عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

تک نرخی شدن ارز بدون اصلاح ساختار کم‌اثر خواهدبود

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی گفت: تک نرخی شدن با شیوه مد نظر بانک مرکزی فقط در کوتاه مدت می‌تواند جوابگوی سیاست مورد نظر دولت باشد.

تک نرخی شدن ارز بدون اصلاح ساختار کم‌اثر خواهدبود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»به نقل از فارس، عبدالمجید شیخی در رابطه با تک نرخی شدن ارز و تاثیر آن بر افزایش قیمت کالاهای اساسی و اینکه دولت برای این مسئله چه تمهیداتی اندیشیده است، گفت: اجرای این سیاست باعث افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم، افزایش تورم و ضعیف تر شدن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه می شود.

    وی گفت: مسئله این است که دولت به نهاده ها وکالاهای اساسی از جمله برنج، دارو و گندم که به نیازهای اساسی مردم مربوط می شود ارز مبادله ای می‌دهد و به سایر کالاها ارز مبادله ای تخصیص داده نمی‌شود،با توجه به اینکه تک نرخی شدن باعث افزایش قیمت ارز شده و باعث خواهد شد که قیمت کالاها در بازار افزایش داشته باشد و تورم افزایش خواهد یافت.

    این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این افزایش تورم نیز به نوبه خود باعث خواهد شد بنگاه ها و کارخانه ها که نهاده های تولیدی خود را وارد می کنند با مشکلات بیشتری مواجه شده و باعث ورشکستگی آن ها شود،در رابطه با قیمت کالاهای اساسی نیز باعث افزایش قیمت این نوع کالاها شده و در حالی که رکود بخش های مختلف اقتصادی را دربرگرفته و مردم در فشار و مضیقه به سر می برند باعث افزایش فشار مضاعف بر مردم خواهد شد.

    شیخی ادامه داد: مسئله اصلی وجود مدیریت ناکارآمد و افراد نالایق در بخش های اقتصادی است که متشبث به الگوهای اقتصاد سرمایه داری شده و سعی در استفاده از روش های غربی و لیبرالیستی برای مدیریت اقتصاد دارند؛ با وجود این که این سیاست‌ها حتی در خود غرب جواب نداده و کشورهای غربی از هشت سال گذشته به این طرف با رکود مواجه بوده اند، دوستان ما در داخل کشور کاسه داغتر از آش شده و دست بردار نیستند.

    وی با تاکید بر اینکه این راه محکوم به شکست است، گفت:ما برای اینکه بتوانیم اقتصاد کشور را درست مدیریت کنیم باید به الگوی اسلامی ایرانی متکی و از مدیران جهادی که واقعا برای کشور تلاش می کنند استفاده نماییم تا بتوانیم شکوفایی را به اقتصاد کشور برگردانیم و رشدهای اقتصادی با درصدهای بالا را شاهد باشیم.

    این کارشناس  در توضیح این سوال که تک نرخی شدن ارز چه تاثیری بر روی تراز تجاری خواهد داشت و آیا بر اساس گفته بعضی کارشناسان اجرای این سیاست ممکن است موقتاً تقاضای ارز را کاهش دهد، اظهار داشت: این سیاست ممکن است در کوتاه مدت باعث بهبود تراز عرضه و تقاضای ارز شود اما در عمل و دراز مدت از یک طرف منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید، فشار هزینه ای به تولید به ویژه تولید محصولات کشاورزی و ضروری و رکود بیشتر شود و از طرف دیگر با افت نرخ برابری ارز باعث افزایش نرخ تورم و فشار بر تقاضای موثر و لذا به زیان اقشار مستضعف تمام شود و قدرت خرید عموم مردم برای خرید کالاهای اساسی را پایین بیاورد.

    وی تصریح کرد: این کار یک نوع تحمیل تورم به مردم است و تنها خاصیت آن بر طرف شدن برخی رانت خواری های ناشی از نرخ ترجیحی است که در برابر تشدید رکود و به ورشکسته کردن بیشتر کارخانه ها و افزایش میزان بیکاری ارزشی ندارد.

    این کارشناس اقتصادی گفت: زمانی تک نرخی شدن نتیجه خوبی خواهد داد که ابتدا به اصلاح ساختار سیستم برنامه ریزی اقتصادی کشور پرداخته و با کنار گذاشتن افرادی که به دنبال منافع خودشان بوده و باعث شکل گیری حقوق های نجومی و چند ده میلیونی می شوند و با جایگزین کردن این افراد با افراد پاک دستی که به فکر پیشرفت کشور هستند زمینه را برای اجرای سیاست های واقعی که بیشترین منافع و عایدی را برای کشور و مردم دارند مهیا کنند.

    شیخی همچنین در توضیح ناتوانی و ضعف دولت یازدهم در پیشبرد اهداف اقتصادی گفت: متاسفانه دولت با شعار «بهبود وضعیت معیشتی مردم در صد روز اول ریاست جمهوری» سرکار آمد و در مقابل این اقوال به مردم پاسخگو نیست وخود را به آن راه می زند، برنامه ای برای اداره اقتصاد نداشته و تنها الگویش نگاه به دست بیگانه بوده است و لذا بعید نیست که حرکات اخیر نیز نوعی دست وپا زدن برای پوشش گذاشتن بر خطاهای نابخشودنی معطل کردن و ایجاد رکود شدید سه ساله دراقتصاد کشور باشد.

    وی ادامه داد: دوشقه کردن دوباره سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز مزید بر دلایلی ست که به آن اشاره شد و نشان از سر درگمی دولت در مدیریت اقتصاد و عدم توانایی تشخیص نیازهای واقعی کشور دارد. این حرکات فقط باعث ایجاد هزینه برای جامعه می شود چراکه مشکل دولت ساختمان و تشکیلات سازمان نیست مشکل فقدان مدیران دلسوز،بسیجی و جهادی  و آشنا به مبانی اقتصاد اسلامی و خودباور است.

    شیخی در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا ارتباطی بین اجرای سیاست تک نرخی ارز در ماه های آخر دولت روحانی و انتخابات ریاست جمهوری در سال آتی وجود دارد، اظهار داشت: متاسفانه این دو بی ارتباط با هم نیستند و باید پرسید چرا دولت در سه سال گذشته این طرح را اجرا نکرده است؟ پس این نشان می دهد دولت روحانی می خواهد با استفاده از این روش برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برای خود رای جمع کند و بتواند برای یک دور دیگر نیز رئیس جمهور شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی