عصر بازار

بدون برجام امکان توسعه معدن وجود نداشت

عصر اعتبار- مدیرعامل معدن طلای زرشوران گفت: عیار طلا در این منطقه ۴ PPM، نقره ۲ PPM، آنتی مووان ۸درصد و آرسنیک ۷ درصد است که این سبب شده این معدن تبدیل به یکی از معادن غنی در منطقه خاورمیانه شود؛به طوری که از همین الان برای طرح توسعه آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

بدون برجام امکان توسعه معدن وجود نداشت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا در بازدید خبرنگاران از معدن و کارخانه طلای زرشوران مدیرعامل این مجموعه با بیان اینکه از سال 89 این پروژه آغاز شده است اظهار داشت: مجتمع زرشوران در آبان سال 93 توسط معاون اول رئیس جمهور با سرمایه گذاری 2هزار میلیارد ریال افتتاح شد و توانست در اولین سال تولید خود 175 کیلو طلا و 110 کیلو نقره استحصال کند.

    محمد احمدی ادامه داد: ما در سال جاری توانسته‌ایم که این مجتمع را در بورس عرضه کنیم وامیدواریم برای سال جاری مطابق برنامه‌ریزی ها بتوانیم 600 کیلو طلا تولید کنیم. این در حالی است که در چهارماه گذشته 137 کیلو شمش توانسته‌ایم به بورس عرضه کنیم که نسبت به سال گذشته چهار برابر رشد داشته است و این نشان‌دهنده این است که از برنامه جلوتر هستیم. از سوی دیگر میزان استخراج ماده معدنی ما نیز 9.5 برابر شده است.

    وی ادامه داد: این مجتمع سبب اشتغال 675 نفر شده است که 80 درصد پرسنل آن بومی هستند و توانسته در کاهش بیکاری منطقه نقش عمده‌ای داشته باشد. از سوی دیگر تاکنون 10 میلیون مترمکعب به وسیله پیمانکاران استخراج شده است که این نیز سبب اشتغال غیر مستقیم را فراهم آورده است.

    وی با اشاره به مشخصات فنی معادن زرشوران گفت: عیار طلا در این منطقه 4 PPM، نقره 2 PPM، آنتی مووان 8درصد و آرسنیک 7 درصد است که این سبب شده این معدن تبدیل به یکی از معادن غنی در منطقه خاورمیانه شود، به طوری که از همین الان برای طرح توسعه آن برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

    احمدی افزود: با امضای توافق هسته‌ای و باز شدن فضای بین‌المللی کارشناسان و پیمانکاران خارجی از کشورهای مختلف برای حضور در پروژه‌های این معدن ابراز تمایل کردند و برای شرکت در طرح توسعه افزایش سطح ورودی خوراک به میزان 600 هزار تن با ما مکاتباتی را داشته‌اند. این طرح توسعه نیاز به 4.5 میلیارد تومان و 4.5 میلیون یورو دارد.

    وی افزود: ما به پیمانکاران ایرانی که خواهان حضور در این معدن هستند این شرط را گذاشته‌ایم که حتماً باید ازیک مشاور خارجی بهره ببرند زیرا هدف اصلی ما علاوه بر توسعه این مجتمع رسیدن به تکنولوژی روز و رساندن ظرفیت کارخانه به 2هزار تن در روز است.

    عرضه و فروش

    مدیرعامل مجتمع صنعتی زرشوران ادامه داد: ما محصولات خود را در بورس عرضه می‌کنیم و توانستیم سال گذشته با عرضه 140 کیلو شمش طلا 153 میلیارد ریال نقدینگی دریافت کنیم و امسال نیز انتظار رشد 30 درصدی را داریم. از جمله برنامه‌های توسعه ما تولید سنگ‌های تزئینی تراولتن است که با احداث کارخانه سنگبری در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از این نوع سنگ‌ها نیز بهره‌برداری کنیم.

    وی افزود: این مجتمع علاوه بر ایجاد اشتغال در طرح‌های عام‌المنفعه نیز هزینه‌های زیادی کرده است. به طوری که 26 میلیارد ریال در سال گذشته برای توسعه فضاهای فرهنگی، اجتماعی و پزشکی هزینه کرده اند. این در حالی است که این مجتمع به صورت مستقیم ماهانه یک و نیم میلیارد تومان حقوق و دستمزد پرداخت می‌کند و با توجه به هزینه 5 میلیارد تومانی در ماه سبب توسعه و گردش مالی خوبی در منطقه شده است و در حال حاضر این مجتمع هیچ‌گونه بدهی بانکی ندارد.

    در ادامه این نشست خبری مدیرعامل این مجموعه در پاسخ به سوال ایلنا در مورد حضور هیات‌های خارجی برای حضور در این مجتمع گفت: تاکنون شرکت‌هایی از استرالیا، قزاقستان و گرجستان و شرکت جاکوبی فرانسه از این مجتمع بازدید کرده‌اند و به طور مستقیم با ما در حال مذاکره هستند در خصو اکتشاف نیز گرجستانی ها بسیار مایل هستند که حضور پررنگی در این مجتمع داشته باشند که اینها همه از برکات فضای پسابرجام است. به طور قطع می‌توانم بگویم که اگر برجام نبود بسیاری از پیشرفت‌هایی که تا به امروز در این مجتمع داشته‌ایم به این زودی دست‌یافتنی نبود.

    احمدی ادامه داد: برای فاز2 تصمیم گرفته‌ایم 70 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش برسانیم.

    وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در خصوص صادرات گفت: در حال حاضر بازار داخلی نیازمند شمش‌های طلا است و هنوز اشباع نشده تا بخواهیم به سراغ بازارهای خارجی برویم اما برای حضور در بورس لندن باید عیار 24 با 99.9999 PPM داشته باشیم که در حال حاضر عیار ما 99.996 است که برای رسیدن به آن مذاکرات خوبی را با قرقیزستان داشته‌ایم تا بتوانیم عیار خود را بالا ببریم.

    احمدی به فعالیت‌های محیط زیستی این کارخانه اشاره کرد و گفت: تمام تمهیدات برای حفاظت از محیط زیست مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا در این مجتمع وجود دارد به طوری که ما دو دستگاه پایش آنلاین آب در کارخانه قرارد اده‌ایم که به صورت مستقیم هر یک ساعت یک بار کیفیت و میزان آلودگی را به سازمان محیط زیست ارسال می‌کند و تاکنون هیچ مشکلی از این مورد نداشته‌ایم.

    وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با تکمیل طرح توسعه این معدن تبدیل به یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های طلا در آسیا شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو