عصر بازار

بررسی نقش "همراه بانک" در توسعه حمل و نقل شهری

عصر اعتبار- "همراه بانک" در هوشمندسازی پرداخت کرایه ناوگان حمل و نقل شهری می‌تواند موثر باشد.

بررسی نقش "همراه بانک" در توسعه حمل و نقل شهری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایسنا، در چکیده‌ مقاله‌ای با عنوان «نقش همراه بانک در هوشمندسازی پرداخت کرایه ناوگان حمل و نقل شهری» که در سال 1395 در اولین کنفرانس ملی شهر هوشمند و در مقطع کارشناسی‌ارشد دفاع شده، آمده است: با نگاهی اجمالی به پیشنیه کشور عزیزمان ایران، شاهد افتخارات بزرگ آن در عرصه علم و دانش هستیم و امروز با گذشت هزاران سال هر روز شاهد گامی مهم در توسعه فناوری می‌باشیم. ظهور عصر الکترونیک تحول شگرفی در جهان امروز رقم زده است؛ وجود همراه بانک‌ها دروازه‌ جدیدی را برای تراکنش‌های بانکی به روی مردم باز کرده است به گونه‌ای که اکثر افراد در هر سطحی از تحصیلات و حتی کم‌سواد توانسته‌اند کار با این نرم‌افزار را انجام دهند و هرروز تمایل برای دریافت چنین تکنولوژی‌هایی بیشتر از پیش ‌گردد.

    از سوی دیگر، رقابت شدید بین بانک‌های کشور موجب شده که هر یک سعی کنند روش‌های نوینی را برای تسهیل در امور مردم جایگزین کنند تا جلب مشتری بیشتری نمایند. به همین دلیل نرم‌افزار همراه بانک مدام در حال بروزرسانی است. یکی از دغدغه‌های بانک‌ها که به دنبال آن هستند، ادغام سیستم بانکی با ناوگان حمل و نقل عمومی برای آسان‌تر شدن امور است از همین‌رو یکی از گام‌های موثر در این مسیر تطبیق همراه بانک با سازمان تاکسیرانی برای پرداخت کرایه مسافران است.

    بشر امروزی به دنبال آن است که کارها را با کمترین انرژی و بالاترین بازده به سرانجام رساند، به همین علت اصل روزانه تکنولوژی در حال پیشرفت است تا مردم زندگی آسان‌تری داشته باشند. یکی از جدیدترین فناوری‌های نوین در عرصه بانکی، ظهور همراه بانک‌ها در بین مردم جامعه بوده است که در امور مختلفی استفاده می‌شود.

    در همین راستا با توجه به بهره‌گیری گسترده از خدمات مخابرات بی‌سیم و پیام کوتاه و استفاده از گوشی همراه برای ارائه خدمات مالی به مشتریان، سامانه همراه بانک مورد توجه قرار گرفته و راه‌اندازی شده است. مزیت مهم این کانال سرویس‌دهی و قابلیت انجام امور مالی در سطح وسیع نسبت به سایر کانال‌ها (مانند تلفن بانک، اینترنت و...) می‌باشد زیرا مشتری می‌تواند در هر زمان و مکان و تنها با داشتن یک گوشی همراه و آنتن‌دهی مناسب، از این سرویس استفاده کند.

    از آنجایی که در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، تعداد تلفن‌های همراه بسیار بیشتر است، بانکداری همراه در مقایسه با بانکداری الکترونیک با استقبال بیشتری در بین بانکداران قرار گرفته است. همچنین گوشی‌های تلفن به این دلیل که مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکان امور مالی خود را انجام دهند، کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش می‌دهند. به همین دلیل واضح است که استفاده از موبایل برای انجام امور بانکی، هم برای بانـک سودمند است و هم برای مشتـریان بانک‌ها که این امر یک رابطه قوی بین موسسات مالی و مشتریان را پرورش می‌دهد.

    از همین‌رو بانک‌ها به دنبال آن هستند که بستری ساده را برای مشتریان خود با خدمات مناسب در کنار سازمان‌ها مهیا کنند. سازمان تاکسیرانی یکی از مراکز مهم و پردرآمد کشور است که روزانه جمعیت زیادی با آن در ارتباط هستند و بانک‌ها می توانند با بهبود وضعیت در پرداخت کرایه مسافران نه تنها برای خود بلکه برای تاکسیرانی و مسافران سودمندی ایجاد کنند.

    این پژوهش توسط علی امخوانی صمدی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد مهندسی فناوری اطلاعات تهیه شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی