عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات اعلام کرد:

درخواست خط اعتباری یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک توسعه صادرات با تشریح دلایل تاخیر در تک نرخی شدن ارز، از مذاکره با صندوق توسعه ملی برای اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری خبر داد.

درخواست خط اعتباری یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکتر علی صالح آبادی با تاکید بر افزایش تسهیلات متناسب با عملکرد شرکت ها گفت: شرکت ها به ازای هر میزان افزایش صادرات، تسهیلات ارزی و ریالی بیشتری دریافت می کنند.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: علاوه بر تسهیلات ارزی و ریالی به صادر کنندگان این امکان را فراهم کردیم که خدمات ارزی خود را شامل اعتبارات اسنادی، ضمانت ها، بروات و حوالجات ارزی را به صادر کنندگان عرضه کنیم.

    وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا پایان تیر امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات ریال به صادرکنندگان ارائه کردیم، ضمن اینکه خط اعتباری را برای صادر کنندگان برنامه ریزی کردیم و صادر کنندگانی که بتوانند به کشورهای مختلف کالا صادر کنند آمادگی داریم برای تشویق خریداران خارجی کالاهای ایرانی و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بانک های کشورهای هدف، خط اعتباری اعطا کنیم.

    صالح آبادی گفت: این خط اعتباری به گونه ای است که خریداران خارجی کالاهای ایرانی، کالاها را مدت دار خرید می کنند و ما پول صادر کننده ایرانی را نقد پرداخت می کنیم اما در سررسیدهای 6 تا یکساله پول خود را از بانک کشورهای هدف دریافت می کنیم و بانک کشور مقصد به وارد کننده کشور خود به صورت مدت دار کالا را ارائه می کند.

    وی با بیان اینکه مکانیزم ارائه خطوط اعتباری موجب افزایش صادرات کالاهای ایرانی می شود تاکید کرد: این خط اعتباری را برای افغانستان تا 50 میلیون یورو سالانه در نظر گرفتیم.

    صالح آبادی گفت: برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرح های زیرساختی و عمرانی در کشورهای مختلف در حال مذاکره به صندوق توسعه ملی هستیم تا خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار بانک توسعه صادرات قرار بگیرد. ما نیز این خط اعتباری را در اختیار صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قرار خواهیم داد تا شرکت های ما بتوانند در خارج از کشور طرح های زیرساختی اجرا کنند.

    مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: متعهد بازپرداخت این خطوط اعتباری، دولت های خارجی خواهند بود که از این خطوط اعتباری استفاده می کنند. مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان در اولویت اختصاص خطوط اعتباری خواهند بود زیرا ظرفیت همکاری با کشورهای همسایه و منطقه بالا است.

    وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز به نفع صادرات و اقتصاد کشور خواهد بود گفت: یکی از علت هایی که موجب شد تک نرخی شدن با تاخیر انجام شود این است که بانک مرکزی به ارزها و منابع خود در خارج کشور دسترسی بیشتری داشته باشد تا بتواند در مواقع نیاز برای مدیریت بازار، ارز را به بازار تزریق کند و هیجانات در بازار کمتر ورود کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی