عصر بازار

ماجرای یک فساد اقتصادی دیگر و گم شدن ۳۰ میلیون دلار از زبان جهانگیری

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه پرچم مبارزه با فساد را اعتقادی برداشته‌ است، تاکید کرد: عده‌ای هر دروغی را جعل کردند تا شاید من را در راه مقابله با فساد وادار به عقب‌نشینی کنند.

ماجرای یک فساد اقتصادی دیگر و گم شدن ۳۰ میلیون دلار از زبان جهانگیری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، اسحاق جهانگیری در پایان سفر یک روزه خود به استان قزوین عصر امروز (سه شنبه) در کنار منتخبین این استان در دانشگاه آزاد واحد قزوین اظهار کرد: ما ایستاده‌ایم که این دولت قانون‌مدار باشد تا کشور قانون‌مند شود. عزم ما برای مبارزه با فساد جدی است هرچند عده‌ای هر دروغی را جعل کردند تا شاید من را در راه مقابله با فساد وادار به عقب‌نشینی کنند اما این پرچمی که من برداشته‌ام اعتقادی است چرا که می‌دانستم فساد در کشور سیستمی شده است.

    وی با اشاره به پرونده فساد نفتی یادآور شد: هنوز ابعاد قضیه بابک زنجانی باز نشده اما حتی یک نفر از آن‌هایی که روی حقوق‌های میلیونی معرکه گرفتند نیامدند این قضیه را باز کنند. در حالی که می‌توان از این داستان ده‌ها فیلم ساخت و کتاب نوشت.

    جهانگیری اضافه کرد: یک جوان با زد و بند دو میلیارد و 700 میلیون دلار که بخشی از آن نفت و بخشی از آن پول است را به دست آورده، مدعی شده که چون تحریم هستیم دلار را به من بدهید تا بین پیمانکارها توزیع کنم و بعد از آن مدعی شده که بانکم تحریم شده و نمی‌توانم توزیع کنم. در حالی که اصلا چنین مساله‌ای نبوده است.

    وی ادامه داد: آن بانک که کاغذی بوده و باید مشخص شود چه کسانی نوشته‌اند و امضا کرده‌اند که این حجم از پول در اختیار این بانک قرار گیرد. ساده‌ترین مساله این است که این شخص اعدام شود. البته قبول داریم که باید مجازات شود ولی از آن مهم‌تر این است که این پول به کشور بازگردد و مساله مهم دیگر اینکه مشخص شود چطور چنین اتفاقی شکل گرفته است. آیا آن زنجیره پاره شده یا حلقه‌های این زنجیره هنوز هستند و همچنان ژست انقلابی می گیرند.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به یک فساد اقتصادی دیگر خاطرنشان کرد: به خاطر آزرده نشدن خاطر مردم خیلی از مسائل را نمی‌گوییم. زمانی گروهی تصمیم گرفتند که در دوران تحریم از یکی از کشورهای خارجی پول بیاورند. در بانک مرکزی آنجا 130 میلیون دلار تحویل آن‌ها دادند و همان‌طور در هواپیما نشستند و وقتی به ایران بازگشتند 100 میلیون دلار به بانک مرکزی تحویل دادند. وقتی هم پرسیده می‌شود که 30 میلیون دلار چه شد می‌گویند نمی‌دانیم گم شده است. تا این لحظه هم گم شده است.

    وی با بیان اینکه عده‌ای اصرار دارند اقتدار دولت را به چالش بکشند، اظهار کرد: این عده اگر دلسوز هستند اشتباه می‌کنند چرا که اگر دولت ضعیف شود نظام ضعیف می شود آن هم در منطقه‌ای که ما قرار داریم. بخش عظیمی از منطقه به نام داعش و تکفیری‌ها درگیر است و قطعا برنامه اول‌شان جمهوری اسلامی بوده است. در شرایط متلاطم این‌چنینی نیروهای مسلح ما به خصوص سپاه انصافا درخشیدند و باید قدرشان را بدانیم ولی حتما دولت مقتدری هم باید سر کار باشد اما عده‌ای به اشتباه فکر می کنند اگر دولت ضعیف شود خودشان قدرت پیدا می‌کنند.

    معاون اول رییس جمهور ادامه داد: توفیقات اقتصادی دولت زیاد بوده و آن‌ها که اصرار می کنند دولت را ناموفق نشان دهند ظلم می کنند. البته با توجه به شرایطی که وجود داشت مانند رکود تورمی، پایین آمدن قیمت نفت و مشکلات دیگر قطعا هنوز مشکلاتی وجود دارد و این‌ها واقعیت‌هایی است که حل‌شان زمان نیاز دارد اما مردم به خوبی احساس می کنند که باید تیمی برای کشور برنامه ریزی کند که می تواند با برنامه‌هایش به کشور کمک کند.

    جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: گاهی اوقات فضای غبارآلودی درست می شود که بعضی‌ها می گویند آیا کار درستی کردیم رای دادیم یا نه اما باید بدانیم دولت در شرایط سختی روی کار آمد.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مسائل بین المللی مساله هسته‌ای، اقتصاد، سیاست داخلی، مشکلات زیادی در ابتدای دولت وجود داشت. قانون‌گریزی باب شده بود و فساد سیستمی در کشور حاکم شده بود و مردم شرایط بدی را تحمل می‌کردند. در این شرایط مردم می گفتند پس دولت کجاست؟ چه کار می‌کند و چرا اوضاع بدتر می‌شود؟

    جهانگیری ادامه داد: در سال 92 با فضای خوبی که مقام معظم رهبری ایجاد کرد انتخاباتی برگزار شد و آقای روحانی سر کار آمد. برنامه‌های این دولت در همه زمینه‌ها با موفقیت پیش رفته است. موفقیت برجام و حل شدن مساله هسته‌ای به دست آمده در حالی که من فکر نمی‌کردم بتوان قطعنامه‌های شورای امنیت را لغو کرد اما آقای روحانی به دلیل تسلطی که داشت می گفت باید لغو شود و اگر لغو نشود ما گرفتار می‌شویم. البته در توافق، طبیعی است که در جاهایی طرف مقابل دبه دربیاورد و این هوشیاری، پیگیری و اصرار ما را می‌آورد که دستاوردهای برجام در زندگی مردم هویدا شود.

    معاون اول رییس جمهور همچنین یادآور شد: در بخش داخلی کافی است یک لحظه خرداد 92 را با امروز مقایسه کنیم. ممکن است گفته شود فلان گروه نباید باشد ولی بعضی حرف‌ها فقط حرف است و جریاناتی که نظام و رهبری را قبول دارند باید حضور داشته باشند.

    وی اضافه کرد: اگر همه مدیران کشور با گرایش‌های مختلف به صحنه بیایند باز هم مشکلات این کشور زیاد است و نباید راضی باشیم که اگر دولت دست ما افتاد جناح مقابل کاملا حذف شود چرا که این ظلم به مردم و نظام است.

    جهانگیری افزود: درست است وقتی کسی که به صحنه می آید مدیرانی را بیاورد که از نظر فکری به او نزدیک باشند اما کسی حق ندارد در دولت مسئولیتی قبول کند و علیه دولت کار کند. ما باید تحمل‌مان را بالا ببریم و این فرهنگ را جا بیندازیم که شرایط را برای حضور همه کسانی که ذیل نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنند فراهم کنیم.

    معاون اول رییس جمهور در پایان با اشاره به سابقه سخنرانی‌هایش در قزوین خاطرنشان کرد: در یکی از انتخابات‌ها که اسمش را نباید بیاورم در همین سالن دانشگاه آزاد قزوین سخنرانی کردم. در سال 92 هم بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی -که من رییس ستادش بودم و گویا برایش بدیمن بودم- بعد از حضور آقای روحانی در حمایت از ایشان اولین سخنرانی خود را در قزوین داشتم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی