عصر بازار

کاهش ماهانه در انتظار طلای جهانی

عصر اعتبار- طلای جهانی تحت تاثیر احتمال افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا در دسامبر که خروج سرمایه از صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت این فلز را بدنبال داشت، ماه میلادی جاری برای نخستین بار از ماه مه به سوی کاهش ماهانه پیش می رود.

کاهش ماهانه در انتظار طلای جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، معامله گران و سرمایه گذاران می گویند روند ورود سرمایه به صندوق "اس پی دی آر گولد شیرز" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا (ETF) در جهان است، پس از رکورد بالایی که امسال شاهد بود، در ماه اوت کاهش یافته است.

    بعلاوه تقاضا برای طلا در هند و چین که بزرگترین مصرف کنندگان طلا در جهان هستند، ضعیف شده است. صادرات طلا از سوییس به هند ماه گذشته 76 درصد کاهش یافت.

    به گفته تحلیلگران، کندی ورود سرمایه به صندوقهای ETF طلا در غرب و خرید ضعیف در آسیا به این معناست که قیمت طلا نتوانسته رشد زیادی داشته باشد. در حال حاضر بزرگترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا، موضوع افزایش نرخهای بهره آمریکاست.

    دورنمای تحکیم سیاست پولی آمریکا در آستانه نشست سالانه روسای بانکهای مرکزی جهان که در جکسون هال وایومینگ برگزار می شود، در کانون توجه بازار قرار گرفته است. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا قرار است روز جمعه در این کنفرانس سخنرانی کند.

    ویلیام دادلی، رییس بانک فدرال نیویورک در هفته گذشته و استنلی فیشر نایب رییس بانک مرکزی آمریکا هفته جاری اظهار کردند روند رشد قوی اقتصاد آمریکا، دومین دور افزایش نرخهای بهره را امکان پذیر می کند. معاملات نرخ بهره نشان می دهد سرمایه گذاران احتمال افزایش نرخهای بهره در دسامبر را 50 درصد برآورد می کنند.

    طلا به افزایش نرخ‌های بهره فوق‌العاده حساس است زیرا نرخ‌های بهره بالاتر هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز را افزایش داده و از سوی دیگر با پشتیبانی ارزش دلار، قیمت طلا را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

    تقویت احتمال افزایش نرخهای بهره در سال جاری، باعث شده قیمت طلا از ابتدای ماه جاری تاکنون 0.9 درصد کاهش پیدا کند. این فلز از قیمت 1339.82 دلار که رکورد بالای امسال بوده و اوایل ژوییه پس از همه پرسی انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا رقم زد، عقب نشینی کرده است.

    عملکرد ضعیف طلا در ماه میلادی جاری برخلاف نیمه اول سال 2016 است. سرمایه گذاران در شش ماه نخست سال 2016 به دلیل نگرانیها نسبت به سلامت اقتصاد جهانی، 66 درصد بیشتر طلا از طریق صندوقهای ETF طلا در مقایسه با کل سال 2015 خریدند.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، عامل دیگری که از جذابیت سرمایه گذاری در طلا کاست اقدام شرکت مدیریت سرمایه سوروس در کاهش سرمایه در شرکت معدنی "بریک گولد" – بزرگترین معدنکار طلای جهان – به میزان 90 درصد در سه ماهه دوم بود. ارزش سهام بریک از ماه گذشته که به بالاترین سطح در سه سال اخیر صعود کرده بود، 13 درصد ریزش کرده است.

    هنوز بسیاری از تحلیلگران می گویند دورنمای جهانی برای طلا به دلیل تصمیم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا و سیاست تسهیل پولی از سوی بانکهای مرکزی در سراسر جهان همچنان مثبت است. رشد قیمت طلا نیمه اول امسال به 25 درصد رسید که بهترین رشد نیمه اول سال در چهار دهه اخیر بود و از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تاثیر این انتظار که نرخهای بهره برای مدت طولانی‌تری پایین می ماند حدود 25 درصد رشد قیمت داشته است اما معامله گران در انتظار نشانه جدید از زمان افزایش نرخها، مکث کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی