عصر بازار

رهبر سابق چاد به پرداخت میلیون‌ها دلار غرامت محکوم شد

عصر اعتبار- حسین حبری، رییس‌جمهوری و دیکتاتور سابق چاد به پرداخت تا ۳۴ هزار دلار به هر یک از قربانیانش محکوم شد.

رهبر سابق چاد به پرداخت میلیون‌ها دلار غرامت محکوم شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، این حکم در دادگاهی در سنگال با حمایت اتحادیه آفریقا صادر شده است. این مبلغ بر حسب اینکه قربانی چه جرم یا جنایتی را متحمل شده متفاوت است و حداکثر غرامت یعنی 34 هزار دلار به قربانیان تجاوز تعلق می‌گیرد. براساس گزارش‌ها، 47 هزار تن مشمول این حکم می‌شوند. مبلغ 34 هزار دلار، چهل برابر متوسط حقوق سالانه در چاد، یعنی 880 دلار است.

    دو ماه پیش همین دادگاه حسین حبری را در سه مورد تجاوز، صدور فرمان قتل چهل هزار تن و بردگی جنسی در سال‌های ریاست جمهوری ( 1982 تا 1990) مجرم شناخته و او را به جرم جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم کرده بود. این دادگاه تاریخی، نخستین دادگاهی است که به پشتوانه اتحادیه آفریقا، حکمران سابق کشوری را به جرم نقض حقوق بشر محکوم کرده است.

    حسین حبری در دوران حکومت در 9 ماهی که دادگاه در جریان بود صلاحیت دادگاه را به رسمیت نشناخت و بارها جریان دادرسی را مختل کرد. اما بازماندگان در دادگاه شهادت‌های تکان‌دهنده‌ای از خشونت و شکنجه‌های پلیس مخفی در دوران حکمرانی او دادند. به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی، حبری که 74 سال دارد در یکی از قبایل شمال چاد متولد شد و با بورسیه برای تحصیل علوم سیاسی به فرانسه رفت. اولین بار دنیا او را در سال 1974 شناخت؛ زمانی که شورشیان تحت فرمان او سه اروپایی را گروگان گرفتند و برای آزادی آنها باج (پول و اسلحه) خواستند.

    او با کودتایی که گفته می‌شود با کمک سیا صورت گرفت در سال 1982 به قدرت رسید و در دوران حکومت هم از حمایت آمریکا برخوردار بود. در سال 2005 دادگاهی در بلژیک حکم بازداشت او را صادر کرد و قصد محاکمه او را داشت اما پس از آنکه سنگال موضوع را در اتحادیه آفریقا مطرح کرد، این اتحادیه از سنگال خواست تا دادگاه او را برگزار کند. حسین حبری که در سنگال در تبعید بود در سال 2013 دستگیر شد. در همان سال دادگاهی در چاد او را به جرم جنایت علیه بشریت به طور غیابی به مرگ محکوم کرده بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو