عصر بازار

کاهش رونق بازار آتی سکه

عصر اعتبار- حجم داد و ستدهای هفته سوم مرداد، نسبت به هفته ماقبل، افتی بیش از ۱۱ درصد را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند عدم تحرکات بااهمیت در بازارهای جهانی زمینه‌ساز کم رونقی بازار آتی سکه، طی هفته گذشته نسبت به هفته دوم مرداد ماه بود.

کاهش رونق بازار آتی سکه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، پیرو انتشار آمار مطلوب از بازار کار آمریکا (شاخص تغییرات استخدام در بخش‌های غیر کشاورزی و شاخص میانگین درآمد ساعتی) طی مبادلات جمعه گذشته، بهای طلای جهانی به کمتر از 1336 دلار رسید. این ضعیف‌ترین عملکرد قیمت فلز زرد از 22 تیر ماه بود. با توجه به بسته بودن بازارهای داخلی در روز پرنوسان بازارهای بین المللی، جهت دهی انس طلا بر بازار آتی به روز شنبه موکول شد.

    بر اساس این گزارش، در اولین روز کاری هفته، بازار آتی تحت تاثیر تحرکات روز پیشین انس طلا، با گپی بیش از 15 هزار تومان، در محدوده‌ای منفی آغاز به کارکرد. در دقایق ابتدایی بازار، دادوستدها روندی نزولی در پیش گرفتند؛ اگرچه معاملات پس از ثبت کف قیمتی، تغییر مسیر داده و روندی صعودی به خود گرفتند؛ اما پایین‌تر از قیمت‌های تسویه روز قبل و در حوالی قیمت‌های گشایش با نوساناتی ملایم به ادامه فعالیت پرداختند. در نیمه جلسه معاملاتی با فروکش کردن هیجانات معامله‌گران در واکنش به افت سنگین ارزش طلا، از سرعت مبادلات کاسته شد. در نهایت بازار پر رونق روز یکشنبه، در محدوده قرمز به کارخود پایان داد. در واقع این روز، بازار آتی سکه به کام فروشندگان بود درحالی‌که در زمان بسته شدن بازار در جلسه قبلی، این خریداران بودند که از شادی افزایش قیمت‌ها در پوست خود نمی‌گنجیدند.

    در دومین روز کاری بازار آتی، سررسید اردیبهشت با اختلافی جزئی نسبت به قیمت تسویه روز قبل، در ناحیه منفی و سایر سررسیدها در محدوده‌ای مثبت گشایش یافتند. با شروع بازار، پیرو افزایش نسبی سکه نقدی و دلار بازار آزاد، مبالات روندی صعودی اما کم شیب در پیش گرفتند؛ به نحوی که دامنه ی نوسان در تمامی سررسیدها بسیار محدود بود. در این روز طبق معمول، سررسید آبان مورد بی‌مهری معامله‌گران قرار گرفت به طوری که این سررسید، پس از گذشت بیش از یک ساعت از بازگشایی بازار، مورد مبادله قرار گرفت و با پایان یافتن جلسه معاملاتی، تنها 22 معامله را در کارنامه معاملات انجام شده خود، به ثبت رساند. از اتفاقات نادری که در این جلسه معاملاتی به وقوع پیوست این بود که احتمالاً به دلیل اشتباه یکی از خریدارها، برخی از معاملات در سررسید شهریور با قیمت های سررسید اسفند انجام گرفت. این رویداد تلخ برای خریدار و شیرین برای فروشنده، دامنه نوسان سررسید شهریور را به 34000 تومان رساند. در حالی که در بین سایر سررسیدها بیشترین میزان نوسان برابر با 3000 تومان (اسفند و اردیبهشت)رقم خورد. بر خلاف یکشنبه پیشین که تحت تاثیر تعطیلی روز شنبه، واکنش بازارداخلی به تحولات با اهمیت بازارهای بین المللی به این روز محول شده بود و بازار از جنب و جوشی مثال زدنی برخوردار بود؛ حجم معاملاتِ روز جاری بر حسب عادت دیرینه با افتی بیش از 57 درصد همراه بود. چرا که در نبود انس طلای جهانی در کنار دامنه محدود نوسانات دلار در بازار آزاد و به دنبال آن عدم نوسان قابل توجه در بازار آتی، معامله گران با احتیاط دست به معامله می‌زدنند. در واقع آنها به انتظار بازگشایی بازارهای جهانی و مشخص شدن روند ارزش فلز زرد در روز آینده نشسته بودند.

    روز دوشنبه، سررسیدهای اردیبهشت و اسفند در محدوده‌ای مثبت و سایر سررسیدها در ناحیه‌ای منفی گشایش یافتند. در ادامه هم‌راستا با افت ارزش طلای جهانی، مبادلات روندی نزولی در پیش گرفتند. اگرچه تا دوسوم جلسه معاملاتی دادوستدها در سررسید اردیبهشت جریانی کاهشی داشت اما میانگین موزون این سررسید برخلاف دیگر سررسیدها، در اغلب ساعات مثبت بود. در پی خیز آرام بهای فلز گران‌بها، مبادلات به ترتیب در سررسیدهای اردیبهشت، اسفند و دی روندی صعودی به خود گرفتند؛ اما فقط سررسیدهای آبان و اردیبهشت با قیمت تسویه‌ای بالاتر از قیمت تسویه‌های روز گذشته، بازار را به اتمام رساندند. به‌رسم دوشنبه‌ها، حجم معاملات در اولین روز کاری بازارهای جهانی با افزایش همراه شد. به‌نحوی‌که حجم معاملات، نسبت به‌کل معاملات روز پیش، رشدی بیش از 78 درصد را تجربه کرد. اما حجم مبادلات طی جلسه جاری نسبت به روز مشابه در هفته گذشته، با افتی بیش از 4 درصد مواجه شد.

    طی معاملات روز دوشنبه، بیشترین دامنه نوسان مربوط به نزدیک‌ترین سررسید (شهریور) به میزان 6500 تومان بود در حالی که طبق اصول این بازار، معمولا سررسیدهای دور نسبت به سررسیدهای اول پرنوسان‌تر هستند. به نظر می‌رسد این میزان نوسان نامتعارف، ناشی از خطای معاملاتی یکی از خریداران در سررسید شهریور بوده است.

    روز سه‌شنبه، پیرو گمانه‌زنی‌های موجود از افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، قیمت فلز گرانبها با کاهش همراه شد.از این رو، بازار آتی کار خود را در محدوده‌ای منفی و در حوالی قیمت‌های تسویه رو قبل آغاز کرد. مبادلات در همان دقایق ابتدایی روندی نزولی به خود گرفتند و تابلو معاملاتی را یکپارچه قرمز پوش کردند. رفته‌رفته با افزایش حدوداً 3 دلاری انس طلا، هم‌راستا با صعود سکه نقدی و دلار آزاد، روند مبادلات نیز رو به رشد نهاد. به‌نحوی‌که دادوستدها به ناحیه‌ی سبز سوق داده شدند.

    در پی نوسانات ملایم فلز زرد و سکه نقدی، مبادلات آتی نیز با افت‌وخیزهای آرامی همراه بود؛ به‌طوری‌که از نیمه جلسه معاملاتی به بعد، تابلو مدام به سبز و قرمز، رنگ می‌باخت.اگر چه، میانگین موزون سررسیدها در اکثر ساعات مبادلاتی در ناحیه قرمز به سر می بردند اما با رشد قیمت فلز ماندگار، در پی انتشار آمارهای اقتصادی (شاخص بهره وری نیروی کار آمریکا ) نامطلوب، در ساعات پایانی جلسه معاملاتی، روند دادوستدها صعودی شد و قیمت‌های تسویه بر اساس مبادلات یک ساعت پایانی، در محدوده سبز رقم خورد. حجم معاملات در این روز نسبت به روز پیش، رشدی بیش از 15 درصد را تجربه کرد.

    روز چهارشنبه، پیرو صعود بهای انس طلا به کانال 1350 دلاری، با گپی به‌طور متوسط بیش از 10 هزار تومان در محدوده‌ای سبز گشایش یافت. با شروع جلسه معاملاتی، همسو با سکه نقدی و دلار آزاد، مبادلات روندی صعودی به خود گرفتند؛ به‌نحوی‌که دادوستدها نسبت به قیمت‌های تسویه روز پیش، حدود 1 درصد رشد را به ثبت رساندند. تا اواسط جلسه معاملاتی با وجود هیجان معامله‌گران نسبت به افزایش قیمت فلز زرد، بازار از تب‌وتاب بالایی برخوردار بود. اما رفته رفته از شدت شور معامله گران کاسته شد و معاملات با سرعتی آرام‌تر انجام گرفت. روز چهارشنبه، با حجم مبادلاتی بالغ بر 19 هزار 200 معامله، به عنوان پررونق ترین روز هفته برای بازار آتی سکه، شناسایی شد. به نحوی که با رشدی بیش از 71 درصد، نسبت به مبادلات روز گذشته، این روز را به کام خریداران شیرین کرد.

    در روز پایانی هفته، بازار آتی تحت تاثیر کاهش ارزش طلای جهانی، به اتفاق همه سررسیدها، در محدوده منفی گشایش یافت. مبادلات بازار آتی، در ابتدای امر، روندی نزولی را در پیش گرفتند، اما به تدریج پیرو افزایش ملایم انس طلا، روندی صعودی به خود گرفتند. اگر چه داد و ستد‌ها در ادامه‌، از نوسانات ملایمی برخوردار بودند اما کماکان در سطوحی پایین‌تر از قیمت های تسویه روز قبل، به فعالیت پرداختند؛ به طوری که تابلو معاملاتی در طول جلسه معاملاتی، یکپارچه قرمز بود. با توجه به کم بودن ساعات مبادلاتی روز پنجشنبه نسبت به دیگر روزهای هفته، در کنار دامنه محدود نوسان در این روز، حجم معاملات نسبت به روز پیشین، افتی بیش از 62 درصد را رقم زد.

    به طور کلی، حجم داد و ستدهای هفته سوم مرداد، نسبت به هفته ماقبل، افتی بیش از 11 درصد را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند عدم تحرکات بااهمیت در بازارهای جهانی زمینه‌ساز کم رونقی بازار آتی سکه، طی هفته گذشته نسبت به هفته دوم مرداد ماه بود.

    منبع: بورس کالا

    با انتشار شاخص‌های تورمی دور از انتظار اقتصاد آمریکا، طی مبادلات روز جمعه، شاخص دلار تضعیف و به دنبال آن بهای فلز ارزشمند رو به رشد نهاد. این افزایش ارزش فلز گرانبها، می‌تواند به سود دارندگان موقعیت باز خرید و به ضرر دارندگان موقعیت باز فروش، در اولین روز کاری هفته پیش رو، تمام شود.

    انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا، سخنرانی مقامات فدرال رزرو، انتشار شاخص‌های تورمی انگلیس از جمله رویدادهای مهم اقتصادی هفته چهارم مردادماه به شمار می‌روند که می‌توانند موجب تحرکات بازارهای بین‌المللی و به تبع آن، زمینه ساز نوسانات بازار آتی سکه شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی