عصر بازار

رایزنی برای افزایش حقوق بازنشستگان و معلمان در مناطق محروم

عصر اعتبار- وزیر آموزش و پرورش درباره بیمارستان ترک اعتیاد دانش‌آموزان، عدالت آموزشی در دولت یازدهم، افزایش حقوق معلمان در مناطق دورافتاده و محروم توضیحاتی را ارائه کرد.

رایزنی برای افزایش حقوق بازنشستگان و معلمان در مناطق محروم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، هفته اخیر بخش نخست مصاحبه تفصیلی ایلنا با وزیر آموزش و پرورش با عنوان برنامه‌ریزی برای مقابله با "تفکر سلفی‌گری" در اتاق فکر آموزش و پرورش/ائمه جماعات برای جلوگیری از ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان ورود کنند، منتشر شد.  وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم این مصاحبه به موضوعات مختلفی چون بیمارستان ترک اعتیاد دانش‌آموزان و بی‌اطلاعی آموزش و پرورش، عدالت آموزشی در دولت یازدهم، افزایش حقوق معلمان در مناطق دورافتاده و  محروم و ... اشاره کرده که در زیر می‌خوانید؛

    آقای دکتر در سفر به کرمانشاه از تنظیم لایحه‌ای مبنی بر ترمیم حقوق و بیمه بازنشستگان خبر داده بودید، آیا این لایحه توسط آموزش و پرورش ارائه می‌شود یا وزارت کار؟

    من به این صراحت این موضوع را نگفته‌ام. به هر حال متولی بازنشستگان در کشور؛ وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی است و پرونده بازنشستگان آموزش و پرورش و هم بازنشستگان سایر دستگاه‌ها به وزارت کار منتقل می‌شود. با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت‌هایی داشتم و پیگیری تشکیل جلسه‌ای با ایشان هستم که درباره همکاران بازنشسته که سال‌ها پیش بازنشسته شدند و حقوقشان؛ کم است، پیگیری‌هایی صورت گیرد. در واقع لایحه ترمیم حقوق بازنشستگان باید توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دولت بیاید. البته در جریان هستید که دولت برای سال 95 یک ترمیمی نسبت به حقوق‌های خیلی کم انجام داد و امیدواریم که دولت قادر به ادامه ترمیم باشد.

    *اخیرا خبری مبنی بر راه‌اندازی بیمارستان ترک اعتیاد دانش‌آموزان و پس از آن اختصاص بیمارستان‌هایی برای دانش‌آموزان درگیر اعتیاد اعلام شد، آیا آموزش و پرورش از این طرح اطلاعی دارد و یا در این باره با شما هماهنگی‌های لازم از جمله گرفتن آمار صورت گرفته است؟

    _ خیر، با ما صحبتی نشده است. علت این است که آموزش وپرورش در حیطه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد تلاش می‌کند و اگر مواردی هم در رابطه با اعتیاد دانش‌آموزان باشد، از حوزه اختیارات وزارتخانه خارج است؛ چون بحث درمان مطرح است و این جزو وظیفه آموزش و پرورش نیست. ما بیشتر در حوزه پیشگیری ورود پیدا کردیم و توفیقات خوبی در این حوزه داشته‌ایم، چند هفته گذشته با ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسه داشتیم و بعد از این جلسه در محضر آقای رییس جمهور، همکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر از آموزش و پرورش به دلیل اقدامات صورت گرفته در حوزه پیشگیری، تقدیر کردند؛ ما همچنان باید در حوزه پیشگیری بیش از پیش ورود کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم؛ در همین راستا تفاهم نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و 8 نهاد و ارگان دیگر امضا شده که در آنها تکالیفی به عهده ما گذاشته شده که در حال پیگیری آنها هستیم.

    * آمار دقیقی از دانش آموزان درگیر اعتیاد در اختیار دارید؟

    خیر، آمار دقیقی نداریم. اما در جلسه ستاد هم طرح کردیم که اگر امکانات درمانی باشد، مشاوران مدارس ما می‌توانند؛ بچه‌ها را معرفی کنند. بار دیگر تاکید می‌کنم که حیطه وظایف آموزش و پرورش را صرفا پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌دانیم.

    *ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری از اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کرده‌است، آیا این آمار مورد تائید شما نیز هست؟

    _ ما در آخرین جلسه‌ای که با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشتیم؛ اعلام کردیم که این آمارهایی که شما اعلام می‌کنید، باعث سلب اعتماد مردم به دستگاه تعلیم و تربیت می‌شود و آنها هم گفتند که از سوی ما نبوده و اگر هم بوده ما برخورد می‌کنیم. ما آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر را قبول نداریم.

    آقای فانی وقتی به شعارهای انتخاباتی رییس‌جمهور نگاه می‌کنیم، وی زمان کاندیدا شدن از عدم اجرایی شدن اصل 30 قانون اساسی در کشور ابراز ناراحتی می‌کردند و یا اینکه بر این باور بودند؛ که عدالت آموزشی وجود ندارد و در آموزش و پرورش شکاف طبقاتی وجود دارد و خود این دستگاه نیز این شکاف را بیشتر کرده است. آقای روحانی یک نظام آموزشی مناسب، عادلانه و با پوشش فراگیر طبقاتی را وعده داده بودند. اما همچنان این انتقادها نسبت به حوزه آموزش و پرورش وجود دارد؛ با توجه به وعده‌های انتخاباتی ایشان چقدر فکر می‌کنید؛ این دغدغه‌ها مرتفع و وعده‌ها محقق شده است؟

    _ روزی که ما به وزارتخانه آمدیم، اعتبارات آموزش و پرورش بیش از 16 هزار میلیارد تومان بود، در حال حاضر بودجه آموزش و پرورش به 31 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با توجه به محدودیت‌های اقتصادی و مشکلاتی که کشور داشته و دارد، مانند بحث فروش نفت و تحریم‌ها، اما رشد بودجه آموزش و پرورش در این سال‌ها رشد بی‌سابقه‌ای داشته و این نشان‌دهنده این است که دولت نسبت به آموزش و پرورش عنایت خاص داشته است، ولی محدودیت‌های منابع بیشتر از این اجازه نداده است.

    _ اینکه می‌گویید؛ دولت نسبت به تحصیل رایگان اهتمام دارد، در همین راستا حدود 11 و نیم میلیون دانش‌آموز  در مدرسه دولتی داریم که شما اگر عدد 31 هزار میلیارد تومان را تقسیم بر 11 و نیم میلیون دانش‌آموزان کنید، می‌بینید که میانگین هزینه هر دانش‌آموز که توسط  دولت تامین می‌شود، حدود 2 میلیون و 700 هزار تومان دولت سالانه بابت هر دانش‌آموز میانگین هزینه می‌کند. اگر مدرسه‌ای به دلیل مشکلات هزینه‌های جاری مثل پول آب، برق، گاز، تلفن و تجهیزات آموزشی مدرسه با مشکل مواجه است، ما اعلام کردیم که با توجیه اولیایی که مایل هستند به مدرسه کمک کنند، این کمک‌ها را برای هزینه‌های جاری صرف کنند، اما اصل 30 قانون مبنی بر تحصیل رایگان همچنان اجرا می‌شود.

    2

    * در رابطه با توسعه عدالت آموزشی آیا توفیقاتی داشته‌اید؟

    بله، توسعه آموزشی و عدالت آموزشی یکی از شعارهایی است که محقق شده‌است. سال گذشته 110 مدرسه فقط با یک دانش‌آموز در کشور داشتیم و اعلام می‌کنم که هیچ دانش‌آموزی به دلیل نبود امکانات آموزشی ترک تحصیل نمی‌کند. اگر ترک تحصیل هم می‌کند، ممکن است؛ مشکلات اقتصاد خانواده و یا مشکلات فرهنگی داشته ‌باشد. از سوی دیگر در این سال‌ها توانستیم آموزش دختران را توسعه دهیم، اما بعضی وقت‌ها خانواده‌ها دختران را به مدرسه متوسطه نمی‌فرستند. این دیگر مشکل نظام آموزشی نیست؛ یعنی تلاش ما بر این بوده که عدالت آموزشی را توسعه دهیم، در حال حاضر قریب به 99 درصد کودکان سن مدرسه ابتدایی، مدرسه می‌روند و آن یک درصد و خورده‌ای هم مشکلات اقتصادی و فرهنگی دارند.

    در حال حاضر 94 درصد دانش‌آموزان در متوسطه اول به مدرسه می‌روند و 82 درصد کودکان و نوجوانانی که به سن دبیرستان رسیده‌اند؛ در مدارس مشغول به تحصیل هستند. بار دیگر تاکید می‌کنم که در همه دوره‌های تحصیلی امکانات را فراهم کردیم؛ مگر اینکه خود خانواده‌ها ممانعت کنند. حتی برای خانواده‌هایی که فرزندشان را به مدرسه نمی‌فرستند، 2 سال است که طرحی را اجرا کردیم که با مراجعه به خانه‌ها، بچه‌ها را شناسایی و ثبت‌نام می‌کنیم. به طور مثال سال گذشته 76 هزار کودک سن ابتدایی را از همین طریق در استان‌های مختلف شناسایی کردیم و به سر کلاس آوردیم. به نظر می‌رسد؛ ما در حدی بیش از مقدوراتمان توانستیم، شعارهای انتخاباتی آقای روحانی را پاسخگو باشیم و در راستای منویات ایشان قدم برداشته‌ایم، اما تا شرایط ایده‌آل فاصله داریم. از طرفی بحث توسعه عدالت آموزشی ایجاب می‌کرد که ما مدارس شبانه‌روزی را برای متوسطه اول و دوم توسعه دهیم و در همین راستا بیش از 400 هزار دانش‌آموز در شبانه‌روزی‌ها مشغول به تحصیل هستند.

    در حال حاضر شاهد هستیم؛ برخی مدارس شهریه‌های 20 میلیونی دریافت می‌کنند و در جای دیگری در کشور مدارس بدترین شرایط را از لحاظ امکانات و خدمات آموزشی دارا هستند؛ آیا این موضوع چیزی غیر از دامن زدن به شکاف طبقاتی از طریق آموزش نیست؟

    یکی از سیاست‌هایی که به جد دنبالش هستیم و خواهیم بود، ارتقا کیفیت مدارس دولتی است و وقتی از 105 هزار مدسه دویتی صحبت می‌کنید؛ مشخص است که اجرای این طرح به زمان نیاز دارد. یکی از انتقاداتی که به آموزش وپرورش وارد بود، بحث تنوع مدارس است که در این 3 ساله تلاش شد؛ تنوع مدارس را کاهش دهیم. هر چه مدارس متنوع‌تر باشند، مدارس دولتی لطمه می‌خوردند. در تلاش هستیم با ارتقای کیفیت مدارس دولتی، توازن آموزشی را ایجاد کنیم، اما ذکر این نکته هم ضروری است که بالاخره ما نباید در مقابل خانواده‌هایی که می‌توانند؛ هزینه‌های بالایی را برای تحصیل فرزندانشان پرداخت کنند، مانعی ایجاد کنیم.

    معلمانی داریم که در مناطق محروم، سخت و صعب‌العبور با حقوقی نازل و حداقل امکانات، به آموزش دانش‌اموزان مشغول هستند و شاهد هستیم که حق این معلمان به خوبی ادا نمی‌شود؛ در مقابل این شرایط، کارانه میلیونی پزشکان را شاهد هستیم؛ البته شاید این قیاس زیاد درست نباشد، اما آیا این خود به نوعی تبعیض نیست؟

    اطلاع دارید که در نیمه دوم سال 93 ما حق مرزی برای سیستان و بلوچستان اجرا کردیم و از 94/4/1 برای تمامی مناطق مرزی، حق مرزی را پرداخت کردیم. در رابطه با مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته، پیگیری‌هایی را انجام می‌دهیم که حتی چند روز گذشته، نامه‌ای را خطاب به دکتر جهانگیری؛ معاون اول رییس جمهور فرستادم و در این زمینه پیگیر هستیم. معتقدیم همکاران عزیز ما که در مناطق دورافتاده و صعب العبور فعال و مشغول انجام وظیفه هستند، پرداخت‌های اضافی باید داشته باشند. بنابراین در تلاش هستیم؛ همانطور که حق مرزی را به نتیجه رساندیم، بحث حقوق و مزایای معلمان در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را به سرانجام برسانیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی