عصر بازار

یک استاد دانشگاه:

با تزریق پول شغل ایجاد نمی‌شود

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه با اشاره به ناموفق بودن سیاست‌های اشتغالزایی در کشور گفت: با تزریق پول در جامعه نمی‌توان اشتغالزایی کرد.

با تزریق پول شغل ایجاد نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یدالله مهرعلیزاده امروز در همایش ملی و بین‌المللی مهارت‌آموزی اظهار کرد: در بحث اشتغال برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مختلفی در دولت‌های متعدد در پیش گرفته شده که از آن جمله می‌توان به طرح بنگاه‌های زودبازده و کوچک، طرح مشاغل خانگی و طرح حرکت اشاره کرد.

    وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و عدم مکانیزم‌های تاثیرگذار بسیاری از این طرح‌ها در اجرا ناموفق بوده است.

    استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ثبات استراتژی مشخص و ضربتی، موقتی و موضعی بودن سیاست‌های اشتغال و حذف رابطه بین سیاست‌های اشتغال و صندوق‌های رای را در ناموفق بودن سیاست‌های اشتغال موثر خواند و گفت: به دلیل ابهام در جایگاه و کارایی وزارت کار در امر اشتغالزایی، حجم اقتصاد غیررسمی، درست بودن کاهش بیکاری با تزریق پول به اقتصاد و ناهماهنگ بودن زیرساخت‌ها به ویژه نظام‌های آموزشی کشور عمده این سیاست‌ها در عمل و در اجرا با موفقیت همراه نبوده است.

    مهرعلیزاده، تصریح کرد: طرح حرکت که به تازگی شروع شده قرار است در سال 1396 به اتمام برسد، ولی ما انتخابات را در پیش داریم و مشخص نیست که این طرح به کجا خواهد رسید و آیا استقرار خواهد داشت یا نه.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: با گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی نتوانستیم بین نظام علم و دانش و ثروت و قدرت و منزلت اجتماعی ارتباط برقرار کنیم و این امر به ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌ها، کاهش رشد اقتصادی و آشفتگی فضای سرمایه فرهنگی و اجتماعی برمی‌گردد، از این‌رو نیازمند بازنگری در نظام حکمرانی شایسته در حوزه اشتغال هستیم.

    در ادامه‌ی این همایش غلامحسین حسینی‌نیا – رییس کمیته علمی همایش مهارت‌آموزی و اشتغال - به ارائه گزارشی از روند فعالیت کمیته‌ علمی همایش پرداخت.

    وی گفت: با توجه به اهداف در نظر گرفته شده همایش از 30 اسفندماه سال 1394 با ارائه فراخوان برگزاری همایش را استارت زدیم و تا 31 اردیبهشت‌ماه سال جاری جمعا 159 چکیده مقاله و 540 مقاله کامل دریافت کردیم که 26 مقاله جهت ارائه به صورت شفاهی و 36 مقاله جهت ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است.

    رییس کمیته علمی همایش مهارت‌آموزی و اشتغال تعداد مقالات پذیرفته شده جهت چاپ کامل را 105 مورد مقاله ذکر کرد و ادامه داد: از مجموع مقالات ارسال شده 373 مقاله پذیرفته نشده است.

    حسینی‌نیا مهم‌ترین اهداف مهارت‌آموزی و اشتغال را شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها، نقاط ضعف و قوت آموزش‌های مهارتی، فرهنگ‌سازی برای توسعه آموزش‌های مهارتی و فراهم کردن زمینه مشارکت صاحبنظران داخلی و بین‌المللی در نظام آموزش مهارتی عنوان کرد.

    وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به بحران بیکاری در جهان و با وجود توسعه علم و دانایی توانایی انجام کار کماکان نیازمند یک عنصر مهم به نام مهارت‌آموزی است که باید مدنظر قرار گیرد تا دنیای دانش به دنیای کار تبدیل شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی