عصر بازار

ورود دلار به ماه پرتقاضا

عصر اعتبار- مقاومت سکه‌بازان در برابر افت اثر نکرد

ورود دلار به ماه پرتقاضا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز کاری شهریورماه، دلار و سکه در جهت مخالف یکدیگر حرکت کردند. روز دوشنبه، دلار با 4 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 539 تومان و سکه با 2 هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و 113 هزار تومان رسید. افزایش قیمت دلار در شرایطی صورت گرفت که بخشی از معامله‌گران انتظار داشتند، تقاضا برای خرید ارز در شهریورماه افزایش پیدا کند. با این حال، رشد قیمت دلار در اولین روز شهریور ناشی از افزایش تقاضای فصلی نبود، بلکه به ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز مربوط بود. به گفته فعالان، روز دوشنبه، سکه‌بازان برای حمایت از دارایی خود وارد بازار ارز شدند و سعی کردند با خرید دلار مانع افت زیاد فلز گرانبهای داخلی شوند. علت حضور سکه‌بازان در بازار ارز، افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

     

    ورود تقاضای خرد

    در اولین روز شهریور، تقاضای مسافرتی چندانی در بازار وجود نداشت، ولی مشاهدات میدانی نشانگر آن بود که برخی از مردم عادی برای خرید ارز به صرافی‌های میدان فردوسی مراجعه کردند. در واقع، احساس می‌شد که این منطقه نسبت به روزهای قبل شلوغ‌تر است و تابلوی صرافی‌ها بیشتر مورد نظاره مردم قرار می‌گیرد. با این وجود، صرافی‌ها و فعالان بازار معتقد بودند که تقاضای چندانی از سوی این عده وارد بازار نشده است و در نتیجه نتوانسته قیمت را تحریک کند. به گفته آنها، میزان تقاضای وارد شده به بازار بیشتر خرد بود و به‌راحتی به آن پاسخ داده می‌شد. معامله‌گران ارزی به‌طور سنتی اعتقاد دارند که در شهریورماه بازار ارز با افزایش تقاضای فصلی مواجه می‌شود. البته انتظار این عده آن است که میزان تقاضای مسافرتی تابستان در 10 روز آخر شهریور بیشتر شود.

    در این شرایط، معامله‌گران بازار اعتقاد دارند که افزایش اولین روز شهریور بیشتر ناشی از ورود معامله‌گران سکه به بازار ارز بود. به گفته فعالان، روز دوشنبه در آغاز بازارهای جهانی، بهای اونس تا ابتدای محدوده هزار و 330 دلار پایین آمد؛ در نتیجه این حرکت کاهشی، بهای سکه در بازار داخلی تا قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان پایین آمد. در این شرایط، معامله‌گران سکه سعی کردند با ورود به بازار ارز و خرید دلار از قیمت دارایی خود حمایت کنند. نتیجه حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز بازگشت قیمت از کف بود. در واقع، سکه که تا قیمت یک میلیون و 110 هزار تومان پایین آمده بود، در ادامه روز از آن نقطه بالا آمد و نهایتا با قیمت یک میلیون و 113 هزار تومان به کار خود پایان داد. با این حال، قیمت انتهای روز همچنان 2 هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. عاملی که نشان‌دهنده اثرگذاری کاهش بهای اونس بر قیمت سکه بود. می‌توان گفت که افزایش دلار تنها اثر کاهش بهای اونس بر قیمت سکه را تعدیل کرد و نتوانست آن را کاملا بی‌اثر کند.

     

    شروع افزایشی

    روز دوشنبه، قیمت دلار میل بیشتری به افزایش داشت، ولی همچنان در دامنه 25 روزه زندانی باقی ماند. در سومین روز هفته، دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 536 تومان آغاز کرد که افزایش یک تومانی نسبت به قیمت روز یکشنبه داشت. در ادامه روز، شاخص ارزی تا نقطه 3 هزار و 540 تومان بالا رفت، ولی نهایتا چنانکه اشاره شد با قیمت 3 هزار و 539 تومان به کار خود پایان داد. این در شرایطی بود که در معاملات آتی بعضا نرخ فروش دلار تا 3 هزار و 542 تومان بالا رفت، ولی تحرکات آتی بازان نیز نتوانست قیمت این ارز را با افزایش بیشتری مواجه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی