عصر بازار

رئیس اداره صادرات کالا دربانک توسعه صادرات:

جای‌شرکت‌های مدیریت‌صادرات دربخش تجارت خالی‌است

عصر اعتبار- رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات ایران گفت : برای توسعه تجارت فرامنطقه ای لازم است شرکت های مدیریت صادرات دست به کار شوند و در این راستا از ظرفیت های صنایع کوچک و متوسط باید استفاده بهینه صورت پذیرد

جای‌شرکت‌های مدیریت‌صادرات دربخش تجارت خالی‌است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، آقای سیدحسین حسینیان گفت: پیشنهاد ما برای توسعه و رونق بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی ایجاد شرکت های مدیریت صادرات است.

    حسینیان در خصوص اهمیت صنایع کوچک در اقتصادهای پیشرفته گفت: نامگذاری سال 95 با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین بررسی های علمی و کارشناسی بر روی صنایع کوچک و متوسط باعث شد تا بیش از پیش به اهمیت ویژه این صنایع در توسعه اقتصاد کشور پی برده شود.

    وی ادامه داد: صنایع کوچک و متوسط به توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه و همچنین ارتقاء سطح بهره­ وری، کیفیت و قدرت رقابتی کمک می کنند.

    حسینیان افزود: امروزه در اکثر کشورهای جهان صنایع کوچک و متوسط از جنبه­ های مختلف اجتماعی، تولید صنعتی و ارائه خدمات در حال نقش­ آفرینی هستند. در کشور ما نیز فرصت برای درخشش این صنایع وجود دارد. همچنین این صنایع از یک سو تامین­ کنندگان اصلی اشتغال، مهد تحول و نوآوری و از سوی دیگر این صنایع با صادرات قابل توجه خود نقش محوری در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می­ کنند.

    به گفته حسینیان این صنایع می توانند از طریق بانک توسعه صادرات برای تامین مالی، گسترش و رونق خود اقدام کنند.

    وی در خصوص تاثیر صنایع کوچک در اشتغال و نقش آنها در صادرات ادامه داد: آمارها نشان می‌دهند که این بنگاه­ها نه تنها از نظر تعداد و ایجاد اشتغال مهم هستند بلکه نقش بسیار مهمی در امر تولید و صادرات دارند. به عبارت دیگر با راه اندازی این صنایع در شهرهای کوچک قطعا بستر توسعه فراهم می شود.

    به گفته وی به دلایل ذکر شده اکثر کشورهای جهان حمایت قابل توجهی از بنگاه­های اقتصادی به عمل‌ آورده و در جهت گسترش و تقویت آنها سیاست‌های اقتصادی متعددی را تدوین کرده اند.

    سید حسین حسینیان در خصوص اهمیت و جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد ایران گفت: بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی گرچه به عنوان محور اصلی توسعه در کشور ما محسوب نمی شوند اما می توانند موجب اشتغال زایی و رونق صنایع کشور شوند.

    وی اضافه کرد: پیشنهاد ما برای توسعه و رونق بنگاه های کوچک و متوسط صادراتی ایجاد شرکت های مدیریت صادرات است. به نحوی که با کنار هم قرار گرفتن صنایع کوچک شاهد یک هم افزایی مثبت در صنایع و تولید و صادرات کشور باشیم . همچنین قدرت چانه زنی صنایع کوچک و متوسط کشور را در فضای بین المللی بویژه کشورهای هدف صادرات ایران افزایش دهیم.

    رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارج از کشور در خصوص اقدامات لازم جهت حمایت از صنایع کوچک و متوسط اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه سیاست‌گذاری‌ها در جهت حمایت هر چه بیشتر از صنایع کوچک است و بنگاه­های کوچک به شدت مورد توجه قرار گرفته‌اند.

    وی با اشاره به اهمیت این صنایع برای ایران نیز گفت: در این راستا بانک مرکزی نیز اقدامات خوبی انجام داده است، مصداق این امر آن است که اخیرا به اصلاح بخشنامه های خود مبنی بر تسهیل مقررات جهت اعطای تسهیلات بانک ها اقدام کرده است. بر اساس اصلاحات جدید بنگاه های دارای بدهی معوقه، چک برگشتی یا مشکلات بانکی می توانند مجدد از تسهیلات بانک ها استفاده کنند.

    حسینیان اضافه کرد: ناگفته پیداست که کسب و کارهایی با این ابعاد و ویژگی­ها، به میزان فراوانی تسهیلات نیازمند هستند که در مقابل عواملی که بقای آنها را تهدید می­کند، مورد پشتیبانی قرار گیرند. از این جهت بایستی دولت بیش از پیش نسبت به حمایت جدی از این صنایع برنامه­ ریزی و اقدام کند. راه برتری ما در توسعه کشور، تمرکز بر صنایع کوچک با تکیه بر مزیت­های رقابتی منطقه­ ای در هر بخش از کشور است.

    رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات در خصوص حمایت این بانک از صنایع کوچک و متوسط گفت: یک راهکار حمایتی این بانک برای صنایع کوچک و متوسط در قالب خوشه های صادراتی مطرح می شود. روش این ابزار واگذاری محصولات شرکت ها در قالب بازاریابی و فروش شرکت های بزرگ مدیریت صادراتی است؛ در واقع کلیه عملیات بازرگانی خارجی تولیدکنندگان کوچک و متوسط اعم از واردات مواد اولیه تولید و عرضه نهایی محصول نهایی را بازارهای خارجی به شرکت مدیریت صادرات واگذار می شود. به گفته وی الگوی پیشنهادی بانک توسعه صادرات برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط ایجاد خوشه های صادراتی بود و بعضا در مواردی این روش انجام شده و موفق هم بوده است.

    وی ادامه داد: موارد ذکر شده همچون تسهیل مقررات پرداخت تسهیلات سیستم بانکی از جمله حمایتهای دولتمردان به شمار می رود.

    حسینیان در رابطه با چالش های این حوزه نیز اظهار کرد: بسیاری از چالش های این حوزه رفع شده است به عنوان مثال بسیاری از مسائل و مشکلات بانکی این صنایع مرتفع گردیده است. دیگر معضلات صنایع کوچک و متوسط به دستگاه ها و مراجع ذیربط از جمله سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرکات مرتبط می شود.

    حسینیان درخصوص شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: هرجا که نوآوری در صنعت اتفاق بیفتد و روش‌های جدیدی وارد صنعت شوند، اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند نمود پیدا کند. بنابراین صنایع باید در بخش‌های مختلف خود از ظرفیت دانش بنیان استفاده کنند.

    رئیس اداره صادرات کالا و سرمایه گذاری خارج از کشور بانک توسعه صادرات بر ضرورت توجه به نیروی انسانی کارآمد در توسعه فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و افزود: صادرات یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی‌ است که حضور علم و فناوری در تحقق آن نقش ویژه ایفا می‌کند.

    وی افزود: دانش فنی با توانایی منجر شدن به تولید و ایجاد ارزش افزوده، باید جزو مهم‌ترین اولویت های دستگاه‌ها قرار بگیرد و در این مسیر کل بودجه کشور معطوف به دانش وفناوری شود.

    وی ادامه داد: خوشبختانه بانک توسعه صادرات با ایجاد یک صندوق مشترک با دانشگاه صنعتی شریف این حمایت را عینیت بخشیده است. به عبارت دیگر حمایت این سازمان در قالب صندوق نوآوری و شکوفایی دانشگاه شریف با هدف تخصیص خط اعتباری صورت گرفته و در حال حاضر بر تعداد مراجعه کنندگان روز به روز افزوده می شود. به گفته حسینیان هیات مدیره بانک موافقت خود را مبنی به افزایش مبلغ خطوط اعتباری اعلام کرده است.

    حسینیان در پایان اضافه کرد: توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش بنیان منجر به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و همچنین کاهش واردات مواد اولیه و دانش فنی می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی