عصر بازار

عربستان ۴ میلیارد دلار به بانکهای خود وام داد

کمبود نقدینگی نرخ بهره عربستان را افزایش داد

عصر اعتبار- به دنبال کسری بودجه عربستان سعودی ناشی از کاهش قیمت نفت ، بانک مرکزی این کشور وام های جدیدی به بانک ها داده است.

عربستان ۴ میلیارد دلار به بانکهای خود وام داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، به گفته منابع نزدیک به دولت،بانک مرکزی عربستان سعودی این وام های کوتاه مدت را برای کمک به محدودیت های نقدینگی بانکها ارایه کرده است.

    همچنین موسسه پولی عربستان سعودی( SAMA) نیز 15 میلیارد ریال(  معادل 4 میلیارد دلار) به بانکهای این کشور وام داده است. این وام ها با نرخ کمتری پرداخت شده است.رقمی که  SAMA  به بانک های خصوصی بر اساس ترازنامه بانکها پرداخت کرده 1.5 میلیارد ریال است.این وام ها برای مدت یک سال است.

    کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی عربستان این وام را برای گشایش نقدینگی در ااختیار بانک ها قرار داده است. پیش بینی می شود که با ارایه این وام ها در روز های آینده شاهد افزایش سقف وام سپرده باشیم.

    بانک های این کشور با کمبود نقدیبنگی مواجه هستند. SAMA  برای کاهش فشار نقدینگی به میزان 90 درصد از سپرده هایش را  وام می دهد در حالی که در گذشته این رقم 85 درصد بوده است. 

    بر اساس گزارش سه ماهه بانک مرکزی این کشور با افزایش 69 واحد به 2.24 درصد رسیده که این بیشترین میزان از سال 2009 بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی