عصر بازار

رشد ۱۳درصدی خرید تضمینی گندم از کشاوررزان کشور

عصر اعتبار- شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: روند افزایشی خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۹۵ همچنان ادامه دارد و از ۲۵ اسفندماه ۹۴ تاکنون با رشد ۱۳درصدی نسبت به دوره مشابه به رقم ۹.۲ میلیون تن رسید.

رشد ۱۳درصدی خرید تضمینی گندم از کشاوررزان کشور
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اقدامات انجام شده در دولت یازدهم برای افزایش تولید گندم و خرید تضمینی از کشاورزان با هدف ایجاد انگیزه برای فعالیت در این بخش و خودکفایی، به نتیجه رسیده و انتظار می رود، براساس پیش بینی ها، رکورد خرید امسال شکسته شود.
    آمارهای منتشر شده نشان می دهد خرید تضمینی گندم تاکنون با افزایش 1.1میلیون تن نسبت به کل خرید سال گذشته، 9 میلیون و 200هزارتن، به ارزش بیش از 117 هزار میلیارد ریال از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی شده است.
    امسال گندم های خریداری شده توسط یکهزارو 121 مرکز مستقر در سراسر کشور، در قالب بیش از یک میلیون و 326 هزار محموله از گندمکاران دریافت شد.
    بنابر شرایط موجود به نظر می رسد امسال حجم خرید تضمینی گندم از میزان پیش بینی 10 میلیون تنی ابتدای فصل برداشت نیز افزایش بیشتری پیداکند، زیرا در ابتدای فصل پیش بینی شده بود حدود 13 میلیون تن گندم تولید و نزدیک 10 میلیون تن آن خریداری شود.
    طبق آمارهای اعلام شده، استان خوزستان با یک میلیون و 396 هزار تن، گلستان با یک میلیون و 321 هزار تن، فارس با 846 هزار تن ، کرمانشاه با646 هزار تن و کردستان با 510 هزار تن تاکنون استانهای برتر در خرید تضمینی گندم بودند.
    براساس مصوبه دولت، امسال هر کیلوگرم گندم معمولی(نان) 12 هزار و 705 ریال و گندم دوروم 13 هزار و 68 ریال با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید از گندمکاران خریداری می شود.
    سال گذشته در پایان فصل برداشت حدود 11 میلیون و 500 هزار تن گندم در کشور تولید شد که هشت میلیون و 80 هزار تن آن با قیمت گندم معمولی(گندم نان) 11 هزار و 550 ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم با قیمت 11 هزار و 880 ریال با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید دو درصد توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده بود.
    افزیش قیمت خرید تضمینی و افزایش میزان تولید گندم یکی از دلایل رشد تولید و خرید گندم برای امسال است که با ارتقای تولید این بخش، اعتبارات بیشتری مورد نیاز است تا پول گندم کاران به موقع تامین و پرداخت شود.
    به تازگی علی قنبری مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن تشکر از تعامل مثبت کشاورزان با مراکز خرید دولتی در دولت تدبیر وامید، همچنین از تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران عذرخواهی کرد.
    وی گفت: تاکنون حدود 60 هزار میلیارد ریال به حساب گندمکاران سراسر کشور واریز شده که تامین اعتبارات خرید و پرداخت سریعتر مطالبات گندمکاران در حال انجام است .
    قنبری اضافه کرد: تامین اعتبار از سوی دولت و پرداخت آن توسط بانک عامل، امکان پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان را فراهم می سازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی