عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

افزایش ۲۱ درصدی صادرات به رشد اقتصادی منجر شده است

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افزایش ۲۱.۱۱ درصدی صادرات غیرنفتی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، دستیابی به این رشد اقتصادی را نتیجه افزایش صادرات عنوان کرد.

افزایش ۲۱ درصدی صادرات به رشد اقتصادی منجر شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی با اشاره به رشد اقتصادی 4.4 درصدی اقتصاد کشور در بهار امسال، اضافه کرد: رشد اقتصادی یک مرتبه و اتفاقی نیست و دستیابی به آن نیازمند اجرای سیاست ها و برنامه های کارشناسی شده است.
    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: رشد اقتصادی تحقق یافته در بهار امسال باید استمرار داشته باشد تا بتواند تغییراتی در اقتصاد کشور رخ دهد.
    رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: جدا از این که در جزییات آماری اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما باید توجه کرد که رشد اقتصادی رخ داده است. البته در این 21 درصد رشد صادراتی، دو ردیف کالایی مربوط به صادرات گاز طبیعی قرار داده شده که در آمارهای سال های گذشته وجود نداشته است.
    وی گفت: باید همین روند حمایتی ادامه پیدا کند؛ دولت باید راهبرد حمایت از تولید و صادرات را ادامه دهد تا این رشد اقتصادی در داخل کشور ملموس شود.
    این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: ما به آمار رشد اقتصادی اعتماد داریم اما وقتی به بنگاه ها و بازار داخلی نگاه می کنیم تغییر آنچنانی ایجاد نشده و قابل لمس نیست.
    وی ابراز امیدواری کرد دولت در بخش داخلی موفق شود این تغییرات را ایجاد کند تا رشد قابل لمس شود.
    رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز در آیین گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی رشد اقتصادی پارسال را 1.3 درصد و این میزان در سه ماهه نخست امسال را 4.4 اعلام کرد.
    وی ادامه داد: هدف گذاری ما تا پایان امسال، رشد اقتصادی پنج درصد است.
    بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی در چهار ماه نخست امسال 21.11 درصد افزایش داشت و در مدت یادشده 16 میلیارد و 308 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی به خارج از کشور صادر شد. بر این اساس، تراز تجاری کشور در این مدت مثبت بود.
    بر پایه این گزارش، عمده ترین دلیل افزایش صادرات غیرنفتی در مدت یادشده به رشد چشمگیر صادرات پتروشیمی با 41.51 درصد و سایر کالاها با 20.71 درصد اختصاص داشت.
    بنابراین مجموع صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی در چهار ماهه نخست امسال به 16 میلیارد و 308 میلیون دلار رسید. این رقم در چهار ماهه نخست پارسال با احتساب میعانات گازی 13 میلیارد و 465 میلیون دلار بود.
    این گزارش در بررسی علت رشد صادرات در چهار ماه نخست امسال اعلام کرده، اقلام صادراتی کشور در این مدت به طور عمده با افزایش صادرات روبرو بوده است، به طوری که فقط 20 قلم نخست صادرات که بیش از 60 درصد از کل را به خود اختصاص داده با وجود کاهش قابل توجه کالاهایی همچون میعانات گازی، پلی اتیلن، متانول، اوره و… در مجموع رشد 34 درصدی در وزن و 25 درصدی در ارزش دلاری را به خود دیده است.
    براساس آمار تجارت خارجی کشور، در این مدت در صادرات کالاهای پتروشیمی شاهد رکوردشکنی سهم این کالاها از کل صادرات بودیم، به طوری که با افزایش 41.51 درصدی صادرات این کالاها سهم این کالاها از کل صادرات غیرنفتی به 41.51 درصد افزایش یافت.
    در این مدت 6 میلیارد و 769 میلیون دلار انواع کالای پتروشیمی به وزن 13 میلیون و 684 هزار تن از ایران به سایر کشورها صادر شد. سهم کالاهای پتروشیمی از کل صادرات کشور ما در چهار ماهه نخست پارسال 35.52 درصد بود.
    همچنین در این مدت شاهد رشد صادرات سایر کالاها بودیم، به طوری که صادرات سایر کالاها از مرز 6 میلیارد و 627 میلیون دلار فراتر رفت و با افزایش 20.71 درصدی سهم 40.64 درصدی از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان را به خود اختصاص داد.
    با وجود افزایش صادرات پتروشیمی و سایر کالاها، شاهد کاهش صادرات میعانات گازی در چهار ماهه نخست امسال بودیم، به طوری که در این مدت، صادرات میعانات گازی 8.77 درصد کاهش داشت و به مرز دو میلیارد و 912 میلیون دلار رسید و سهم میعانات گازی از کل صادرات کشور به 17.86 درصد کاهش یافت و جای خود را به محصولات پتروشیمی و سایر کالاها داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی