عصر بازار

بخش دوم - عملکرد بین المللی

گزارش تفصیلی اقدامات و دستاوردهای بانک توسعه صادرات در دولت یازدهم

عصر اعتبار- بی تردید تلاش برای رفع تحریمهای ظالمانه در دولت تدبیر و امید و به ثمر نشستن برجام ، زمینه های فعالیت مجدد بانک های ایرانی را در عرصه بین الملل فراهم کرده است.

گزارش تفصیلی اقدامات و دستاوردهای بانک توسعه صادرات در دولت یازدهم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳:۰۰

    بانک توسعه صادرات با درک صحیح از موقعیت خاص و تعیین کننده خود بعنوان اگزیم بانک ایران و پشتیبان اصلی صادرکنندگان در میان موسسات مالی کشور درصدد است با گسترش روابط بانکی و بین المللی با بانک های طراز اول جهان باردیگر مرزهای ارتباطات کارگزاری و تامین مالی را درنوردد.

    آنچه در ذیل می آید بخش دوم گزارش تفصیلی اقدامات و دستاورد های بانک توسعه صادرات در دولت یازدهم و مربوط به عملکرد بین المللی این بانک است که به مناسبت هفته دولت منتشر می شود.
    نتایج برجام در بانک توسعه صادرات
    با اجرایی شدن توافق برجام در اواخر دیماه سال 94 و تلاش به منظور برقراری مجدد سوییفت، این بانک نسبت به ارسال درخواست روابط رمزی به بیش از یکصد بانک خارجی اقدام و به تدریج با دریافت پاسخ از برخی از بانکهای مذکور نسبت به ایجاد و احیای روابط با برخی از آنها اقدام نمود به گونه‌ای که در پایان سال قبل امکان ارائه خدمات بانکی محدود در اغلب حوزه‌های جغرافیایی فراهم گردید.
    این درحالی است که در مقطع فعلی سال 95 از مجموع 296 بانک که مکاتبات اولیه با آنها انجام پذیرفته است با حدود 125 بانک مبادله کلید رمز و تبادل پیام برقرار شده است، با 23 بانک خارجی حساب فعال افتتاح شده است، تبادل مدارک و مذاکرات با مابقی بانکها نیز در حال انجام است. در این راستا امکان ارسال حواله/‌برات و صدور اعتباراسنادی با 71 کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم شده است.
    ایتالیا، اسپانیا، آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، روسیه، ترکیه، چین، ژاپن، عراق و عمان از جمله برخی کشورهای مهمی هستند که ارتباطات بانکی با آنها آغاز شده است .شایان ذکر است درهمان زمان دی ماه سال 94 موسسه بین‌المللی رتبه‌بندی اعتباری Capital Intelligence، رتبه ارزی بلندمدت بانک توسعه صادرات را از" B+" به "BB-" ارتقا داده و چشم‌انداز بلندمدت ارزی آن را باثبات توصیف کرد.
    شایان ذکر است گشایش اعتباراسنادی پروژه پتروشیمی بوشهر در سال 1394 به ارزش دومیلیارد و دویست میلیون یورو به عنوان بزرگترین و با ارزش‌ترین پروژه بانک در طول دوران فعالیت معرفی‌می‌گردد.
    در تامین مالی توسط بانک توسعه صادرات ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ذیل چگونگی ارائه تسهیلات و میزان استفاده از روشهای مختلف در طی سه سال اخیر به تفصیل آمده است:

    1- انعقاد بیش از 1.5میلیارد دلار قرارداد و پرداخت بیش از 800 میلیون دلار تسهیلات در قالب اعتبار خریدار،

    جدول انعقاد و استفاده از قراردادهای اعتبار خریدار در 3 سال گذشته

    ارقام به میلیون دلار

    2- اعطای خطوط اعتباری جهت تامین مالی صادرات به کشورهای هدف ،

    - انعقاد قرارداد اعتبار خریدار با میربیزنس بانک مسکو جهت تامین مالی صادرات به کشور روسیه؛
    - انعقاد قرارداد ترتیبات بانکی با بانک RFC روسیه جهت تامین مالی صادرات به کشور روسیه از طریق اعتبار اسنادی نقدی؛
    - انعقاد قرارداد اعتبار خریدار با بانک ملت ایروان جهت تامین مالی صادرات به کشور ارمنستان.
    - انعقاد قرارداد با بانک عراقی البلاد جهت تامین مالی صادرات به آن کشور
    3- مذاکره جهت دریافت خطوط اعتباری فاینانس و ریفایناس از بانکهای خارجی و بین المللی جهت تامین مالی واردات موارد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای،
    -برگزاری بیش از ده جلسه با هماهنگی بانک مرکزی و سایر بانکهای داخلی با بانک ایتالیایی؛ (Mediobanca) در خصوص دریافت خط اعتباری فاینانس و ریفاینانس و بررسی پیش نویس قرارداد؛
    -مذاکره با اگزیم بانک ترکیه و اخذ موافقت آن بانک جهت دریافت خط اعتباری 350 میلیون دلاری؛
    -مذاکره با اگزیم بانک کره جنوبی و انعقاد یادداشت تفاهم همکاری؛
    - مذاکره با اگزیم بانک روسیه و چند بانک روسی در خصوص دریافت خط اعتباری ریفاینانس.
    4- شرکت فعال در بیش از 30 اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف به عنوان نماینده بانک توسعه صادرات که مشارکت در اجلاس مشترک کشورهای روسیه، سریلانکا، ترکیه، هند، ارمنستان، صربستان، لبنان و آذربایجان از جمله این اجلاسها به شمار می روند.
    5- انجام هماهنگی جهت وصول خسارات بازپرداخت نشده از صندوق ضمانت صادارت ایران که دریافت 20 میلیون یورو از خسارات کشور کوبا و 5 میلیون یورو خسارات کشور جیبوتی از جمله این هماهنگی های مورد اشاره است.

    جدول مقایسه‌ای

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی