عصر بازار

بعید است قیمت طلا تا پایان سال کاهش پیدا کند

عصر اعتبار- محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، با حمایت از مصوبه صادرات طلا گفت: صدور مجوز طلا مصوبه جدیدی است که با خرید و فروش طلای خرد و بازاری فرق می کند.

بعید است قیمت طلا تا پایان سال کاهش پیدا کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از ایران آنلاین ،معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از امکان صادرات طلای تولیدی کشور با مجوز بانک مرکزی خبر داده. جعفر سرقینی گفته است: با توجه به اینکه تولید طلا به عیار مورد نظر برای صادرات رسیده است، در شورای پول و اعتبار به این نتیجه رسیده ایم که می توان با مجوز بانک مرکزی در صورتی که شرایط مقرر برای صادرات طلا برقرار باشد، مجوز صادرات داده شود.
    بر اساس صحبت های سرقینی صادرات طلا دو شرط دارد یکی اینکه طلای تولید شده حتما باید از معدن باشد و دوم اینکه امکان فروش آن با قیمت رقابتی در بازار داخلی وجود نداشته باشد.
    طلا با ارزش ترین فلز جهان است و به عنوان پشتوانه پولی کشورها هم به شمار می رود و خرید و فروش آن هم همواره با وسواس خاصی همراه است.
    اما وجود معادن طلا در کشور و عدم امکان بهره برداری از این معادن در سال های گذشته به واسطه تحریم ها و نبود امکان صادرات و خرید و فروش آن در خارج از کشور همواره با ضرر و زیان تولید کنندگان و استخراج کنندگان داخلی همراه بود که این مصوبه امید به رونق این معادن را هم افزایش می دهد.
    محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این باره در گفت و گو با «ایران آنلاین»، با حمایت از این مصوبه گفت: صدور مجوز طلا مصوبه جدیدی است که با خرید و فروش طلای خرد و بازاری فرق می کند.
    وی با بیان اینکه صادرات طلا آزاد است، افزود: هر کسی می تواند طلا صادر کند اما باید معادل صادرات طلا، ارز هم وارد کشور کند.
    کشتی آرای خاطرنشان کرد: این مصوبه با موضوعات طلای مصرفی داخل فرق می کند. در کشور معادن طلای بسیاری وجود دارد و وقتی شرکت های خصوصی این طلا را استخراج می کنند چون نمی توانند طلای خود را در کشور به فروش برسانند و امکان خروج شمش های طلا نیز در کشور وجود ندارد بنابراین دچار ضرر و زیان می شوند.
    رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: بنابراین با این مصوبه تولید کنندگان و استخراج کنندگان طلا می توانند شمش های خود را به خارج صادر کنند ولی باید معادل ارزی آن را وارد سیستم بانکی کشور کرده و در واقع ارز حاصل از صادرات طلا باید به شبکه بانکی وارد شود.
    وی درباره میزان ذخایر طلای کشور نیز گفت: در ذخایر طلای کشور ما کمبودی نداریم و ذخایر در سطح بالایی قرار دارد اگر ذخایر پایین بود ممنوعیت صادرات داشتیم.
    کشتی آرای گفت: با توجه به اینکه معادن طلای زیادی در کشور وجود دارد بنابراین صدور مجوز صادرات طلا باعث شکوفایی و رونق این معادن شده و در جهت رونق اقتصاد است.
    رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره شفافیت قیمت های طلا و سکه در بازار نیز گفت: با توجه به وضعیت رکود و مصرف کم طلا در کشور باید گفت که قیمت ها حبابی نیست و قیمت های کنونی بازار تابع قیمت های جهانی است.
    وی ادامه داد: حباب وقتی در بازار وجود دارد که میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد ولی در حال حاضر عرضه و تقاضا متعادل است و نوسانات بازار نیز مطابق با نوسانات جهانی است. کشتی آرای گفت: بعید است که تا پایان سال قیمت ها کاهش پیدا کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی