عصر بازار

انتشار صورت جلسه نشست قبلی فدرال رزرو

طلا سیاست‌زده می‌ماند

عصر اعتبار- فلز زرد صبح سومین روز کاری از سومین هفته آگوست را با نوسان‌های محدودتر آغاز کرد، امری که با توجه به انتظار معامله‌گران برای انتشار صورت جلسه نشست قبلی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو عجیب نبود.

طلا سیاست‌زده می‌ماند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، سیاست پولی فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی عمده جهان همچنان مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر روند فلز زرد است. اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های 1339 و 1346 دلار ایستاده بود، روز چهارشنبه را با قیمت 1344 دلار آغاز کرد و بعد در انتظار خبر مهم ساعت 22:30 شب به وقت تهران ماند. قیمتی که تا ساعت 6 عصر چهارشنبه برای اونس ثبت شد، 1345 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز گذشته رقم خورده باشد.

        
        
        رشد سه‌شنبه
        رشد 7 دلاری بهای اونس در روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که معامله‌گران بازار به اخبار مهم چهارشنبه نیز چشم داشتند. مهم‌ترین دلیل رشد دومین روز کاری هفته، افت ارزش دلار بود. شاخص دلار در این روز به کف 7 هفته‌ای رفت. با این همه فروشندگان طلا نیز در این روز کم نبودند چراکه برخی در قیمت‌های اوج روز، دست به سودگیری زدند.
        دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی نفت خام نیز با رشد خود تا اوج 4 هفته‌ای به طلا کمک کرد. در حالی که رشد بهای نفت به‌دلیل اخبار تازه مبنی‌بر برگزاری نشست صادرکنندگان نفت در اواخر سپتامبر بود، افت شاخص دلار ناشی از انتشار گزارش فدرال رزرو سان فرانسیسکو بود که می‌گفت نرخ تورم هدف بانک مرکزی آمریکا باید افزایش یابد. این به آن معنا است که نرخ‌های بهره باید مدتی دیگر تثبیت شوند، امری که به ضرر دلار و به نفع طلا است. بازارهای سهام جهان سه‌شنبه عمدتا تضعیف شدند تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن افزایش یابد. در این روز اقتصاد آمریکا هم داده‌های مهمی شامل شاخص بهای مصرف‌کننده، میزان ساخت و ساز خانه و تولید صنعتی منتشر کرد که بازار را تحت‌تاثیر قرار دادند، اما از آنجا که عمده معامله‌گران در انتظار صورت جلسه چهارشنبه شب بودند، اثرگذاری آنها تا حدی محدود شد.
        
        انتظار چهارشنبه
        اونس روز گذشته را با قیمتی نزدیک قیمت نهایی روز سه‌شنبه شروع کرد و بعد به نوسان‌های انتظاری رو آورد. شب گذشته صورت جلسه نشست ماه جولای فدرال رزرو منتشر شد که پوشش آن در این گزارش ممکن نبود. معامله‌گران بازارهای مختلف در این گزارش، به‌دنبال نشانه‌‌هایی از چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی ایالات‌متحده هستند. حمایت برخی از اعضا از انقباض بیشتر سیاست پولی می‌تواند به ضرر طلا تمام شود. افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست ماه سپتامبر دور از ذهن است، اما مساله این است که احتمال آن صفر نیست. دو مقام ارشد فدرال رزرو آمریکا روز سه‌شنبه در اظهارات مهمی اعلام کردند که بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند زمینه لازم برای افزایش نرخ بهره را فراهم کند. ویلیام دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک تاکید کرد که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر وجود دارد و دنیس لاکهارت رئیس فدرال رزرو آتلانتا نیز گفته است که اقتصاد آمریکا احتمالا به اندازه کافی قوی شده است تا بتوان پیش از پایان 2016 میلادی یک بار نرخ بهره را افزایش داد.
        نظرسنجی جدید نیز نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر به بیش از 55 درصد رسیده است. این رقم روز دوشنبه به 42 درصد رسیده بود. همان طور که اشاره شد پوشش جزئیات صورت جلسه نشست جولای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» این صورت جلسه و تاثیرات آن بر بازار روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
        
        تداوم امید
        اما در شرایطی که مهم‌ترین مساله بازار طلا، سیاست پولی فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی عمده جهان است، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «تی‌دی‌اس» در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کردند که روند صعودی تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا طی ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، موسسه سرمایه‌گذاری تی‌دی‌اس اعلام کرد: هرگونه کاهش قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی موقت و محدود خواهد بود و تقاضای مکان امن سرمایه‌گذاری برای طلا افزایش خواهد یافت. بر‌اساس این گزارش قیمت جهانی طلا از ابتدای امسال تاکنون با رشد چشمگیر 26 درصدی روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا نرخ بهره را همچنان پایین نگه داشته‌اند، ولی فدرال رزرو ظاهرا قصد دارد طی ماه‌های آینده نرخ بهره را افزایش دهد. موسسه تی‌دی‌اس افزود: هنوز نگرانی‌های زیادی نسبت به وضعیت بازار سهام و نرخ بهره اوراق قرضه دولتی آمریکا وجود دارد و این مساله می‌تواند موجب افزایش تقاضای بین‌المللی برای طلا شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی