عصر بازار

در دیدار مقام های ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان تاکید شد

ارتقای تجارت با پاکستان، از اولویت های نخست ایران است

عصر اعتبار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در سفری یک روزه و پرکار به شهر پیشاور مرکز ایالت 'خیبرپختونخوا' در شمال غربی این کشور، با عالی ترین مقام های ایالتی و تجار و بازرگانان این ایالت دیدار و گفت و گو کرد و تاکید بر اولویت ایران برای گسترش همکارهای اقتصادی و مناسبات تجاری با پاکستان، از مهم ترین محورهای مطرح شده در این دیدارها بود.

ارتقای تجارت با پاکستان، از اولویت های نخست ایران است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'مهدی هنردوست' روز گذشته ضمن دیدار با 'اقبال ظفر' استاندار، 'اسد قیصر خان' رئیس مجلس ایالتی و 'پرویز ختک' سروزیر ایالت خیبرپختونخوا، با رئیس و اعضای اصلی اتاق بازرگانی و صنایع این ایالت و نیز رئیس و اعضای نمایندگی فدارسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان در پیشاور دیدار و گفت و گو کرد.

    در این دیدارها طرفین بر ضرورت برداشتن گام های بلند در مناسبات تجاری ایران و پاکستان در فضای پساتحریم و حل و فصل سریع موانع موجود در مسیر توسعه روابط تاکید کردند.

    ** گسترش روابط با پاکستان از مهم ترین اولویت های ایران است
    مهدی هنردوست در تمام دیدارهای خود بر این مهم تاکید کرد که در دوره پساتحریم، دروازه های ایران به روی تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاری از سراسر جهان گشوده شده اما در این بین، اولویت ایران، همکاری با همسایگان به ویژه پاکستان است.
    وی با بیان اینکه طرح های کلانی چون طرح خط لوله گاز ایران – پاکستان و طرح افزایش صادرات برق ایران به پاکستان بین دو کشور مطرح است ، گفت که اجرای این طرح ها می تواند ضمن تامین منافع مشترک دو کشور، پایه های دوستی و روابط برادرانه ایران و پاکستان را بیش از پیش تقویت کند.
    هنردوست با بیان اینکه حتی در دوران تحریم ، ایران همکاری های تجاری نسبتا خوبی با برخی همسایگان داشت، گفت که رقم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان راضی کننده نبود.

    ** درهای ایران به روی دوستان پاکستانی باز است
    سفیر کشورمان در دیدار فعالان تجاری و بازرگانان ایالت خیبرپختونخوا، با تاکید بر اینکه تمام درهای ایران برای تجارت به روی دوستان پاکستانی باز است، گفت: هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
    وی تاکید کرد: ایران دوست حقیقی پاکستان است و این دوستی حقیقی خود را در طول روابط خود با پاکستان، بارها و در سخت ترین شرایط، اثبات کرده است.

    ** ضرورت شناسایی طرفیت ها، نیازها و قابلیت های متقابل
    هنردوست در دیدارهای خود در ایالت خیبرپختونخوا، با بیان اینکه ظرفیت ها و قابلیت های فراوان در ایران و پاکستان برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری وجود دارد که مغفول مانده است، ضرورت شناسایی این ظرفیت ها و قابلیت ها و نیز شناسایی نیازهای متقابل را به عنوان یکی از مهم ترین عوامل کمک کننده به جهش در مبادلات تجاری دو کشور مورد تاکید قرار داد.
    هنردوست همچنین با بیان اینکه ایران در برخی کشورهای همسایه از جمله افغانستان طرح های عمرانی زیادی از جمله راهسازی اجرا کرده است، اعلام کرد که آمادگی اجرای طرح های مشابه در پاکستان نیز از سوی ایران وجود دارد.
    سفیر ایران همچنین ضرورت افزایش پروازهای مستقیم میان دو کشور از جمله ضرورت برقراری پرواز مستقیم میان دو پایتخت را مورد تاکید قرار داد . وی گفت زمینه مناسب و مسافر کافی برای راه اندازی پروازهای مستقیم بیشتر میان دو کشور وجود دارد و شرکت های خصوصی برای انجام این مهم علاقمند هستند.
    طرف های پاکستانی به ویژه فعالان اقتصادی و تجاری پاکستان نیز در دیدار با هنردوست، برضرورت دایر شدن پروازهای مستقیم بیشتر میان دو کشور همسایه تاکید کردند.
    وی بازارچه های مرزی را یکی از ظرفیت ها بزرگ برای کمک به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان دانست و گفت که توسعه تجارت مرزی نه تنها تامین کننده منافع اقتصادی دو کشور، بلکه عاملی برای بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مرز نشینان، تقویت امنیت مناطق مرزی و جلوگیری از قاچاق است.
    سفیر کشورمان همچنین از آمادگی شرکت های ایرانی برای فعالیت در حوزه احداث نیروگاه های تولید برق در پاکستان با هدف کمک به تامین انرژی مورد نیاز این کشور سخن گفت.
    وی در دیدارهای خود تاکید کرد: ما موظف هستیم با تلاش مضاعف، اراده جدی سران دو کشور را برای ارتقای حجم مبادلات تجاری به پنج میلیارد دلار محقق کنیم.

    ** مبارزه مشترک علیه تروریسم/امنیت پاکستان را امنیت خود می دانیم
    سفیر جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه، منافع و نگرانی های مشترک دارند، تروریسم و قاچاق را یکی از نگرانی های مشترک دو کشور دانست و گفت: اعتقاد داریم دو کشور به کمک هم می توانند بر تروریسم ودیگر پدیدهای شوم نظیر قاچاق کالا و مواد مخدر فائق آیند.

    ** ایران اجازه نمی دهد اقدامی از خاک این کشور علیه سایر کشورها انجام شود
    وی تاکید کرد: ایران هرگز اجازه نمی دهد اقدامی از خاک این کشور علیه هیچ یک از کشورها به ویژه کشورهای همسایه انجام شود زیرا امنیت و ثبات کشورهای همسایه از جمله پاکستان را، امنیت و ثبات خود می داند.
    وی تاکید کرد: ایران دوست حقیقی پاکستان است و این دوستی حقیقی خود را در طول روابط خود با پاکستان، بارها و در سخت ترین شرایط، اثبات کرده است.

    ** پاکستان به تعهداتش در قبال آی.پی عمل کند
    هنردوست در دیدارهایش با مقام ها و مسئولان دولتی و اقتصادی ایالت خیبرپختونخوا، با اشاره به اهمیت اجرا و تکمیل طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان و نقش آن در تامین منافع مشترک دو طرفت و کمک به توسعه و پیشرفت پاکستان گفت: ایران با صرف بودجه ای معادل دو میلیارد دلار، خط لوله گاز را در خاک خود احداث کرده و آن را تا نزدیک مرز پاکستان آورده است و از طرف پاکستانی هم می خواهیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کند.
    وی گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک شاهد جریان گاز از سوی دومین کشور بزرگ صاحب ذخایر گازی جهان به سمت پاکستان باشیم.

    ** رئیس مجلس ایالتی: به دنبال توسعه روابط با ایران هستیم
    اسد قیصر خان رئیس مجلس ایالتی خیبرپختونخوا در دیدار هنردوست گفت: ایران را کشوری دوست و برادر می دانیم و به دنبال توسعه بیش از پیش روابط با ایران در تمام زمینه ها هستیم.
    وی تاکید کرد: خواستار تکمیل هرچه سریع تر خط لوله گاز ایران – پاکستان هستیم و از دولت پاکستان می خواهیم اقدام های جدی تر و سریع تر در این زمینه انجام دهد.
    این رئیس مجلس ایالتی تاکید کرد: ایران و پاکستان باید علیه تروریسم دست به دست هم بدهند و با اتکا به کمک یکدیگر، ریشه تروریسم را در منطقه از بین ببرند.
    وی با اشاره به سفرش به ایران در سال های گذشته و مشاهده پیشرفت های ایران از نزدیک، ضمن قدردانی از میهمان نوازی ایرانیان، گفت: به کشورهای زیادی در سراسر جهان سفر کرده ام و پیشرفتی که در ایران در زمینه های گوناگون دیدم، بسیار چشمگیر بود.

    ** سروزیر ایالت خیبرپختونخوا: آماده تسهیل در روابط بانکی با ایران هستیم
    'پرویز ختک' سروزیر ایالت خیبرپختونخوا در دیدار سفر جمهوری اسلامی ایران ، با تاکید بر اهمیت فعال شدن همکاری های بانکی میان دو کشور با هدف توسعه همکاری های تجاری، گفت: این ایالت آمادگی دارد روابط بانکی با ایران را تسهیل کند.
    وی تاکید کرد که ایالت خیبرپختونخوا از ظرفیت های فراوانی برای کمک به ارتقای مبادلات تجاری و توسعه همکاری های اقتصادی ایران و پاکستان دارد.
    پرویز ختک همچنین تقویت بیش از پیش روابط دوستانه و برادرانه پاکستان و ایران را امری اجتناب ناپذیر دانست و بر ضرورت تسریع در روند اجرای طرح های کلان انرژی میان ایران و پاکستان ، از سوی دولت اسلام آباد تاکید کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو