدی‌ها و سرخوردگی‌ها از این فضا بهره لازم را نبردیم و عملاً نتوانستیم از فضای برجام نه خود برجام برای رونق استفاده کنیم. فضای برجام در بخش‌های دیگری چون هسته‌ای یا ارتباطات بین‌الملل را دیگر افراد باید بررسی کنند اما در بخش اقتصاد می‌توانم عرض کنم که برخی گره‌ها در این مدت باز شد و تحریم‌ها را برداشتند و هزینه سربار در تولید، هزینه نقل‌وانتقال پول و هزینه حمل‌ونقل کمتر شد و شرکت‌های ایرانی توانستند با شرکت‌های خارجی ارتباط برقرار کنند.

    رئیس اتاق ایران متذکر شد:همین که امروز شرکت‌های ما متوجه شدند که باید خود را به‌روز کنند نیز یکی دیگر از مزایای دوره اجرای برجام بود. اگر این میزان تاخیر بیشتر بود قطعاً خسارت‌های آن هم بیشتر می‌شد و ما باید زمان بیشتری برای تطابق با شرایط می‌گذاشتیم اما در مجموع از فضای برجام و شرایطی که می‌توانستیم برای رونق بهره ببریم و ایجاد انگیزه در بازارها کنیم، نتوانستیم بهره ببریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی