عصر بازار

معاون امور اقتصادی وزارت رفاه:

بسیاری از جوانان می‌خواهند یک‌شبه پولدار شوند

عصر اعتبار- معاون امور اقتصادی وزارت رفاه با بیان اینکه ۴ میلیون جوان درآمد، اشتغال و تمایل به کار ندارند، گفت: در موضوع فیش‌های حقوقی جامعه نباید به مساوات تن بدهد.

بسیاری از جوانان می‌خواهند یک‌شبه پولدار شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از مهر، حجت‌الله میرزایی در سومین گردهمایی مسئولان امور جوانان سراسر کشور با اشاره به ضرورت توانمندسازی جوانان در حوزه اشتغال افزود: بسیاری از جوانان مهارت های لازم برای اشتغال را ندارند و از سوی دیگر انتظار شغل های با درآمد بالا دارند. در دانشگاه ارتباط میان علوم و بازار کسب و کار وجود ندارد و فارغ التحصیلان جوان تخصص لازم برای ورود به بازار کار را به دست نمی آورند.

    وی افزود: باید از ظرفیت اشتغال در بنگاه های کوچک مقیاس، بهره گیری شود و تقاضا برای اشتغال افزایش یابد که این مهم از طریق بکارگیری ظرفیت بنگاه های اقتصادی که در حال حاضر نیمه تعطیل هستند، قابل تحقق است.

    معاون امور اقتصادی وزارت رفاه تاکید کرد: در حال حاضر 4 میلیون جوان در کشور بیکار هستند در حالی که نه درآمدی دارند، نه اشتغالی و نه تمایلی به کار دارند، اما می خواهند یک شبه پولدار شوند. این پارادوکس انتظار و ناتوانی است که جوانان را در حاشیه قرار داده است. در این زمینه جوانان مقصر نیستند بلکه آموزش و پرورش، تشکل‌سازی را به دانش آموزان آموزش نمی دهد و تشکل‌های دانشجویی از بین رفته یا به شدت تضعیف شدند. باید سازمان هایی به طور سیستماتیک وجود داشته باشد که جوانان را توانمند کند و آنها را با کار تیمی، بروکراسی و فرآیندهای کسب و کار آشنا کنند.

    میرزایی با اشاره به موضوع فیش های حقوقی نجومی خاطرنشان کرد: بحث فیش های حقوقی بحث جالبی است کسانی حقوق هایی دریافت کردند که تناسبی با کارشان یا با درآمد همکارانشان نداشت، اما جنبه دیگری از فیش های حقوقی نادیده گرفته شد و آن این است که جامعه نباید به مساوات رضایت دهد. مدیری که یک بنگاه میلیاردی تاسیس می کند و دستگاه عظیمی را مدیریت می‌کند و کارایی بین المللی دارد نباید از انتظار داشته باشیم همانند بقیه حقوق بگیرد. البته در موضوع اخیر، دریافت ها الزاما ارتباطی با کارآیی افراد نداشت و مدیرانی که سفارشی پست گرفتند و حقوق بالا می گیرند نباید کار کنند.

    وی با بیان اینکه موضوع فیش های حقوقی آنگونه که مطرح شد، می تواند موجب سرخوردگی جوانان در اشتغال شود، گفت: موضوع دیگر که بر اشتغال جوانان تاثیر دارد، بحث بازنشستگان است. بخشی از بازنشستگان منشأ تجربیات انسانی هستند که می توانند به عنوان مشاور در دستگاه ها فعالیت کنند. اقتصاد ما باید به قدری پویا باشد که بیشتر از نیروی کار، شغل ایجاد کند یا جوانانی معرفی کند که خودشان کارآفرینی داشته باشند. در حال حاضر متوسط سن بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری 51 سال و در نیروهای مسلح 48 سال است یعنی 25 سال فرصت استفاده از تجربیات را از دست می دهیم. اصرار بر بیرون کردن بازنشستگان با توجیه ورود جوانان به بازار کار در اقتصاد پویا بی معنی است و یک مدیر باسابقه، باید در کنار خود جوانان را پرورش دهد.

    معاون امور اقتصادی وزارت رفاه همچنین با اشاره به موضوع چند شغله ها و تاثیر آن بر اشتغال جوانان تاکید کرد: در حال حاضر بحث چند شغله ها تا حد زیادی کاهش یافته و موضوعیتی ندارد و تعدادشان آنقدر نیست که بر بازار کار تاثیر بگذارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی