عصر بازار

مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات خبر داد:

ایجاد سازوکار مدیریت خدمات صادرات در اگزیم بانک ایران

عصر اعتبار- سعید مستشار: یکی از موضوعاتی که هلدینگ بانک توسعه صادرات مطالعات گسترده ای روی آن انجام داده، ایجاد ساختار مشخصی برای مدیریت خدمات صادرات با محوریت شراکت راهبردی بخش خصوصی است

ایجاد سازوکار مدیریت خدمات صادرات در اگزیم بانک ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اگزیم نیوز تشریح کرد: لازمه ورود موفق ایران به بازار روسیه بهره مندی از ابزارهای نوین توسعه صادرات است. سعید مستشار افزود: یکی از موضوعاتی که هلدینگ بانک مطالعات گسترده ای روی آن انجام داده، ایجاد ساختار مشخصی برای مدیریت خدمات صادرات با محوریت شراکت راهبردی بخش خصوصی است.

    وی ادامه داد: بانک توسعه صادرات و هلدینگ این بانک با مشارکت راهبردی بخش خصوصی با هدف توسعه صادرات بر سازو کارهایی تمرکز می کنند که امر صادرات را برای بخش خصوصی تسهیل نماید. در این راستا  سازوکار مشخصی برای مدیریت خدمات صادراتی در قالب EMC ها ایجاد شده است. مستشار همچنین گفت: ساختار EMC طراحی شده در هلدینگ بانک با قابلیت خدمات ویژه به بخش خصوصی به منظور تسهیل گری ورود به بازارهای هدف ارائه شده است. این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات افزود: خوشبختانه این ساختار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم ارائه و با توجه به اینکه تمرکز فعالیت ساختار جدید در نقطه شروع، توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه درنظر گرفته شد، مقرر گردید علاوه بر بانک توسعه صادرات، بانک های کشاورزی و توسعه تعاون نیز در این فرآیند مشارکت داشته باشند تا خدمات مالی قابل ارائه به صادرکنندگان بخش خصوصی از تنوع مطلوب تری برخوردار باشد.

    وی تشریح کرد: وظیفه اصلی ساختار ایجاد شده این است که با بهره گیری از ظرفیت های سه بانک مذکور، به ویژه ظرفیت های مالی به توسعه صادرات محصولات هدف به کشورهای هدف از طریق بخش خصوصی کمک نماید.

    مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: توانمندی های مدیریت خدمات صادراتی در قدم اول براساس ارائه خدمات ویژه به بازار روسیه و فعلاً در حوزه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی شروع شده است. وی افزود: به مرور دامنه محصولات و کشورهای دخیل در فعالیت های آن توسعه خواهد یافت. مستشار تاکید کرد: نکته مهم این است که در شراکت تعریف شده وظیفه و هدف بالادستی شراکت راهبردی با صادرکنندگان بخش خصوصی است نه تصدی گری و جانشینی بانک و بخش دولتی در امر صادرات.

    وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که با همراهی بخش خصوصی و خدمات بانک های پشتیبان در این امر، نقش تسهیل گری فرایند صادرات و ظرفیت سازی برای کشورهای صادرات محور بطور کامل و شایسته عملی شود. این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات گفت: در درجه اول تامین کننده هایی که در کشورهای هدف بوده و متقاضی واردات غذایی و کشاورزی از تولیدکنندگان ایرانی هستند، مورد نظر خواهند بود. مستشار افزود: شناسایی الزامات بازار هدف از طریق همکاری با اتحادیه های تعاونی کشاورزی و روستایی صورت می گیرد. مستشار با بیان اینکه صادرکنندگانی که دارای محصولات با پتانسیل صادراتی هستند، خواهند توانست از خدمات متنوع قابل ارائه توسط مدیریت خدمات صادرات استفاده کنند، افزود: تکمیل زنجیره صادراتی و تسهیل امر صادرات با محوریت بخش خصوصی و بهره گیری از ظرفیت های  مالی و تسهیلاتی سه بانک تخصصی، اصلی ترین هدف ایجاد این ساختار بوده و دامنه فعالیت های آن به زودی گسترش می یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی