عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد:

معاملات تجاری ایران و چین از این پس شتاب بیشتری می گیرد

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان گفت که امضای تفاهم نامه همکاری میان ایران و«اگزیم بانک» چین ، علاوه بر گسترش مبادلات باعث شتاب بخشی بیشتر در معاملات تجاری میان دو کشور می شود.

معاملات تجاری ایران و چین از این پس شتاب بیشتری می گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد خزاعی روز سه شنبه پس از امضای تفاهم نامه همکاری با بانک واردات و صادرات چین (اگزیم بانک)  در پکن اظهار داشت: امضای این سند همکاری ماحصل چندین نشست وگفت وگوی کارشناسی میان دو کشور می باشد که در آن همکاریهای دو کشور در زمینه های مختلف لحاظ شده است.
    وی در عین حال تصریح کرد که این سند باعث می شود تا معاملات تجاری ایران و چین از این پس با سرعت بیشتری به پیش سوق داده شود و دو کشور بتوانند در شرایط بهتری با یکدیگر همکاری داشته باشند.
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امضای این سند آغاز اجرایی شدن پروژه هایی است که به اگزیم بانک برای تامین اعتبارات و منابع مالی لازم معرفی می شود و این بانک بر اساس توافقات صورت گرفته در سند همکاری به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
    خزاعی یادآور شد که پروژه خط آهن سریع السیر تهران - مشهد یکی از طرح هایی است که توافق شده اعتبارات آن از محل این منابع تامین شود.
    وی ابراز امیدواری کرد که تا دو ماه دیگر و بعد از انجام مذاکرات مورد نظر، مراسم امضای قرارداد وام بین بانک واردات و صادرات چین(اگزیم بانک) و بانک عامل در ایران انجام و عملیات اجرایی این خط تا قبل از پایان سال 2016 میلادی آغاز شود.
    خزاعی از مشخصات بارز این تفاهم نامه را تعیین نشدن سقف مشخص برای اجرای طرح ها و پروژهای مختلف اقتصادی بدون در نظر گرفتن محدودیت میان طرفین عنوان کرد.
    رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی در عین حال به این نکته اشاره کرد که تا پایان امسال و براساس مکانیزم تعریف شده حداقل 4 تا 5 پروژه به این بانک معرفی خواهد شد و این بانک چینی نیز پس از بررسی، آمادگی خود را برای تامین اعتبارت مالی آن اعلام خواهد کرد.
    وی همچنین یادآور شد که مسیر معرفی پروژه ها به اگزیم بانک، بر اساس توافقات صورت گرفته، «کمیته راهبری» خواهد بود که در سازمان سرمایه گذاری در وزارت امور اقتصادی و امور دارایی تشکیل شده است.
    خزاعی که به منظور شرکت در شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و چین همراه با «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به چین سفر کرده است، همچنین گفت که همکاری ایران و «اگزیم بانک» حاوی این پیام به برخی کشورها است که بدانند دو کشور ایران و چین به عنوان دو دوست قدیمی یکدیگر را فراموش نکرده و همواره به عنوان شرکای مقتدر یکدیگر باقی می مانند.
    گفتنی است، تفاهم نامه همکاری ایران و «اگزیم بانک» چین امروز توسط «محمد خزاعی» و «سون پینگ» (sun ping) معاون این بانک در پکن امضا شد.
    این تفاهم نامه شامل بخش های مختلفی از جمله طرح های مربوط به راه، بنادر، حمل و نقل، نیروگاه، مخابرات، پارک های صنعتی، گاز و نفت، بخش بهداشت و درمان، کشاورزی و گردشگری است.
    امضای این تفاهم نامه در حالی صورت گرفته است که نمایندگان «اگزیم بانک» چین و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه امسال در تهران فرآیند تامین منابع مالی و فایناس پروژه برقی سازی خط آهن تهران - مشهد را مورد بررسی قرار داده بودند.
    براساس این قرارداد قرار است 85 درصد منابع مالی فایناس این پروژه را شرکت اگزیم بانک چین و 15 درصد را دولت ایران تامین کند. اگزیم بانک به عنوان تامین کننده مالی پروژه امیدوار است این طرح با سرعت مناسبی اجرا شود.
    براساس این قرارداد که حدود دو میلیارد دلار برآورده شده است، شرکت چینی 900 کیلومتر مسیر تهران - مشهد را به عنوان پرتردد ترین مسیر ریلی کشور برقی می کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی