عصر بازار

بوهاری:

نیجریه باید از تجربه ایران در زمینه تنوع بخشی به اقتصاد خود استفاده کند

عصر اعتبار- رئیس جمهوری نیجریه با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به اقتصاد این کشور گفت: نیجریه باید از تجربه ایران برای تنوع بخشی به اقتصاد خود استفاده کند.

نیجریه باید از تجربه ایران در زمینه تنوع بخشی به اقتصاد خود استفاده کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری ای اف کی اینسایدر، محمد بوهاری، رئیس جمهوری نیجریه گفت، دولت وی باید تجربه ایران را مورد مطالعه قرار دهد تا بتواند اقتصاد نیجریه را تنوع ببخشد.

    بوهاری در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان گفت، اقتصاد ایران همچنان یک آرزو برای نیجریه است تا از این طریق بتواند تکنولوژی لازم برای تولید و صادرات گاز را فراهم کند، کشاورزی خود را برای افزایش مواد غذایی مردم خود ارتقا دهد و کارآفرینی را در بخش آموزشی خود ایجاد نماید.

    بوهاری افزود: پیشرفتی که در طی 30 سال در ایران به دست آمده واقعا ستودنی است. «شما توانسته اید گازی را که هدر می رفت مهار کنید و آن را صادر نمایید. شما گام های بلندی در زمینه امنیت، تولید، کشاورزی و تکنولوژی برداشته اید.»

    بوهاری افزود: «ما از شما بابت حمایت و همکاری تان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد نیجریه تشکر می کنیم.»

    ایران دارای یک اقتصاد مختلط و انتقالی است که بخش دولتی نقشی پررنگ در آن دارد. نفت و گاز بیشترین تاثیر را در اقتصاد ایران دارد و بیش از 40 درصد صنایع این کشور به صورت مستقیم در بورس تهران حضور دارند. بورس تهران یکی از بهترین عملکردها را در بین بورس های جهان در طی یک دهه گذشته داشته است. با توجه به وجود 10 درصد از ذخایر اثبات شده نفت و 15 درصد از ذخایر گازی جهان در ایران، این کشور یک «ابرقدرت انرژی» محسوب می شود.

    ایران در مسیر رشد صادرات غیرنفتی قرار دارد و حتی بدون صادرات نفت نیز پتانسیل باقی ماندن به عنوان یک کشور با درآمد متوسط را داراست.

    سالها رهبران ایران خواستار کاهش وابستگی به درامدهای نفتی بودند، اما این هدف چندان محقق نشده بود. ظاهرا تحریم های غرب آنها را به این هدف نزدیک تر کرده است. اکنون سهم نفت از تجارت ایران کمتر شده است. ایران درسال 2012، 57 میلیارد دلار کالا وارد و 34 میلیارد دلار محصول غیرنفتی صادر کرد که این به معنای تامین 60 درصد از هزینه های واردات توسط صادرات کالاهای غیرنفتی بود. این رقم در سال 2002 24 درصد و در سال 1992، تنها 14 درصد بود.

    ایران این دستاورد را از طریق تبدیل نفت خام به محصولات صنعتی صادراتی به دست آورده است.

    اما میزان صادرات کالاهای دیگر نیز افزایش یافته که از جمله می توان به صادرات 8.2 میلیارد دلار مواد معدنی، سنگ، سمان و محصولات مرتبط، 5.3 میلیارد دلار محصولات کشاورزی و 800 میلیون دلار فرش اشاره کرد.

    اگر اقتصاد نیجریه واقعا می خواهد مسیری را که ایران طی کرده طی کند، باید اقدام به تقویت سایر بخش های اقتصادی نظیر تولید کاکائو، تولید روغن پالم، شیلات و توسعه سرمایه انسانی نماید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی