عصر بازار

استفاده از یورو در مبادلات ایران و کره جنوبی در آینده نزدیک

عصر اعتبار- شرکتهای کره جنوبی از ماه آینده به جای استفاده از ارز داخلی در تجارت با همتایان ایرانی خود می توانند برای پرداخت و تسویه پول معاملاتشان از یورو استفاده کنند.

استفاده از یورو در مبادلات ایران و کره جنوبی در آینده نزدیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، پایگاه خبری کره‌ای پالس نیوز نوشت: سیستم پرداخت مبتنی بر یورو زمینه را برای شرکت‌های کره‌ای برای سرعت بخشیدن به پروژه‌های دو جانبه به ارزش 45.6 میلیارد دلار که در زمان سفر پارک گئون‌های - رئیس جمهور کره جنوبی - به ایران امضا شدند هموار می کند.

    به گفته منابع متعدد در صنعت مالی کره جنوبی، دولت آمریکا به شرکت‌های کره‌ای اجازه داده از یورو که ارز مورد علاقه ایران است، برای پرداخت پول معاملاتشان استفاده کنند.

    شرکت‌های کره‌ای تحریمهای هسته ای آمریکا علیه ایران را رعایت کردند و پس از امضای برجام میان ایران و قدرتهای جهان و تسهیل تحریمهای بین المللی علیه تهران، سئول در زمینه احیای تجارت و انجام پروژه‌های تجاری جدید همچنان باید از واشنگتن کسب تکلیف کند.

    بر اساس این گزارش، کره جنوبی با دریافت چراغ سبز از آمریکا سیستم پرداخت جدید را از ماه آینده به طور آزمایشی اجرا می‌کند. سیستم پرداخت مبتنی بر یورو به موسسات مالی کره‌ای اجازه می‌دهد از طریق بانک‌های اروپایی که به عنوان واسطه عمل می‌کنند، مبادلات پولی انجام دهند. تحت این سیستم، زمانی که شرکتهای کره ای به بانکهای اروپایی پول ارسال می‌کنند، این بانکها وون را به یورو تبدیل کرده و پول تبدیل شده را به بانکهای ایرانی ارسال می کنند.

    شرکت‌های کره ای در صنایعی شامل ساخت و ساز، کشتی سازی و خودرو تاکنون از طریق حسابهای بانک مرکزی ایران که تحت مدیریت بانک ووری و اینداستریال بانک کره قرار دارند، پولشان را به وون دریافت کرده‌اند. به همین ترتیب شرکتهایی ایرانی که با همتایان کره‌ای خود داد و ستد دارند، پولشان را از بانک مرکزی دریافت می کنند. هیچ نقل و انتقال پول واقعی میان بانک ووری و اینداستریال بانک کره و بانک مرکزی ایران وجود نداشته است.

    اما استفاد از سیستم مبادلات ارزی به یورو پروژه‌هایی که شرکتهای کره ای در ایران برنده شده اند را تسریع خواهد کرد.

    کشتی سازان کره‌ای تفاهم نامه‌ای به ارزش سه تریلیون وون (2.7 میلیارد دلار) با ایران امضا کرده‌اند، در حالیکه شرکتهای دولتی "شرکت گاز کره" و "شرکت نیروی کره" هر یک در پروژه‌های چند میلیاردی انرژی حضور دارند. شش شرکت ساختمان سازی از جمله شرکت مهندسی و ساخت و ساز هیوندای ماه گذشته برای پروژه ساخت یک بیمارستان به ارزش 2.3 تریلیون وون انتخاب شدند.

    بانک صادرات-واردات کره (اگزیم بانک) یک بسته حمایت مالی به ارزش 15 میلیارد دلار برای شرکتهای کره ای که در ایران فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته است، در حالیکه سرگرم مذاکره با بانک مرکزی ایران برای امضای یک توافق فاینانس برای حمایت از صادرات است.

    شرکت بیمه تجارت کره هم پیش‌نویس یک قرارداد را برای ایران ارسال کرده که شامل حمایت فاینانس صادرات به ارزش پنج میلیارد یورو است. این شرکت انتظار دارد در صورت راه‌اندازی به موقع سیستم پرداخت یه یورو، قرارداد مذکور در سپتامبر نهایی شود.

    ایران که شریک تجاری بزرگ اروپاست، مدتها مایل به استفاده از یورو در مبادلاتش بوده است، اما این امر برای شرکتهای کره‌ای که با همتایان ایرانی‌شان تجارت دارند امکان پذیر نبوده است، زیرا آنها باید ابتدا پولشان را به دلار آمریکا تبدیل می کردند که برخلاف قانون تحریمهای این کشور بود. شرکت‌های کره ای مدتهاست برای استفاده از سیستم پرداخت به یورو برای گسترش تجارت با ایران تلاش کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی