عصر بازار

آخرین وضعیت معاملات اوراق تسهیلات مسکن

برای دریافت وام‌های مختلف مسکن چقدر اوراق بخریم؟

عصر اعتبار- بیشترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن امروز مربوط به اوراق تیرماه ۱۳۹۵ و کمترین قیمت مربوط به اوراق فروردین‌ماه ۱۳۹۳ است که با گذشت دو سال و ۶ ماه از سررسیدش در آستانه باطل‌شدن است.

برای دریافت وام‌های مختلف مسکن چقدر اوراق بخریم؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در معاملات روز گذشته فرابورس ایران اوراق تسهیلات مسکنِ تیر ماه 1395، با رد شدن از رقم 100 هزار تومان، بیشترین قیمت 100 هزار و 469 تومان را به خود اختصاص داد و در طرف مقابل اوراقِ فروردین ماه 1393، با قیمت 94 هزار و 518 تومان کمترین قیمت معاملات را از آن خود کردند.

    زوج های تهرانی با خرید 200 برگ از اوراق تسهیلات مسکن می‌توانند تا سقف 100 میلیون تومان وام دریافت کنند که به این مبلغ 10 میلیون تومان وام جعاله تعلق می‌گیرد با این حساب برای دریافت 100 میلیون تومان وام با قیمت هر برگ تقریبا 100 هزار و 500 تومان،  باید 20 میلیون و 100 هزار تومان اوراق، توسط تهرانی ها خریداری شود  که این مبلغ با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید 20 برگ بهادار با قیمت دو میلیون و 10 هزار تومان از اوراق تسهیلات مسکن را خریداری کنند در مجموع باید 22 میلیون و 110 هزار تومان صرف خرید 220 اوراق شود.

    همچنین زوج های غیر تهرانی که در شهرهایی با جمعیت بیشتر از 200 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند می‌توانند تا سقف 80 میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید 160 ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید 16 میلیون و 80 هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و 10 هزار تومان اوراق وام جعاله،  باید در مجموع برای خرید اوراق مبلغ 18 میلیون و 90 هزار تومان پرداخت کنند.

    زوج‌های  ساکن در سایر مناطق غیر از دو مورد ذکر شده در بالا،  می‌توانند برای گرفتن 60 میلیون تومان وام مسکن 120 برگ بهادار خریداری کنند که با قیمت هر برگ تقریبا 100 هزار و 500 تومان، باید 12 میلیون و 60 هزار تومان بابت خرید این 120 برگ بپردازند که این مبلغ به علاوه دو میلیون و 10 هزار تومانی که برای اوراق مربوط به وام جعاله پرداخت خواهند کرد باید در مجموع 14 میلیون و 70 هزار تومان صرف هزینه 140 برگ بهادار کنند.

    لازم به توضیح است که غیر زوج‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان و غیر زوج هایی که در مراکز استان های  بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند تا سقف 50 میلیون تومان و در نهایت غیر زوج های ساکن در سایر مناطق تا سقف 40 میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید 120، 100 و 80 برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرابورس ایران خریداری کنند.

    با این حساب غیر زوج های تهرانی باید برای خرید این اوراق 12 میلیون و 60 هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای 200 هزار نفر جمعیت باید مبلغ 10 میلیون و 50 هزار تومان و دیگر افراد باید مبلغ 8 میلیون و 40 هزار تومان پرداخت کنند البته مبلغ دو میلیون و 10 هزار تومان هم بابت خرید 20 ورق برای وام جعاله بر این مبالغ اضافه می‌شود.

    اوراق تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن منتشر می‌شود. این اوراق قابلیت معامله در فرابورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ 5 میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق صادره به مدت دو سال است و حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است. این اوراق با توجه به اینکه چقدر تا زمان اعتبارش زمان باقی مانده دارای قیمت متفاوتی است.

    البته از نوزدهم مردادماه اوراق تسهیلات مسکن سال 1393 که از زمان انتشار به مدت دو سال اعتبار و قابلیت خرید و فروش در بازار فرابورس را داشتند؛ یعنی اوراق تسه صادره از 15 فروردین 1393 تا 15 اسفندماه این سال(تسه 9301 تا 9312) به مدت شش ماه دیگر قابل معامله و خرید و فروش در بازار خواهند بود.

    همچنین از آنجا که نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن ماه‌های فروردین تا مرداد 1393 با پایان یافتن مهلت اعتبار آنها متوقف بودند، طبق این مصوبه بار دیگر بازگشایی می‌شوند که به این ترتیب شاهد تعادل سمت عرضه و تقاضای این اوراق در بازار فرابورس ایران خواهیم بود.

    در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی برای خرید اوراق به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو