عصر بازار

واگرایی بانک‌های مرکزی ادامه می‌یابد

سیاست‌زدگی طلا در پایان ژوئیه

عصر اعتبار- بازارهای جهانی در حالی صبح چهارشنبه، سومین روز کاری از آخرین هفته ماه ژوئیه را آغاز کردند که تمام معامله‌گران چشم به نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و بانک مرکزی ژاپن داشتند.

سیاست‌زدگی طلا در پایان ژوئیه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس طلا که روز سه‌شنبه با وجود انتظار برای بیانیه چهارشنبه شب با 5دلار رشد به قیمت 1320 دلار رسیده بود، صبح روز گذشته را نیز با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد. با این همه، انتظار برای بیانیه مهم سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی دنیا، دامنه نوسان‌ها را محدود نگه داشت. هر چند که عصر روز گذشته، در آستانه انتشار بیانیه فدرال رزرو، انتشار داده‌های بدتر از انتظار از میزان سفارشات کالاهای بادوام در آمریکا باعث جهش بهای اونس شد.

    قیمتی که تا ساعت 7 عصر چهارشنبه برای اونس فلز زرد ثبت شد 1327 دلار بود؛ گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز رقم خورده باشد، به‌ویژه از آن رو که اواخر شب گذشته نشست دو روزه بانک مرکزی ایالات‌متحده پایان یافت و بیانیه منتج از آن منتشر شد. روز سه‌شنبه روز رشد اونس بود؛ اما انتظار برای مشخص شدن نتیجه نشست ژوئیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو باعث شد عمده نوسان‌ها پیرامون مرز 1320 دلار انجام شود. این انتظار، حجم معاملات انجام شده در روز دوم هفته و روز اول نشست را کاهش داد. چنین انتظاری عجیب نبود؛ چراکه این تنها بانک مرکزی آمریکا نیست که در کانون توجه است. بانک‌های مرکزی عمده دیگری نیز در این روزها اعلام سیاست خواهند کرد. روز سه‌شنبه بیشتر بازارهای سهام جهان نیز تغییرات قابل‌توجهی را در شاخص‌ها شاهد نبودند.

    در این روز تصور اکثر معامله‌گران این بود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه جاری دست به تغییر نرخ‌های بهره در آمریکا نخواهد زد. با وجود این، لحن بیانیه این کمیته همیشه مهم است و می‌تواند سرنخ‌هایی از سیاست‌های آینده در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

    در دومین روز کاری هفته، تضعیف شاخص دلار مهم‌ترین نقش را در رشد طلا داشت؛ اما افت بهای نفت خام، رشد فلز زرد را محدود کرد. اونس روز چهارشنبه را با بهای 1317 دلار آغاز کرد و بعد در روندی مشابه روز سه‌شنبه رو به افزایش گذاشت. واضح است که حالت انتظاری بازار در صبح چهارشنبه تشدید شده بود؛ اما نوسان‌های شاخص دلار، روند فلز زرد را متاثر می‌کرد. صبح روز گذشته شاخص دلار رشد داشت که بر طلا فشار وارد آورد. همزمان افت بهای نفت خام به کف سه ماهه نیز این فشار را تشدید کرد. عامل سوم فشار نیز رشد بازارهای سهام آسیا و اروپا بود. با وجود این فشارها، اونس صبح را به رشد گذراند. آنچه روز گذشته موجب رشد بازارهای سهام شد، اعلام محرک‌های بیشتر از انتظار برای اقتصاد ژاپن بود. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روزچهارشنبه اعلام کرد که دولت او 265میلیارد دلار را در قالب بسته محرک مالی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد این کشور به کار خواهد گرفت. این حجم بیش از انتظار محرک‌ها باعث افت ین در مقابل دلار و رشد 7/ 1 درصدی بازار سهام توکیو شد. بازارهای سهام آسیا و اروپا نیز از این روند تبعیت کردند. اکنون همه در انتطار نشست روز جمعه بانک مرکزی ژاپن هستند.

    پوشش جزئیات بیانیه چهارشنبه شب کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و اثر آن بر بازارهای مختلف در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» این جزئیات به همراه تحلیل روند بازارها در هفته کاری جاری در اختیار شما خواهد. اگر در ماه‌های مانده از سال 2016، سیاست پولی فدرال رزرو انقباضی‌تر شود، فشار بر طلا تشدید خواهد شد. با این همه عواملی چون وجود چالش‌های عمده در چند اقتصاد مهم می‌تواند امید علاقه‌مندان به طلا را زنده نگه دارد. در چنین شرایطی، تحلیلگران اقتصادی «جی اف ام اس» متعلق به غول رسانه‌ای «تامسون رویترز» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی نسبت به قیمت جهانی طلا در سال 2016 میلادی را افزایش داده‌اند.

    به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، این موسسه تحقیقاتی اعلام کرده که عواملی که موجب افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری کشورهای غربی برای طلا شده است در ماه‌های آینده نیز وجود خواهند داشت و موجب رشد قیمت طلا خواهد شد. این موسسه پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت هر اونس طلا امسال به بیش از 1279 دلار خواهد رسید. این رقم پیش‌تر 1184 دلار اعلام شده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو