عصر بازار

مدیرعامل بانک توسعه صادرات:

ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است

عصر اعتبار: مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد: در کنار شرکایی مانند پاکستان و روسیه، ایران در حدود یک سوم کل واردات افغانستان را به خود اختصاص داده است از این رو کشور ما یک شریک راهبردی برای افغانستان به شمار می آید.

ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱:۰۰
  • ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است
  • ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است
  • ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است
  • ایران یک شریک راهبردی برای افغانستان است

همایش صادرکنندگان ایران و افغانستان با رویکرد افزایش بازارهای صادراتی ایران و سرمایه گذاری های مشترک فعالان اقتصادی دو کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در همایش صادرکنندگان ایران و افغانستان گفت: خوشحالم که در خدمت فعالان بازرگانی ایران و افغانستان هستم و امیدوارم برگزاری این نشست ها بتواند راهکارهای لازم برای تعاملات بیشتر و بهتر از گذشته میان دو کشور را فراهم کند.

دکتر علی صالح آبادی افزود: افزایش مراودات تجاری با افغانستان برای ما بسیار مهم است؛ بطور کلی توسعه صادرات به کشورهای همسایه دارای اهمیت بسیاری است و در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم بر آن تاکید شده است.

وی همچنین گفت: مراودات ایران و افغانستان بدلیل وجود علایق فرهنگی، زبان مشترک و روابط دوستانه دارای دلایل و زمینه های فراوانی برای ارتقای سطح تجارت و صادرات می باشد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: بانک توسعه صادرات در کشور ما تحت عنوان اگزیم بانک شناخته میشود؛ سرمایه و منابع این بانک دولتی است.
نقش اگزیم بانک ایران در توسعه صادرات به کشورهای همسایه

صالح آبادی افزود: بطور کلی اگزیم بانکها در سراسر دنیا برای توسعه تعاملات اقتصادی فعالیت می کنند و به عنوان بازوی دولت برای افزایش مبادلات تجاری شناخته می شوند. گفتنی است تامین منابع مالی لازم برای تخصیص به پروژه های تجاری و خدمات بانکی و ارزی مربوطه در بانک توسعه صادرات انجام می شود. بنابراین نقش ذاتی کمک به افزایش تعاملات در بانک توسعه صادرات موجود است.

مدیرعامل اگزیم بانک ایران تاکیدکرد: در مرحله اول افزایش مبادلات و گسترش تجارت پیش شرط توسعه روابط بانکی مورد نیاز است.
فاینانس 334 میلیون دلاری بندر چابهار

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، صالح آبادی با اشاره به موضوع توسعه بندر چابهار افزود: در خصوص بندر چابهار این نوید را می دهم که توسعه ظرفیت بندری شهید بهشتی در بندر چابهار با تامین مالی 334 میلیون دلاری بانک توسعه صادرات از 2.5 میلیون تن ظرفیت به 8 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: این امر امکان بسیار خوبی برای توسعه تعاملات افغانستان با کشورهای جهان و آبهای آزاد ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: اولین پارت گشایش اعتبار برای بندر چابهار به ارزش 20 میلیون یورو به تازگی انجام گرفته است.
ارزیابی آمار مبادلات ایران و افغانستان

صالح آبادی در ادامه با اشاره به آمار مبادلات تجاری دو کشور افزود: حجم واردات افغانستان از ایران در سال 2014 معادل 8.6 میلیارد دلار ثبت شده است. اگر میزان نقش ایران در شرکای تجاری این کشور را محاسبه نماییم مشخص می شود که ایران با کسب 28 درصد سهم واردات افغانستان اولین کشور صادرکننده به این کشور بوده است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص نیازهای بازار افغانستان تصریح کرد: گروه صنایع غذایی، ماشین آلات و تجهیزات، سوخت معدنی و صنایع پالایشگاهی و شیمیایی حدود 50 درصد واردات افغانستان را تشکیل میدهند.

وی افزود: همچنین مواد غذایی و صنایع دارویی و پزشکی حدود 20 از صادرات کشورها به افغانستان را شامل می شوند.

صالح آبادی با اشاره به حجم مبادلات ایران و افغانستان از سال 90 تا 94 گفت: در سال 94 حجم صادرات ایران به افغانستان معادل 2.5 میلیارد دلار بوده و بطور میانگین در سالهای دیگر این رقم بیش از 2.5 میلیارد دلار گزارش شده است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم سهم ایران را در گروه محصولات مختلف وارداتی در افغانستان محاسبه کنیم باید گفت در گروه صادرات موادی با منشا گیاهی و حیوانی 24.7 درصد از واردات این کشور از ایران تامین شده است، همچنین 23.5 درصد از واردات صنایع غذایی افغانستان و 75 درصد واردات شیمیایی این کشور به محصولات ایران اختصاص داشته است.

صالح آبادی میانگین سهم ایران در گروه های وارداتی افغانستان را معادل 27.7 درصد اعلام کرد.
پتانسیل های بازار افغانستان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات بعد از ارزیابی حجم مراودات با اشاره به پتانسیل های صادراتی ایران به افغانستان تشریح کرد: در گروه شوینده ها پودر لباسشویی و مایع ظرفشویی، شامپو و صابون به عنوان پتانسیل های بازار افغانستان برای محصولات ایرانی عنوان می شوند.

صالح آبادی افزود: نوشابه، کنسروها، ماکارونی، ترشی و مرباجات نیز در گروه مواد غذایی به عنوان پتانسیل صادراتی ایران به افغانستان مطرح هستند.

وی افزود: همچنین مصالح ساختمانی، تولیدات دارویی، پلاستیک، سوخت مایع و گاز، موکت و انواع فرش ماشینی دیگر پتانسیل های قابل صادرات به این کشور خواهند بود.
مبادلات بانکی دو کشور

مدیرعامل اگزیم بانک ایران در ادامه با اشاره به اینکه حجم مبادلات فعلی راضی کننده نیست و باید افزایش یابد گفت: در مورد روابط بانکی آرین بانک افغانستان تنها کارگزار بانکی است که مراودات ما را پوشش می دهد.کانال انتقال وجه ما در این مسیر از طریق بانک ملی به واسطه بانک ملی هامبورگ یا بانک تجارتی ایران و اروپا می باشد.

صالح آبادی در زمینه وضعیت اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه های صادراتی تشریح کرد: تاکنون مجموعاً 26 میلیون دلار اعتبار اسنادی در حوزه افغانستان گشایش یافته است. همچنین رقم ضمانت نامه های ارزی صادراتی برای صادرات به این کشور معادل 37 میلیون دلار ثبت شده است.

وی افزود: تسهیلات ارائه شده برای صادرات به افغانستان در سال 94 معادل 116 میلیارد تومان بوده است.

صالح آبادی ادامه داد: در 4 ماهه سال جاری نیز 14 میلیارد و 965 میلیون تومان تسهیلات در این بخش ارائه شده است. به این ترتیب جمعاً 478 میلیارد تومان در سال 94 و 95 تخصیص یافته است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص خدمات صادراتی این بانک در حوزه تجارت دو کشور اظهار کرد: در این زمینه تسهیلات و خدمات ارزی در قالب انواع تسهیلات ارزی و ریالی به صادر کنندگان ارائه می شود؛ حوالجات ارزی، اسناد وصولی، اعتبارات اسنادی و ضمانت ارزی و همچنین خرید ارزهای صادراتی در بانک توسعه صادرات انجام میشود.

وی افزود: اهرم صادراتی دیگر که در زیرمجموعه بانک توسعه صادرات تعبیه شده است، توسط شرکت گسترش تجارت برنا طراحی شده و با پشتیبانی مشترک سه بانک توسعه صادرات، کشارزی و توسعه تعاون به ارائه خدمات مدیریت خدمات صادرات می پردازد.

صالح آبادی در این باره گفت: البته این شرکت فعلا برای صادرات به روسیه فعال است و بناست به کشورهای دیگر هم تسری یابد؛ فعالیت این شرکت در قالب EMC در حال انجام است.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: همچنین با مشورت همکاران و فعالان در این حوزه و برای گسترش تجارت کالا به افغانستان تصمیم گرفتیم تا 50 میلیون یورو خط اعتباری با ضمانت صندوق ضمانت صادرات ارائه کنیم.

صالح آبادیگفت: امیدوارم صادرکنندگان این حوزه بتوانند با تعمیق روابط بانکی دوکشور از امکانات موجود برای تسهیل صادرات بهرمند شوند و شاهد توسعه مراودات دو کشور باشیم.

وی در پایان با ابزار امیدواری از توسعه صادرات به کشورهای همسایه و بویژه افغانستان، از اتاق مشترک ایران و افغانستان و برگزارکنندگان این همایش تشکر به عمل آورد.

صالح آبادی همچنین در حاشیه همایش صادرکنندگان ایران و افغانستان در مصاحبه صداوسیما تشریح کرد: علاوه بر تسهیلات ارزی و ریالی به صادر کنندگان این امکان را فراهم کردیم که خدمات ارزی خود را شامل اعتبارات اسنادی، ضمانت ها، بروات و حوالجات ارزی را به صادر کنندگان عرضه کنیم.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا پایان تیر امسال بیش از 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات ریال به صادرکنندگان ارائه کردیم ضمن اینکه خط اعتباری را برای صادر کنندگان برنامه ریزی کردیم و صادر کنندگانی که بتوانند به کشورهای مختلف کالا صادر کنند آمادگی داریم برای تشویق خریداران خارجی کالاهای ایرانی و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بانک های کشورهای هدف ، خط اعتباری اعطا کنیم.
صالح آبادی گفت: این خط اعتباری به گونه ای است که خریداران خارجی کالاهای ایرانی، کالاها را مدت دار خرید می کنند و ما پول صادر کننده ایرانی را نقد پرداخت می کنیم اما در سررسیدهای 6 تا یکساله پول خود را از بانک کشورهای هدف دریافت می کنیم و بانک کشور مقصد به وارد کننده کشور خود به صورت مدت دار کالا را ارائه می کند.
وی با بیان اینکه مکانیزم ارائه خطوط اعتباری موجب افزایش صادرات کالاهای ایرانی می شود ، افزود : این خط اعتباری را برای افغانستان تا 50 میلیون یورو سالانه در نظر گرفتیم.
صالح آبادی گفت : برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای طرح های زیرساختی و عمرانی در کشورهای مختلف در حال مذاکره به صندوق توسعه ملی هستیم تا خط اعتباری یک میلیارد دلاری در اختیار بانک توسعه صادرات قرار گیرد ما نیز این خط اعتباری را در اختیار صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی قرار خواهیم داد تا شرکت های ما بتوانند در خارج از کشور طرح های زیرساختی اجرا کنند.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان در اولویت اختصاص خطوط اعتباری خواهند بود زیرا ظرفیت همکاری با کشورهای همسایه و منطقه بالاست.
صالح آبادی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز به نفع صادرات و اقتصاد کشور خواهد بود ،گفت : یکی از علت هایی که موجب شد تک نرخی شدن با تاخیر انجام شود این است که بانک مرکزی به ارزها و منابع خود در خارج کشور دسترسی بیشتری داشته باشد تا بتواند در مواقع نیاز برای مدیریت بازار ارز را به بازار تزریق کند و هیجانات در بازار کمتر ورود کند.

در این همایش که مسئولان اتاق بازرگانی مشترک دو کشور، سفیر افغانستان در ایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات و فعالان اقتصادی دو کشور حضور داشتند راهکارهای توسعه صادرات به کشورهای همسایه و جاده ابریشم و راهکارهای قانونی، حمل و نقل، مبادلات ارزی و بازاریابی برای تقویت صادرات بررسی شد.
بررسی راهکارها و ظرفیت های صادرات به افغانستان ، بررسی چالش ها و مشکلات صادرکنندگان ایرانی در افغانستان ، نقش اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در توسعه صادرات ، چگونگی بهره مندی شرکت های کوچک و متوسط ایرانی از اینترنت برای ورود به بازارهای بین المللی، اعتبارسنجی خریداران خارجی و ارزیابی ریسک های موجود در کشور افغانستان، بررسی مسائل بانکی، حمل و نقل و گمرک از محورهای این همایش است که شرکت کنندگان در نشست های تخصصی درباره آن تبادل نظر کردند.

برچسب ها
پورسعید خلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • بازار امروز ۳۹۹
      • بازار امروز ۳۹۰
      • بازار امروز ۳۸۸
      • ۱۵
      • اعتبار امروز
      • شماره ۸ اعتبار امروز
      • شماره ۷ اعتبار امروز
      • شماره ۶ اعتبار امروز
      • شماره پنجم
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو