عصر بازار

سومین کنفرانس بیوالکترومغناطیس ایران، به میزبانی دانشگاه خاتم برگزار شد

عصر اعتبار: مراسم افتتاحیه‌‌ی سومین کنفرانس بیوالکترومغناطیس ایران به میزبانی دانشگاه خاتم، در روز پنجشنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۵ و با حضور دکتر مجید قاسمی رییس دانشگاه خاتم، مدیر‌عامل بانک‌پاسارگاد و رئیس کنفرانس، دکتر ساجدی مدیرعامل شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد (شناسا) و دبیر علمی این کنفرانس، محققان، کارشناسان، اندیشمندان، استادان دانشگاه و جمعی از دانشجویان برگزار شد. این کنفرانس با حمایت بانک‌پاسارگاد و شرکت شناسا، از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد برگزار شد.

سومین کنفرانس بیوالکترومغناطیس ایران، به میزبانی دانشگاه خاتم برگزار شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»

رییس کنفرانس: آمادگی گروه مالی پاسارگاد، برای حمایت از محققان در راستای تحقق اهداف افق ایران 1404
دکتر مجید قاسمی رئیس دانشگاه خاتم و رییس کنفرانس طی سخنانی در خصوص این کنفرانس توضیح داد و گفت: برگزاری سومین کنفرانس زیست‌الکترومغناطیس ایران در دانشگاه خاتم در شرایطی برگزار می‌شود که به دلیل انصراف دانشگاه سمنان، دانشگاه خاتم میزبانی را عهده‌دار شد و در کمتر از 50 روز زمینه‌های اجرا را فراهم آورد.
وی درباره استقبال از سومین کنفرانس زیست الکترو مغناطیس ایران گفت: در کنفرانس سوم با رشد دو برابری مقالات مواجه هستیم. در این کنفرانس حدود 60 مقاله پذیرش نهایی شده‌اند که به صورت پوستر و سخنرانی ارایه می‌شوند. رئیس سومین کنفرانس زیست الکترومغناطیس ایران همچنین از دریافت مقالات کارشناسان در این حوزه از تهران، شیراز، خراسان رضوی، اهواز، اراک، قزوین، مرکزی، اردبیل، چهارمحال بختیاری، قم، سمنان خبر داد.
وی سپس به ارایه توضیح کوتاهی از علم زیست‌الکترومغناطیس پرداخت و گفت: این رشته حوزه‌ای علمی است که پدیده‌های الکتریکی، مغناطیسی و الکترومغناطیسی که از بافت‌های بیولوژیکی ناشی می‌شود را بررسی می‌کند.
وی در ادامه تصریح کرد: در بخش سلامت، علاوه بر حوزه علوم پزشکی که مستقیما با درمان درگیر هستند، امروزه گروه‌های مهندسی حفاظت و پیشگیری، تشخیص، درمان، از جمله بخش‌های اصلی سلامت محسوب می‌شوند. وی در ادامه به تأثیرگذاری زیست الکترومغناطیس در حوزه‌های صنعتی، علمی، امنیتی، درمانی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شاید در بخش تکنولوژی و درمان انقلاب‌هایی اتفاق افتاده‌باشد، مانند کاربرد اشعه x یا پرتوهای هسته‌ای یونیزان. اما محققان، جامعه اقتصادی را با انقلاب نوینی در علوم سلامت روبرو کرده‌اند. این انقلاب نوین از تکنولوژی که زندگی روزمره را فراگرفته‌است استفاده می‌کند تا توان درمانی، تشخیصی، مطالعات زیستی و بیولوژیکی را متحول نماید. به بیان ساده‌تر زیست الکترومغناطیس پزشکی انقلاب سیستم‌های پزشکی و پزشکی نوین است. همچنین شاید دو دهه قبل درمان‌های مولکولی را آغاز یک انقلاب می‌دانستند ولی امروزه زیست‌الکترومغناطیس آینده پزشکی را متحول خواهد‌کرد. دکتر قاسمی در بخش دیگر سخنان خود به موضوع تأثیرگذاری زیست الکترومغناطیس بر حوزه‌های دیگر از جمله حوزه پزشکی، حوزه کشاورزی، حوزه‌های حفاظتی و زیست محیطی، حوزه‌های نظامی و امنیتی، حوزه‌های فناوری اطلاعات و بازی‌های یارانه‌ای، حوزه‌های فناوری زیستی اشاره کرد.
وی در ادامه پس از بررسی زیست الکترومغناطیس در عرصه دانشگاه‌های معتبر جهان به تأثیرگذاری زیست الکترومغناطیس در آینده کشور از منظر اسناد بالادستی از جمله چشم انداز؛ تصویر مورد انتظار در سال 1404، مطابقت با اهداف کلان سند نقشه جامع علمی سلامت کشور، مطابقت با نظام تحول سلامت کشور و نقش زیست الکترومغناطیس در سند ملی فناوری‌های زیستی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.
وی ادامه داد:‌ یکی از بحث‌های ما در افق 1404 در منطقه منا این است که بتوانیم کشور اول باشیم. امروز این وعده را به محققان می‌دهم که  گروه مالی پاسارگاد آمادگی دارد در راستای تحقق اهداف افق ایران 1404 از محققان در حوزه زیست الکترومغناطیس حمایت به‌عمل آورد.
وی در ادامه بر تمرکز ویژه گروه مالی پاسارگاد در حوزه سلامت کشور تأکید کرد و خاطرنشان کرد: گروه مالی پاسارگاد از طریق اجرای برنامه‌هایی مانند راه‌اندازی کسب و کارهای نوآورانه حوزه سلامت در شرکت شناسا، تمرکز بر حوزه الکترونیک سلامت در هولدینگ فناپ، تشکیل هولدینگ سلامت پاسارگاد (نسیم سلامت)، عضویت در تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری زیست فناوری، حمایت‌های ملی در حوزه سلامت کشور (از طریق تأسیس دفتر نقطه طلایی شناسا برای ارتباط موثر و ارزش‌آفرین با فناوران حوزه فناوری زیستی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی  و مشارکت در فرآیند رصد، شناسایی، ارزیابی)، تفاهم با نهادهای متولی  (تفاهم نامه با پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی، تفاهم نامه مشترک در سطوح مختلف با ستاد توسعه فناوری زیستی کشور، تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پژشکی تهران) در حوزه سلامت کشور فعالیت دارد. وی ادامه داد: در هولدینگ سلامت پاسارگاد در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت 7 هزار تخت بیمارستانی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی خاتم هستیم. هم‌اکنون ساخت 1000 تخت در شهر قم اغاز شده‌است. حمایت مالی این طرح توسط هلدینگ نسیم سلامت انجام خواهد شد.
رییس دانشگاه خاتم سپس خبر ایجاد مرکز پژوهشی- فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم (KH-RTBEM) را با همکاری دانشگاه خاتم، شرکت شناسا و موسسه رهیافت اعلام کرد. این مرکز در چهار شاخه‌ی زیست‌الکترومغناطیس تشخیصی، زیست‌الکترومغناطیس درمانی، زیست‌الکترومغناطیس تعاملی زیست‌الکترومغناطیس حفاظتی فعالیت خواهد کرد. وی زمینه‌های تخصصی کاری مرکز پژوهشی- فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم را در چهار بخش درمانی، تشخیصی، تعاملی و حفاظتی اعلام کرد.
وی ضمن اشاره به این موضوع که خانم دکتر فیروزه خلعتبری به‌عنوان یکی از اندیشمندان کشور، لطف کرده‌اند و مسئولیت موسسه رهیافت را برعهده گرفته‌اند، زمینه‌های تخصصی کاری مرکز پژوهشی-فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم را در چهار بخش درمانی، تشخیصی، تعاملی و حفاظتی عنوان کرد و در‌باره اهداف کلی مرکز پژوهشی- فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم گفت: ایجاد یک مرکز تحقیقات و توسعه خلاق، پویا و معتبر در کشور در زمینه "مهندسی زیست الکترومغناطیس ‌پزشکی" ، تربیت نیروی متخصص، تولید دانش و گسترش مرزهای علمی و تجاری سازی دستاورهای علمی حوزه مربوطه، تولید علم در راستای اهداف مرکز و نیازهای جامعه (شامل مراکز درمانی و تشخیصی و صنایع مرتبط) با رویکرد محصول‌محور و تبدیل علم حاضر به فن‌آوری و کاربردی‌سازی مقالات و تولیدات علمی و ایجاد پلی برای تعامل دوسویه فعالیت‌های تحقیقاتی با مراکز صنعتی و بهداشتی و درمانی از جمله اهداف این مرکز است.
وی  برخی از اهداف کوتاه‌مدت مرکز پژوهشی- فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم نیز اهدافی مانند فراهم‌کردن زمینه‌های مناسب برای انجام پژوهش‌های فناورانه مرتبط با زیست‌الکترومغناطیس پزشکی و ایجاد بستری برای تولید دانش و فناوری‌های بومی در کشور، ایجاد بستر در راستای جهت‌دهی به تحقیقات و کاربردی‌سازی آنها و ارائه محصولات مبتنی با نیاز جامعه، شناسایی و اولویت‌بندی توانمندی‌های ایران و جهان در زمینه زیست‌الکترومغناطیس پزشکی، شناسایی نیازهای کشور و سوق‌دهی طرح‌ها در جهت حل کمبودها و مشکلات کشور، سوق‌دهی تحقیقات به سمت محورهای برنامه توسعه کشور، تشویق و جذب همکاری اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های مرکز و جلب همکاری و بسترسازی برای حضور و مشارکت نخبگان و فرهیختگان حوزه زیست الکترومغناطیس پزشکی در خارج از کشور را اعلام کرد.
دکتر قاسمی همچنین درباره اهداف بلندمدت مرکز پژوهشی- فناوری زیست الکترومغناطیس سلامت خاتم نیز تصریح کرد: عملیاتی‌سازی و تجاری‌سازی برنامه‌ها و پروژه‌های فن‌آورانه در زمینه زیست الکترومغناطیس پزشکی، برقراری ارتباطات و تعاملات کاری سازنده و دوسویه با مراکز مشابه معتبر و فعال در کشورهای منطقه و جهان برای انتقال دانش و افزایش قدرت کشور، دستیابی به خودکفایی و تولید دانش در حوزه سلامت، ایجاد بازوی تحقیقاتی در بخش سلامت و تجهیزات پزشکی، کسب جایگاه و وجهه ممتاز در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه زیست الکترومغناطیس پزشکی و ایفای نقش برتر در تولید علم و فن‌آوری در سطح کشور و منطقه، ایجاد مرکز مرجع مطالعات و فن‌آوری در سطح کشور و منطقه در زمینه زیست الکترومغناطیس پزشکی از جمله این اهداف هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بحث امنیت غذایی یکی از بحث‌های مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و باتوجه به اینکه کشور ما با محدویت آب و سطح زیر کشت روبرو است. در اینجا باید به نقش بیوالکترومغناطیس توجه جدی‌تر و بیشتری شود.  مدیر عامل بانک‌پاسارگاد ادامه داد: کارهای نو و جدیدی در شرکت شناسا در حال انجام است و این شرکت بدنبال حمایت از  تفکر نو و نوآوری‌های جدید است که فضا را برای محققان آماده کرده تا بتوانند ایده‌های نو و بکر خود را به‌ثمر برسانند.
در این کنفرانس دکتر فیروزه خلعتبری در خصوص اهداف موسسه رهیافت توضیح داد: این موسسه با حمایت بانک‌پاسارگاد ایجادشده‌است؛ با هدف ایجاد زمینه برای اینکه دانشگاه خاتم را به یک دانشگاه بین‌المللی و یک مرکز ایجاد و تولید علم تبدیل کند. ما می‌خواهیم کشورمان در جایی که شایسته‌ آن است قرار گیرد و مقام اول علمی منطقه را از آن خود کند. ما در رهیافت از پژوهشگرانی که تولید علم می‌کنند، حمایت می‌کنیم. در این راستا با دانشگاه خاتم نیز، برای نهادینه کردن آن علم در دانشگاه در ارتباط هستیم. از این‌رو پیوندی میان دانشگاه خاتم و مراکز علمی کشور ایجاد خواهد شد. در این مسیر از همه‌ی محققان و پژوهشگران‌، دعوت می‌کنیم با به رهیافت بپیوندند و در نهادینه‌سازی تولید علم هرماه ما باشند.


دبیر اجرایی کنفرانس: اگر همکاری دانشگاه خاتم نبود، برگزاری این کنفرانس با این کیفیت محقق نمی‌شد
     در این کنفرانس دکتر شنکایی، دبیر اجرایی، طی سخنانی در خصوص برگزاری این کنفرانس توضیحاتی داد. وی گفت: سومین کنفرانس بیوالکترومغناطیس ایران، با حمایت مستمر دانشگاه خاتم، بانک‌پاسارگاد و شرکت شناسا در روزهای سوم الی پنجم شهریورماه در دانشگاه خاتم، با کادر اجرایی تیم همکار آزمایشگاه بیوالکترومغناطیس تربیت مدرس با سرپرستی دکتر فیروزآبادی برگزار شد.
وی ادامه داد: این کنفرانس با همت همکاران دانشگاه خاتم، حمایت‌های بی‌دریغ گروه مالی پاسارگاد و شرکت شناسا و تلاش شبانه‌روزی تیم همکار بیوالکترومغناطیس، در جوی کاملا علمی برگزار شد. وی تصریح کرد: با وجود مدت زمان بسیار محدود 50 روزه، برای برگزاری چنین کنفرانسی در سطح ملی، تعداد مقالات ارسالی نسبت به دوره‌ی قبل دو برابر بود. همچنین استقبال و حضور مخاطبین نیز نسبت به دوره‌ی قبل با رشد 4 برابری روبرو شد. بر این اساس حدود شصت مقاله علمی در شش جلسه نشست علمی ارائه شد و در نهایت از شش مقاله برتر قدردانی شد.
وی ادامه داد: در این دوره ما شاهد ارسال مقالات از تمام کشور و حضور شرکت‌کنندگانی از شهرهای دور و نزدیک بودیم که رضایت شرکت‌کنندگان و احساسات منتقل شده به دبیرخانه نشان از برگزاری موفق این دوره داشت که خستگی را از تن تمام دست اندرکاران کنفرانس زدود. وی تأکید کرد: نکته مهم در برگزاری این کنفرانس این است که پیش از این قرار بود این کنفرانس در سمنان برگزار شود که به دلایلی محقق نشد. به همین‌دلیل تصمیم گرفتیم این کنفرانس را در تهران برگزار کنیم. از این‌رو به دنبال دانشگاهی بودیم که مار ا وارد مراحل پیچیده‌ی اداری نکند تا بتوانیم در موعد مقرر نسبت به برگزاری آن اقدام کنیم. وی ادامه داد: دانشگاه خاتم، دانشگاهی بود که به سرعت درخواست ما را پذیرفت و نامه‌ی ما  توسط آقای دکتر قاسمی رییس دانشگاه مورد موافقت قرار گرفت. همه عزیزان در این دانشگاه همکاری صمیمانه و بسیار خوبی با ما داشتند که جا دارد از تک‌تک آنها تشکر کنم.

گفتنی است در این کنفرانس دکتر حامد ساجدی مدیرعامل شرکت شناسا و دبیر علمی کنفرانس در خصوص تبیین چهار گرایش بیوالکترومغناطیس و مروری بر ساخت حلزون گوش: بیوالکترومغناطیس درمانی، دکتر فائزه قناتی در خصوص مکانیسم‌های درک و پاسخ‌های فیزیولوژیک گیاهان به میدان‌های مغناطیسی سخنرانی کردند. همچنین کارگاه شبیه‌سازی پدیده‌های الکترومغناطیس و بیوالکترومغناطیس با استفاده از نرم‌افزار کامسول، پنل بیوالکترومغناطیس تعاملی برگزار شد. همچنین نشست‌هایی در خصوص مقالات بیوالکترومغناطیس درمانی، مقالات بیوالکترومغناطیس حفاظتی، مقالات بیوالکترومغناطیس تشخیصی و مقالات بیوالکترومغناطیس تعاملی با حضور اندیشمندان و محققان این حوزه برگزار شد.

برچسب ها
پورسعید خلیلی