عصر بازار

وزیر صنعت:

۳۳۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط اولین قسط تسهیلات خود را دریافت کردند

عصر اعتبار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از بیست و یک سال پیش که این سازمان کار خود را آغاز کرده هر ساله ورود به آن سخت‌تر شده است.

۳۳۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط اولین قسط تسهیلات خود را دریافت کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، نعمت‌زاده در نشست خبری امروز در خصوص موانع اقتصادی کشور برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین موانع ورود به این سازمان تعدیل شدن تعرفه‌ها است. آن زمان 50 کشور عضو این سازمان بودند اما الان 160 کشور در آن عضویت دارند و همین امر مذاکره کردن با آنها را سخت‌تر کرده به طوری که ما باید در حوزه‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری بارها تفاهم کنیم و به تبع این تفاهم‌‌ها زمان می‌برد.

    نعمت‌زاده تصریح کرد: سازمان تجارت جهانی به هیچ عنوان اخذ پول به غیر از نظام تعرفه‌ای را نمی‌پذیرند و ما باید هر گونه هزینه را در قالب تعرفه‌ها تعریف کنیم. ما تاکنون در بخش صنعتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم اما در کالاهای کشاورزی هنوز مشکل داریم. به طوری که وزیرکشاورزی می‌تواند بنا به صلاحدید خود ورود و خروج کالایی را ممنوع کند و یا قیمت آن را کنترل کند. در حالی که سازمان این سیاستگذاری را نمی‌پذیرد البته استثنائاتی هم وجود دارد و بر همین اساس ما پیشنهادات خودمان را آماده کرده‌ایم و ظرف روزهای آینده به دبیرخانه این سازمان تحویل می‌دهیم. لازم است این را یادآوری کنم که چند روز پیش 60 کشور عضو این سازمان از جمله کشورهای اروپایی بیانیه‌ای را در حمایت از عضویت ایران در این سازمان امضا کرده‌اند اما متاسفانه چند همسایه عرب ما که قبلاً برای پیوستن ایران قول مساعدت داده بودند خلف وعده کردند.

    کیفیت خودروها

    نعمت‌زاده در خصوص گزارش منتشر شده در مورد کیفیت خودروها گفت:‌ بحث قیمت در کیفیت خودرو بسیار موثر است و با نظام ستاره‌دهی به خدمات پس از فروش قصد ما این است که کیفیت خودروها را بر اساس واقعیت مورد ارزیابی قرار دهیم.

    وی ادامه داد: در تمام دنیا این مدل مرسوم است که خودرویی قیمت آن بالاتر باشد کیفیت آن نیز باید به میزان قیمت بالا باشد. نمی‌توان کیفیت خودروی ارزان‌ قیمت را با یک خودروی گرانقیمت مورد سنجش قرار داد. ما برای اولین بار این مدل را در ایران اجرا کردیم و خوشبختانه بازدهی مناسبی از آن دریافت کردیم.

    نرخ ارز

    وزیر صنعت در خصوص نرخ ارز گفت: این جزو وظایف بانک مرکزی است و آنچه که در دولت بحث شده و سیاست اقتصادی ما بر آن مبنا برنامه‌ریزی شده است این است که به سمت آزادسازی نرخ ارز برویم. در سه سال پیش تا امروز بخشی از واردات کشور به سمت نرخ ارز آزاد هدایت شده و قرار است تا آخر امسال نرخ ارز تک‌رقمی شود.

    به دنبال مداخله در اتاق بازرگانی نیستیم

    وی در خصوص انتخابات رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: من به شخصه تمایل داشتم که بیشتر در خدمت آقای جلال‌پور باشیم ایشان مدیری لایق و مورد حمایت اکثریت اعضا بودند اما ایشان به سبب ناراحتی قلبی که داشتند فقط حرف دکترها را گوش کردند و تصمیم گرفتند دیگر در این سمت فعالیت نکنند و من برای ایشان آرزوی سلامتی می‌کنم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر دو نایب رئیس امور اتاق را اداره می‌کنند و هیچ خللی در فعالیت‌های پارلمان بخش خصوصی کشور به وجود نیامده است. ما همان طور که در انتخابات قبل هیچ دخالتی نداشتیم اکنون هم هیچ رغبتی نداریم که یکی از اعضای دولتی عضو اتاق بازرگانی رئیس شود. در نهایت این نمایندگان هستند که تعیین می‌کنند چه کسی بر صندلی ریاست تکیه می‌زند. امیدواریم این انتخابات نیز مانند دفعه قبل با آرامش و شفافیت برگزار شود.

    کمبود شکر بر طرف می‌شود

    وزیر صنعت در مورد کمبود شکر و افزایش قیمت آن گفت: در جلسه روز گذشته هیات دولت این موضوع مطرح شد و تصمیمات خوبی اتخاذ گردید. در قانونی که در دولت قبل مصوب شد وزارت کشاورزی این اختیار را دارد که قلب صادرات، واردات و تنظیم بازار را خود کنترل کند اما ما به عنوان وزارت تجارت با این سیاست مخالف هستیم. اگر می‌خواهیم بخش خصوصی در صحنه باشد نباید دولت در بازار دخالت کند.

    نعمت‌زاده ادامه داد: در سال گذشته شکر زیادی وارد کشور شد به طوری که دو میلیون تن مازاد بر انبارها مانده بود و مشکل فروش داشتیم اما امسال برای اینکه این مسئله تکرار نشود میزان واردات را کم کردیم اما در این بین یک اشتباه محاسباتی رخ داد و سبب شد که شکر کم شود. همین کمبود همزمان با افزایش قیمت جهانی صد دلاری این محصول شد اما الان هیچ نگرانی از تامین این کالا نداریم و کشتی‌ها در حال تخلیه هستند.

    نعمت‌زاده ادامه داد: کالایی که دولت قیمت آن را تعیین می‌کند و نرخ آن را 2هزار و 300 تومان تصویب کرده دیگر نیازی به بورس ندارد و باید همه امور آن توسط دولت انجام شود. بر همین اساس بود که با کم شدن این کالا، بورس واکنش نشان داد و قیمت‌ها بالا رفت اما به هرحال ما امیدواریم تا آخر این ماه این مشکلات رفع شود.

    تسهیلات به واحدهای تولیدی

    وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص فعالیت کارگروه رفع موانع تولید و میزان تسهیلات اختصاص داده شده به واحدهای صنعتی گفت: از اول امسال هفت هزار واحد کوچک و متوسط که دارای مشکلات مالی بوده‌اند و به صورت نیمه‌فعال و  یا پایین‌تر از ظرفیت خود کار می‌کردند مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت در نوبت دریافت تسهیلات قرار داده شده‌اند که تا به امروز 3300 واحد از آنها اولین قسط خود را دریافت کرده‌اند. ما امیدواریم تا آخر امسال بقیه واحدهایی که تسهیلات آنها در این کارگروه مصوب شده، وام‌های خود را دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی