عصر بازار

ششمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۵

عصر اعتبار- از ۳۰۰ میلیون سهم شرکت دانش بنیان آتیه داده پرداز ۲۷ میلیون سهم عرضه اولیه خواهد شد که ۱۴ میلیون از سهام آن به فرآیند کشف قیمت و ۱۳ میلیون سهم به کاربران آنلاین اختصاص خواهد یافت.

ششمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امروز در ساختمان فرابورس ایران نشست خبری بررسی وضعیت شرکت دانش‌بنیان آتیه داده پرداز برگزار شد. سهام این شرکت فردا در فرابورس عرضه اولیه می شود. این عرضه ششمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال 1395 به حساب می‌آید که طی آن از 300 میلیون سهم شرکت مذکور 27 میلیون سهم عرضه اولیه خواهد شد. 14 میلیون از سهام این شرکت به فرآیند کشف قیمت و 13 میلیون سهم به کاربران آنلاین اختصاص خواهد یافت.

    امیر جلیلوند – مدیرعامل آتیه داده‌پرداز – درباره‌ اهداف این شرکت برای ورود به فرابورس گفت: برای ما مهم است که بتوانیم در آینده جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم. ما نیاز به تکنولوژی داریم و اگر کسی را به عنوان شریک خارجی جذب کنیم هدف‌مان این است که تکنولوژی شرکت را بالاتر ببریم و این موضوع با ورود به فرابورس مهیا می‌شود.

    وی افزود: رشد و توسعه شرکت، شفاف‌سازی اطلاعات مالی، تقسیم منافع شرکت با مردم، ورود به بازارهای سرمایه بزرگ‌تر و اطلاع‌رسانی هماهنگ و عادلانه به سرمایه‌گذاران از دیگر اهداف ما برای ورود به فرابورس ایران است.

    جلیلوند درباره‌ حاشیه سود شرکت نیز اظهار کرد: میانگین حاشیه سود ما 16 الی 20 درصد است. ما مخصوصا در این مقطع از زمان می‌خواستیم که شرکت وارد فرابورس شود که همه با عملکرد سه ماهه اول سال 1395 هم آشنا شوند و حس مناسبی به عملکرد شرکت بگیرند.

    وی در مورد سرمایه شرکت نیز توضیح داد: در نیمه دوم سال 1394 سرمایه شرکت به 30 میلیارد تومان رسیده است.

    مدیر مالی این شرکت درباره‌ این‌که چرا حاشیه سود در پی سال‌های اخیر کاهش یافته است، بیان کرد: پیش‌بینی حاشیه سود ما در سال 1395، 16 درصد است. علت کم شدن حاشیه سود این است که یک مقدار از درآمد سال 1393 در سال 1394 افتاده است و در حقیقت حاشیه سود سال 1394 که 21 درصد ثبت شده با احتساب این موضوع که بیان کردم در واقع 15 الی 16 درصد بوده به همین دلیل حاشیه سود کاهش یافته است.

    جلیلوند با اشاره به توافق ایران با کشورهای 1+5، اظهار کرد: امیدواریم در فضای پسابرجام در حوزه بانکداری الکترونیک فضایی مهیا شود که بتوانیم با شریک‌های قوی‌تری ارتباط داشته باشیم، چون در سال‌های گذشته رغبت شدت‌های IT – تلکامی به ایران خیلی زیاد نبوده که انشاالله در آینده بهتر خواهد شد.

    وی در مورد عرضه سهام این شرکت توضیح داد: 9 درصد از سهام هر یک از سهامداران فردا عرضه خواهد شد.

    جلیلوند در پاسخ به این‌که آیا عرضه بلوکی علاوه بر این 9 درصد خواهید داشت، تصریح کرد: ما قطعا سهامداران جزء دیگر نخواهیم داشت و اگر بخواهیم در آینده عرضه بلوکی داشته باشیم هدف‌مان انتخاب یک شریک استراتژیک است که بعدها در این مورد تصمیم خواهیم گرفت.

    وی درباره‌ فعالیت شرکت نیز اظهار کرد: ما هم زیرساخت ارسال و دریافت پیام کوتاه برای مشتری‌ها فراهم می‌کنیم و هم اپلیکیشن‌هایی را برای مشتری‌هایمان طراحی می‌کنیم که بتوانند از طریق این اپلیکیشن با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

    جلیلوند با بیان این‌که تکنولوژی پیام کوتاه در حال افول است، بیان کرد: علی‌رغم افول تکنولوژی پیام کوتاه، تعداد پیام‌هایی که ما در ماه و سال ارسال می‌کنیم کاهش چشم‌گیری پیدا نکرده، چرا که پیام‌های ارسالی توسط ما تبلیغاتی نیستند، بلکه برای اهداف خاص فرستاده می‌شوند مثلا مشتری‌ها به بانک مورد نظرشان رجوع می‌کنند و با پرکردن فرمی خودشان درخواست می‌کنند که پیام کوتاه گردش حساب‌هایشان برایشان ارسال شود.

    وی در بخشی از این نشست درباره‌ سیاست تقسیم سود این شرکت، گفت: ما سال گذشته شش میلیارد و 300 میلیون تومان سود پرداخت کردیم و احتمالا امسال 10 میلیارد تومان سود تقسیم خواهیم کرد.

    وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی بازارگردانی شرکت اظهار کرد: چون تعداد سهام کم است عموما مشکلی به وجود نمی‌آید. سعی می‌کنیم بازارگردانی را توسط سهامدار حقوقی انجام دهیم.

    برزگر مشاور این شرکت نیز در مورد درآمد آن گفت: شرکت اس ام اس را به قیمت 99 ریال از اپراتورها خریداری می‌کند و با ارزش افزوده‌ای که روی آن انجام می‌دهد به شرکت‌هایی مانند بانک‌ها به قیمت 117 ریال می‌فروشد که 10 ریال از قیمت خرید و فروش مربوط به تبصره 19 قانون بودجه است. قسمت عمده‌ای از بهای تمام شده‌ای که در صورت‌های مالی مشاهده می‌شود مربوط به خرید این اس ام اس‌ها و قسمت عمده درآمد مربوط به فروش اس ام اس‌ها به شرکت‌هایی همچون بانک‌هاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی