عصر بازار

مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت خبر داد

پیگیری پوشش بیمه‌ای ۵ خدمت طب سنتی

عصر اعتبار- مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده حوزه طب سنتی در دولت یازدهم، از پیگیری‌های وزارت بهداشت جهت تحت پوشش بیمه قرار دادن پنج خدمت طب سنتی خبر داد.

پیگیری پوشش بیمه‌ای ۵ خدمت طب سنتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمود خدادوست با اشاره به تبدیل معاونت طب سنتی به اداره کل گفت: باید توجه کرد که با تبدیل معاونت طب سنتی به اداره کل، هیچ تنزلی در رویکرد وزارت بهداشت در زمینه توسعه طب سنتی اتفاق نیفتاده است و چه بسا رویکرد حمایتی وزارت بهداشت هم از سوی وزیر و هم از سوی سایر معاونت‌ها جهت توسعه، ترویج و نهادینه کردن طب سنتی بیشتر شده است.

    خدادوست به اقداماتی مانند تاسیس سلامتکده طب سنتی اشاره و اظهار کرد: البته در زمینه تاسیس سلامتکده‌های طب سنتی تمهیداتی قائل شدیم تا سلامتکده‌های بیشتری در کشور راه‌اندازی شود که این تمهیدات به زودی ابلاغ می‌شود.

    وی افزود: آئین نامه ساماندهی ارائه دهندگان طب سنتی نیز به زودی ابلاغ می‌شود؛ به طوریکه کارهای کارشناسی آن از مدت‌ها قبل در معاونت‌های مختلف انجام شد و در سه الی چهار ماه اخیر به طور جدی به جریان افتاده است.

    مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه بحث بیمه خدمات طب سنتی به صورت جدی در معاونت درمان وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه در حال پیگیری است، ادامه داد: در عین حال تعرفه‌گذاری خدمات طب سنتی نیز اتفاق افتاد و اکنون خدمات طب سنتی در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه دارند؛ در عین حال اکنون به دنبال این هستیم که پنج خدمت شایع طب سنتی را تحت پوشش بیمه ببریم که عبارتند از ویزیت طب سنتی، حجامت خشک، حجامت تر، ماساژ و آموزش طب سنتی.

    خدادوست همچنین گفت: بنابراین اعلام کرده‌ایم که این پنج خدمت تحت پوشش بیمه قرار داده شود و مستندات کافی آنها را هم ارائه کرده‌ایم. بر این اساس معاونت درمان وزارت بهداشت به زودی این پیشنهاد را به شورای عالی بیمه ارائه می‌دهد.

    خدادوست با تاکید بر اینکه نگاه و رویکرد حمایتی وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی ملموس است، افزود: در حال حاضر 20 سلامتکده طب سنتی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و 20 سلامتکده دیگر هم در شرف تاسیس هستند. یعنی با منابع مالی وزارت بهداشت و از محل طرح تحول نظام سلامت نقشه‌های آن آماده شده، جایابی شده‌اند و 20 دانشگاه منتظر ابلاغ اعتبارات آن هستند که در صورت ابلاغ اعتبار احداث این سلامتکده‌ها آغاز می‌شود. در عین حال این 20 سلامتکده در 20 دانشگاه علوم پزشکی که رشته محل طب سنتی را دارند، تاسیس می‌شود.

    وی اعتبار لازم برای تاسیس هر سلامتکده را حدود سه میلیارد تومان و مجموع اعتبارات مورد نیاز برای 20 سلامتکده در شرف تاسیس را 60 میلیارد تومان عنوان کرد.

    خدادوست همچنین اظهار کرد: در عین حال در زمینه تاسیس سلامتکده‌های طب سنتی از ورود بخش خصوصی هم استقبال می‌کنیم، البته بخش خصوصی در برخی دانشگاه‌ها مانند مشهد، البرز، تهران و یزد اقبال بیشتری از خود نشان داده است. بر این اساس باید شرایطی را ایجاد کنیم تا بخش خصوصی بیش از این در این حوزه ورود پیدا کند؛ به این صورت که خودشان سلامتکده راه‌اندازی کنند و اگر در زمینه مسئول فنی مشکل دارند و متخصص طب سنتی ندارند یک راهش این است که در تعامل با دانشگاه‌های علوم پزشکی تفاهم نامه‌ای امضا کنند و از اعضای هیئت علمی متخصص طب سنتی دانشگاه‌ها به عنوان مسئول فنی استفاده کنند.

    وی ادامه داد: البته راه دیگری هم وجود دارد که بر اساس آن ما به دنبال این هستیم که به زودی تعهدات قانونی فارغ التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی را به حداقل ممکن تقلیل دهیم و حتی در صورت امکان این تعهدات را اختیاری کنیم. بنابراین از این طریق بخش زیادی از متخصصین طب سنتی که علاقه‌ای ندارند در دانشگاه‌ها جذب شوند، می‌توانند مسئولیت فنی سلامتکده‌های طب سنتی را در بخش خصوصی بر عهده بگیرند و در عین حال خودشان هم راسا به فعالیت در این حوزه بپردازند.

    خدادوست در ادامه صحبت‌هایش مهم‌ترین اقدامی را که در این دوره وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی انجام شد را تشریح کرد و گفت: مهمترین اقدامی که در این دوره آغاز شد و یقین دارم طرح موفقی می‌شود، بحث ادغام خدمات تایید شده طب سنتی در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه در شبکه‌های بهداشت و درمان بود که پایلوت این کار در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور اعم از مشهد، بابل، مازندران، گلستان، کرمان، تهران و ... آغاز شد.

    وی افزود: این اقدام یعنی ما آموزه‌های تایید شده طب سنتی و ارتقای سلامت را به بهورزهای حاضر در خانه‌های بهداشت آموزش می‌دهیم که این کار اولا در راستای اعتقاد و باور مردم است و می‌توانیم از ظرفیت دانش بومی جهت سلامتی مردم استفاده کنیم و دوم اینکه از افراطی‌گری‌ها و بزرگنمایی‌هایی که در بیرون از وزارت بهداشت در زمینه استفاده از طب سنتی وجود دارد، جلوگیری کنیم.

    مدیر کل طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: زمانی که بهورز، کارشناس بهداشتی و پزشک ما این آموزه‌های منطقی و صحیح را بدانند، از افراطی‌گری‌های بیرون جلوگیری می‌شود و در عین حال از مراجعه بی مورد به پزشک و استفاده از درمان‌های شیمیایی غیرضرور و پاراکلینیک‌های غیر ضرور پرهیز می‌شود. بنابراین این کار به اقتصاد بیمار و سلامت کمک می‌کند و در راستای اقتصاد مقاومتی هم هست.

    خدادوست تاکید کرد: بنابراین این اقدام مهم‌ترین کاری است که اگر فراگیر شود بسیار مناسب است. البته اینکه بگوییم تا پایان امسال در کل کشور فراگیر می‌شود، بستگی به میزان آمادگی دانشگاه‌ها دارد و باید ببینیم چقدر این ظرفیت در شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه‌ها وجود دارد. در عین حال باید توجه کرد که بسیاری از دانشگاه‌ها در حال آماده کردن بستر لازم برای ورود به خدمات طب سنتی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی