عصر بازار

چکیده هم‌اندیشی اتاق بازرگانی و سازمان امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی در سود و زیان واحدها شریک است

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه به دنبال این نیستیم که با دعوا و تنش مالیات بگیریم، می‌گوید سازمان خود را در سود و زیان واحدها شریک می‌داند.

چکیده هم‌اندیشی اتاق بازرگانی و سازمان امور مالیاتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در نشست هم‌اندیشی و بحث و بررسی مشکلات مالیاتی بخش خصوصی که با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی در اتاق تهران برگزار شد، از تغییر و تحولات در سازمان امور مالیاتی ابراز رضایت کرد و با اشاره به وجود برخی مشکلات مالیاتی در فضای کسب و کار کشور تاکید کرد که بخش خصوصی امیدواری زیادی دارد که سازمان امور مالیاتی بتواند با درایت این مسایل را حل کند تا مالیات نه تنها سدی برای توسعه اقتصاد کشور نباشد که اسباب رونق اقتصادی را نیز فراهم کند. آن طور که پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تهران گزارش داده، خوانساری همچنین از اقدام سازمان امور مالیاتی در قبال حذف مالیات بر تسعیر ارز و حل مشکل صادرکنندگان تقدیر و تشکر کرد.

    سیدکامل تقوی‌نژاد رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در دوره جدید فعالیت‌های سازمان امور مالیاتی، موضوع اعتماد به مؤدیان در پیشانی سیاست‌های این سازمان قرار گرفته است، گفت: اعتقاد و باور ما بر این است که فعالان اقتصادی در کشور، دل در گرو پیشرفت کشور دارند و سازمان امور مالیاتی تنها به دنبال شفافیت در مسائل مالیاتی است.

    در ادامه می‌توانید چکیده‌ای از مهم‌ترین اظهارات رئیس اتاق بازرگانی تهران و رئیس سازمان امور مالیاتی را بخوانید.

    مسعود خوانساری:
    *برابر بخشنامه‌ای که در سال 1393 صادر شد، بر درآمد حاصل از خرید و فروش ارز صادراتی توسط صادرکنندگان مالیات در نظر گرفته شده و میلیاردها تومان برای صادرکنندگان مالیات در نظر گرفته شد که فشار زیادی به صادرکنندگان و صادرات کشور وارد کرد. خوشبختانه با پیگیری اتاق تهران و همکاری و مساعدت سازمان امور مالیاتی، بخشنامه قبلی اصلاح شد و مشکل بزرگی از پیش پای صادرکنندگان برداشته شد و این همراهی سازمان امور مالیاتی جای تشکر دارد.

    *اتاق تهران برای مالیات‌ بخش صنعت در سال 1394 پیشنهاد مشخصی به معاونت اول رییس‌جمهور، وزارت امور دارایی و اقتصادی و سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است تا صنایع کوچک و متوسط که درگیر گذران یکی از سخت‌ترین سال‌های کاری خود بودند، بیش از این زیر فشار مالیات توان خود را از دست ندهند.

    *در سال 1394 رشد اقتصادی اگر صفر نباشد قطعا رقمی بسیار پایین است و آن‌طور که آمار نشان می‌دهد رشد صنعت منفی 2.2 درصد بوده است. اگر بخواهیم این کاهش رشد را در صنعت جبران کنیم باید از فشارهای بیمه و مالیات بکاهیم تا صنعت بتواند خود را بازیابی کند. ما امیدواریم با همفکری و مذاکره با دولت بتوانیم این مساله را به یک نقطه مطلوب برسانیم تا بنگاه‌های صنعتی که نقش قابل توجهی در اشتغال کشور دارند به تعطیلی کشیده نشوند.

    *پیشنهاد داده‌ایم سازمان امور مالیاتی برای تعیین مالیات بنگاه‌های صنعتی در سال 1394 ارقام مندرج در اظهارنامه آنان را بپذیرد و برای تعیین تکلیف مالیاتی مبنا قرار دهد. خوشبختانه تاکنون و در جریان مذاکرات هم با نظرات مساعد مواجه شده‌ایم و امیدواریم بتوانیم این پیشنهاد را به نتیجه نهایی برسانیم.

    سیدکامل تقوی‌نژاد:
    *طرح جامع مالیاتی در سازمان امور مالیاتی در دست تهیه است. دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح، موضوعی است که برای ما در سازمان مالیاتی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است و قانون‎گذار نیز این اختیار را به سازمان مالیاتی داده است که از منابع اطلاعاتی کشور با حفظ امانت‌داری، استفاده کند.

    *طرح جامع مالیاتی کشور تا بهمن ماه امسال عملیاتی خواهد شد. در حال حاضر اطلاعات دقیقی از مؤدیان در دست داریم و علاوه بر این، امتیازاتی را نیز برای فعالان اقتصادی که شفافیت مالیاتی آنها محرز است، در نظر گرفته‌ایم.

    *مبنای فعالیت سازمان امور مالیاتی کشور بر خوداظهاری مؤدیان است. در دوره جدید فعالیت‌های این سازمان، اصل را بر این قرار داده‌ایم که 90 درصد اظهارنامه‌های مالیاتی پذیرفته شود. ضمن این که علاقه‌ای نیز نداریم که رسیدگی‌ها پیچیده و سخت‌گیرانه شود.

    *طی سال جاری، حدود 50 درصد از زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شوراهای حل اختلاف کاهش یافته است و به دنبال آن هستیم تا این زمان را بیش از این تقلیل دهیم.

    *سازمان مالیاتی کشور به دنبال آن است که هزینه‌های زمانی و مالی مؤدیان را کاهش دهد. سازمان امور مالیاتی حق ندارد هزینه‌های اضافی دولت را از مردم دریافت کند. ما به دنبال آن نیستیم که به هر بهانه‌ای مالیات دریافت کنیم و رکود و مشکلات اقتصادی بنگاه‌ها را نیز مدنظر داریم.

    *سازمان مالیاتی با همکاری تشکل‌ها آموزش مؤدیان در رابطه با قانون مالیات‌های مستقیم را پیگیری می‌کند. اگرچه مالیات بر ارزش افزوده از مزایای بالایی برخوردار است و در حدود 40 درصد از درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند، اما این قانون هنوز دارای ایراد و اشکالاتی است که برای رفع آن از توان کارشناسی بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استفاده خواهیم کرد.

    *هدف قانون مالیات بر ارزش افزوده، این است که دریافت مالیات به جای تولید، از مصرف‌کننده اخذ شود که در این مسیر باید همه کمک کنند با استقرار صندوق‌های مکانیزه فروش، بخش عمده‌ای از مشکلات ناشی از مالیات بر ارزش افزوده برطرف خواهد شد. در این راستا، لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که شامل مشوق‌های لازم از جمله پرداخت هزینه‌های اولیه استقرار این صندوق‌ها از سوی سازمان مالیاتی است.

    *طی ماه‌های اخیر، تعداد اظهارنامه‌های مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است. ما در سازمان امور مالیاتی به دنبال آن نیستیم که با دعوا و تنش، مالیات بگیریم.

    *اگر یک واحد تولید به دلایل مختلف اقتصادی، دچار بحران و ورشکستگی شود، سازمان امور مالیاتی تا 25 درصد دچار ضرر و زیان می‌شود از این رو، علاقه‌ای نداریم که هیچ یک از واحدهای تولیدی و تجاری کشور زیان‌ده شوند و ما خود را شریک در سود آنها می‌دانیم و سود بیشتر این بنگاه‌های برای ما هم انتفاع بیشتری به همراه دارد.

    *شناسایی کسانی که تاکنون مالیات پرداخت نکرده‌اند از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به طور جدی دنبال می‌شود و در این زمینه شاید تشکیل دادگاه‌های رسیدگی به جرایم مالیاتی نیز در دستور کار قرار گیرد.

    *طبق بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، اگر مودیان تا پایان شهریور ماه امسال نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد. پرداخت پلکانی مالیات برای واحدهای تولیدی و تجاری که دچار مشکل شده‌اند به عنوان یک راهکار از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح شده است.

    *به دنبال آن هستیم که بخشی از وظایف سازمان به جز دادرسی و وصول مالیات را واگذار کنیم و در این زمینه معتقدیم که اتاق بازرگانی تهران می‌تواند بخشی از امور را در دست بگیرد.

    *بیش از 95 درصد پرسنل سازمان امور مالیاتی در وضعیت سالم و شفاف فعالیت می‌کنند. با این حال اگر تخلفی از سوی ممیزان و همکاران خود در سازمان مشاهده کنیم به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی