عصر بازار

کاخ سفید:

پولی که به ایران پرداختیم، متعلق به خود آنها بود

عصر اعتبار- «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به اینکه آیا واشنگتن برای آزادی زندانیان آمریکایی ۴۰۰ میلیون دلار خونبها به تهران پرداخت کرده است؟ گفت: پول پرداخت شده به ایران به خود ایران تعلق داشت و پرداخت آن سبب حل مناقشه ای شد که جلوی زیان های چند میلیاردی آمریکا را گرفت.

پولی که به ایران پرداختیم، متعلق به خود آنها بود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در کنفرانس خبری روز چهارشنبه ارنست با طرح مسئله 400 میلیون دلاری که به گفته آن ها همزمان با آزادی چهار زندانی آمریکایی از ایران، به تهران پرداخت شده است، از وی پرسیدند که آیا این پول به عنوان خون بها به تهران پرداخت شده است یا خیر؟

    ارنست در پاسخ این ادعا را جنجال هایی از سوی جمهوریخواهان مخالف برجام دانست که به گفته او از هیچ تلاشی برای اختلال در اجرای آن کوتاهی نمی کنند.

    وی افزود: مبلغ پرداخت شده به ایران پولی بوده است که قبل از انقلاب، ایران برای خرید تجهیزات نظامی به بانک های آمریکا واریز کرده بود و با وقوع انقلاب و سرنگونی شاه این تجهیزات به ایران داده نشد و این مبلغ نیز به وسیله آمریکا مصادره شد.

    وی تصریح کرد: برای آمریکا پرداخت نکردن این پول به صاحبان آن بیش از این قابل توجیه نبود و در نتیجه آمریکا با پرداخت این پول موفق به حل مناقشه ای شد که می توانست میلیاردها دلار برای مردم آمریکا هزینه در بر داشته باشد.

    سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سئوال تکراری خبرنگاران که آیا این پول به عنوان خون بها پرداخت شده با قاطعیت گفت که پرداخت خون بها خلاف قوانین کشورش است و این ادعا صحت ندارد.

    ارنست در ادامه این اقدام را رویکردی آگاهانه از سوی دولت اوباما در راستای احترام به توافقنامه برجام و در جهت حل مناقشات دیگر میان دو کشور توصیف کرد و تضمین آزادی پنج زندانی آمریکایی در ایران را یکی از همین مناقشات ذکر کرد که با این رویکرد به سرانجام مثبتی رسیده است.

    یکی از خبرنگاران، نگرانی منتقدان سیاست های اوباما از نحوه مصرف این مبلغ به وسیله ایران را ذکر کرد و از سخنگوی کاخ سفید پرسید، چه تضمینی وجود دارد که ایران این پول ها را به حمایت از گروه های حزب الله و حماس و یا دولت سوریه اختصاص ندهد؟

    ارنست در پاسخ گفت، اولا که این پول، پول خود ایران است که به آن ها پرداخت می شود و دوم اینکه براساس اظهارات هفته گذشته رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا 'سیا' ایران بخش عمده ای از پول هایی را که تا کنون از آمریکا در یافت کرده به مصرف رشد و توسعه اقتصادی کشور رسانده است.

    سخنگوی اوباما در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که گرچه بر اساس تحلیل های واشنگتن بخش عمده ای از این پول ها برای بازسازی زیرساخت ها و پرداخت بدهی های ایران مصرف شده، اما آمریکا با آگاهی از حمایت ایران از حزب الله و یا دولت سوریه، در همکاری با سایر متحدان خود در منطقه و جهان در تلاش است تا جلوی اینگونه فعالیت های را بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو