عصر بازار

معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی:

وابستگی ۹۵ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری به دولت

عصر اعتبار- معاون اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به سؤال فارس درباره احتمال ایجاد بحران در صندوق به دلیل پایین‌بودن نسبت شاغل به بازنشستگان، گفت: دولت تاکنون به تعهدات خود عمل کرده و با ایجاد منابع جدید، کاهش اتکا به دولت را هدف‌گذاری کرده‌ایم.

وابستگی ۹۵ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری به دولت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شهشهانی‌پور معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سؤال که آیا رسیدن نسبت شاغل به بازنشسته به عدد کمتر از یک، یک نوع بحران در صندوق به شمار می‌رود یا خیر، اظهار داشت: مطمئناً نگرانی وجود ندارد، اما سه بحران ممکن است در آینده در پیش رو داشته باشیم که ابتدا آب سپس محیط زیست و دیگری صندوق های بازنشستگی است.

    وی افزود: اما در صندوق بازنشستگی کشوری این نگرانی وجود ندارد، چرا که دولت معتقد است که حقوق بازنشستگانش باید با توجه به اطمینان آنها در فرصت قانونی واریز شود؛ در این باره هم تاکنون دولت نسبت به تعهدات خود به بازنشستگان مسئولانه عمل کرده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه صندوق بازنشستگی کشوری پیش از این با معضل عدم همخوانی نسبت شاغلین به بازنشستگان مواجه بوده است، تصریح کرد: پیش از این دولت برای پرداخت‌های مستمری، همواره کمک کرده است و بعد از این هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

    وی با اشاره به اینکه امید به زندگی در کشور ما افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: بعضاً وراث برخی بازنشستگان تا سالها از مستمری‌ها استفاده می‌کنند و با وجود پرداخت حق بیمه 30 ساله، مستمری برای مدت زمان بیشتری دریافت می‌کنند که البته این موضوع در تمام دنیا مرسوم است.

    شهشهانی‌پور با اطمینان خاطر به بازنشستگان خاطرنشان کرد که در بخش فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، صندوق بازنشستگی کشوری اقدامات کلانی انجام داده است و در آینده شکاف ایجاد شده در پرداخت مستمری‌ها با استفاده از کمک دولت، به حداقل ممکن برسد.

    معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه به دنبال کاهش وابستگی به دولت برای پرداخت مستمری‌ها هستیم، گفت: هم‌اکنون 6 درصد از بودجه کل صندوق از محل درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری‌های صندوق تأمین می‌شود.

    وی به یک برنامه پنج‌ساله در صندوق بازنشستگی کشوری برای افزایش 1500 میلیارد تومانی درآمدها اشاره کرد و گفت: این میزان حداقل برآوردی است که صندوق از محل سرمایه‌گذاری‌ها به منابع خود اضافه خواهد کرد و تا سقف 2250 میلیارد تومان این پیش‌بینی وجود دارد.

    شهشهانی‌پور با تأکید بر اینکه ایجاد هلدینگ مالی تخصصی در زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، هدف اولیه برای افزایش درآمدها را محقق کرده است، گفت: موفق شدیم تا در سال 94 حدود 2400 میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های زیرمجموعه را تعیین‌ تکلیف کنیم و افزایش منابع از شرکت های بورسی خود را محقق کنیم.

    وی افزود: با تهاتر بدهی‌ها با دارایی‌های جدید نیز برخی مطالبات را وصول کردیم و در آینده اگر خدمات بیمه‌ای از طریق یک شرکت بیمه‌ای که مالکیت آن برای صندوق بازنشستگی کشور باشد، ارائه شود، درآمدهای جدیدی نیز حاصل خواهد شد؛ در این باره در شرف خرید سهم یکی از بیمه‌ها هستیم تا مالکیت آن قطعی شود.

    معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه سالانه حدود یک‌هزار میلیارد تومان بابت درمان تکمیلی بازنشستگان پرداخت می‌شود گفت: اگر این میزان در یک شرکت بیمه‌ای که زیرمجموعه صندوق باشد به گردش درآید، قطعاً عایدی آن مجدداً به نفع بازنشستگان محاسبه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی