عصر بازار

مدیر برنامه‌ریزی و بهبود روش‌های بانک توسعه صادرات مطرح کرد:

مثلث راهبردی برای رونق تجارت

عصر اعتبار- مدیر برنامه ریزی و بهبود روش های بانک توسعه صادرات گفت: ظرفیت‌های بالقوه‌ای در زمینه اعتبار خریدار و تامین مالی در حوزه کالا در کشور وجود دارد که می توان علاوه بر آنها با تمرکز در بخش خدمات نیز در راستای توسعه صادرات غیرنفتی حرکت کرد.

مثلث راهبردی برای رونق تجارت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، آقای مرتضی ذکاوت ادامه داد: به عنوان مثال در این بخش می توانیم از توریست که به عنوان یک پتانسیل خریدار به کشور وارد می شود استفاده کنیم؛ به عبارت دیگر اگر به شرکت های مدیریت خدمات توریسم در این بخش اعتبار خریدار داده شود بالطبع ظرفیت های جدید مهیا شده که تقویت و رونق هتل داری، شرکت های مسافرتی و ... را در پی خواهد داشت و بدین ترتیب بستر اشتغال زایی نیز فراهم می شود.

    وی در ادامه گفت: موضوع دیگر بحث انتقال فناوری و حمایت از دانش بنیان است که در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده و جزو محورهای کلیدی اقتصاد مقاومتی است. در این حوزه نیز بانک توسعه صادرات برنامه ریزی کرده و کوفاینانس یا تامین مالی مشترک را در دستور کار خود قرار داده که هم در داخل و هم در خارج از کشور با ورود در پروژه های موسسات اعتبار صادراتی فعالیت های مشترک خود را گسترش دهد.

    وی یادآور شد: موضوع دیگر کراس فاینانسینگ یا فاینانس متقابل است که در این مورد نیز کشورها به شکل های مختلف با فاینانس متقابل از ظرفیت های منابع بین المللی خصوصا در حوزه اعتبارات صادراتی استفاده می کنند و در دست بررسی است.

    ذکاوت ادامه داد: بر همین اساس احتمال حضور دیگر بانک ها وجود دارد که در این صورت با یک بازی برد- برد منابع خود را افزایش می دهیم. به عبارت دیگر هنر بخش مالی کشور به ویژه بانک توسعه صادرات تمرکز روی این بخش است تا بتواند از منابع بین المللی بهترین بهره را ببرد.

    وی افزود: نکته دیگر حضور در بازارهای هدف است. به بیان دیگر باید در برنامه ریزی خود نگاه استراتژیک به بازارهای هدف داشته باشیم. در این راستا بانک توسعه صادرات رویکرد خود را به سمت حوزه های تخصصی برده و در آینده انتظار می رود بازارهای هدف را با ارگان هایی همچون سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه و صندوق ضمانت صادرات و سایر مراجع ذیربط هماهنگ کند. وی افزود: معتقدم بانک توسعه صادرات در جهت نفوذ بازار می تواند فعالیت چشم گیری داشته باشد.

    به گفته ذکاوت، مدیریت امور برنامه­ ریزی و بهبود روش ها به منظور گسترش توانایی تخصصی و افزایش ظرفیت های بانک در زمینه‌­های مختلف مالی، بانکی، اعتباری، نیروی انسانی، فناوری اطلاعات، بازاریابی و ... فعالیت می­کند و از جمله وظایف آن در این خصوص بانک می توان به برنامه‌ و بودجه، توسعه سازمان و بهبود روش های انجام عملیات بانکی و گزارش دهی در خصوص عملکرد واحدهای بانک اشاره داشت.

    مدیر امور برنامه ریزی و بهبود روش های بانک توسعه صادرات تشریح کرد: بانک توسعه صادرات اهمیت تدوین برنامه با نگاه استراتژیک و با توجه به اسناد بالادستی در خصوص توسعه صادرات غیرنفتی را موضوعی مهم می داند. مصداق این امر آن است که اخیرا مدیرعامل محترم بانک توسعه صادرات در جلسه ای که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد برگزار شد، این مدیریت را به دلیل جایگاه آن در بانک و نقش آن در تدوین برنامه ها و ایجاد هماهنگی بین واحدهای ذیربط، با اهمیت تلقی کرد.

    وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات یک بانک دولتی و تنها بانک تخصصی حوزه صادرات است و از بدو تاسیس با هدف حمایت از بخش صادرات در حوزه تامین مالی و ارائه خدمات بانکی بین الملل به صادرکنندگان و همچنین ایجاد ظرفیت های جدید در این حوزه و توسعه موردنیاز کشور دراین بخش فعالیت می کند. البته تاکیدات انجام شده در سند اقتصاد مقاومتی در خصوص حمایت از صادرات موجب شده تا بخش فوق بیش از پیش در نظام مالی کشور پر رنگ دیده شود.

    ذکاوت افزود: با توجه به اینکه اکنون در پسابرجام به سر می بریم، شرایطی که در حوزه بانکداری بین الملل برقرار است موجب شده تا بخش بین الملل به عنوان خط مقدم با نقشی کلیدی برای بانک مطرح باشد. به گفته وی بانک توسعه صادرات باید نگاه بیرونی داشته باشد و به واسطه نفوذ در بازارها و ایجاد ظرفیت های جدید برای جذب صادرات کشور اقدام کند، هرچند این عمل تاکنون از طریق انعقاد قراردادهای اعتبار خریدار توسط بانک انجام شده ولی حوزه اجرایی آن نباید صرفا به امور فنی و مهندسی محدود گردد.

    وی اظهار کرد: وظیفه اصلی مدیریت برنامه ریزی ایجاد هماهنگی و جهت دهی به فعالیت های بانک برای هماهنگی بهتر مابین آنها و نیز ارتقای تعامل با نهادهای بیرونی است. در همین راستا نیازمند انسجام بیشتر در حوزه عملیات بین الملل هستیم تا این بخش نیز نقش متصل کننده خود را بهتر ایفا کند. کما اینکه ما با تعاملی که با وزارت محترم امور اقتصادی و دارایی داشتیم، توانستیم برنامه عملیاتی بانک را مطابق با محورهای راهبردی که مدنظر آن وزارتخانه محترم بوده، پیش ببریم و از ظرفیت های بالقوه استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی