عصر بازار

سودجویی و کلاهبرداری؛ تحت عنوان « پرستاری در منزل »

عصر اعتبار- پولهای کلان موسسات برای بودن یک پرستار در منزل در تهران !

سودجویی و کلاهبرداری؛ تحت عنوان « پرستاری در منزل »
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، با گسترش شهرنشینی و مشغله های کاری و اقتصادی، دیگر نمی توانیم مانند گذشته برای یکدیگر وقت بگذاریم، حال می خواهد فرزند باشد یا پدر و مادر. در این شرایط شرکت ها و افرادی پا به عرصه گذاشتند که در نبود شما در منزل، نگهداری از فرزند و یا فرد سالخورده و ناتوان خانواده را تقبل می کنند، اما به چه قیمت؟!

    نیاز به کار پلیسی و تحقیقاتی پیچیده نیست. کافی است نگاهی به آگهی روزنامه ها بیندازید یا سری به فضای مجازی بزنید تا با انبوهی از مراکز غیرمجاز ارائه خدمات پرستاری در منزل روبه رو شوید که عیان و بی واهمه، خدمات غیرقانونی شان را تبلیغ می کنند. مخاطب آنها هم خانواده هایی هستند که به هر دلیل نمی توانند از عضو سالمند و بیمار خانواده خود مراقبت کنند و به ناچار نیاز به پرستار خانگی پیدا کرده اند.
    بدی قضیه اینجاست که خیلی از پرستاران اعزام شده از سوی این مراکز غیرقانونی، آموزش لازم را ندیده اند و تخصصی برای مراقبت و پرستاری در منزل ندارند. حتی احتمالا در لابه لای خبرها هم خوانده اید که برخی از این پرستاران خانگی، خلافکار از آب درمی آیند.
    آشفته بازار خدمات پرستاری در منزل و نبود نظارت بر مراکز ارائه کننده این خدمات باعث شده تعداد این مراکز غیرمجاز، رشدی قارچ گونه داشته باشد و مردم هم از روی ناچاری، مجبورند بین گزینه های موجود، یکی را از سر شانس و تقدیر انتخاب کنند.


    فقط ثبت شرکت دارند والسلام!


    خودشان را بزرگ ترین مرکز ارائه کننده خدمات پرستاری در منزل معرفی می کنند. دفتر اصلی آنها معمولا حوالی خیابان فردوسی تهران است، اما در شش نقطه دیگر تهران هم دفتر نمایندگی دارند. وقتی از کارکنان یک موسسه پرستاری در منزل می پرسیم آیا مجوزی هم از طرف وزارت بهداشت گرفته ای، یکی از آنها با اعتماد به نفس تاکید دارد که نیاز به مجوز از وزارت بهداشت نیست، چون از قوه قضاییه مجوز داریم.
    پیگیر ماجرا که می شویم می فهمیم منظورشان از مجوز قوه قضاییه، همان مجوز ثبت شرکت هاست. در واقع، این شرکت های خدماتی با ثبت یک شرکت و بدون دریافت مجوز فعالیت قانونی از وزارت بهداشت به ارائه خدمات پرستاری در منزل می پردازند و نیازی هم نمی بینند به هیچ نهادی پاسخگو باشند. تعرفه این شرکت هم بسیار متغیر است. حداقل قیمتی که این شرکت برای مراقبت شبانه روزی از یک سالمند پیشنهاد می دهد، یک میلیون و 600 هزار تومان است.
    موسسه دیگری که آن هم آوازه تبلیغاتش پیچیده، دفتر اصلی اش در میدان هفت تیر تهران است و پنج شعبه فعال دیگر نیز در نقاط مختلف پایتخت دارد. این موسسه هم که مجوز از وزارت بهداشت ندارد، برای اعزام یک نیروی مراقب مرد از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر، مبلغ یک میلیون و 300 هزار تومان پیشنهاد می دهد.


    البته اگر بیمار، پرخاشگری داشته باشد، مراقبت های دارویی بخواهد یا به بی اختیاری ادرار و مدفوع مبتلا باشد، قیمت های این شرکت هم بالاتر می رود.


    استثمار پرستاران اعزامی


    موسسه دیگری که در خیابان رسالت کار می کند، نرخ ساعتی کار پرستار در منزل را 8000 تومان اعلام می کند. به قول یکی از کارکنان این موسسه، دیگر کسی با کمتر از این قیمت، حاضر نیست به خانه شما بیاید، چون پول کرایه تاکسی اش هم درنمی آید. می پرسم آیا پرستار تحصیلکرده دانشگاهی هم دارید؟ می گوید این پرستارها با قیمتی زیر سه میلیون تومان در ماه حاضر نیستند به خانه شما بیایند و البته اغلب به منزل بیمارانی اعزام می شوند که نیاز به مراقبت دارویی و درمانی حرفه ای دارند. داستان نداشتن مجوز قانونی، شامل این موسسه هم می شود، اما به قول خودشان، سال هاست که مثل بقیه موسسه ها، با همین رویه کار کرده اند و هیچ مشکلی هم تاکنون پیش نیامده است.
    تمام مبالغ و تعرفه های رنگارنگی هم که اعلام شد، حداقل 30 درصد آن به موسسه خواهد رسید، البته اگر موسسه اعزام پرستار به منزل، بخواهد انصاف را رعایت کند و بیشتر از این درصد نگیرد. در حقیقت، سود اصلی این کار به جیب این موسسات غیرمجاز می رود و آنها از تنگدستی نیروهایشان که نیاز به حمایت جدی دولت دارند، به بدترین شکل سوءاستفاده می کنند.

    سود اصلی این کار به جیب این موسسات غیرمجاز می رود و آنها از تنگدستی نیروهایشان که نیاز به حمایت جدی دولت دارند، به بدترین شکل سوءاستفاده می کنند


    خیلی از این افراد که به عنوان پرستار به منزل اعزام می شوند، از طبقات نیازمند جامعه هستند که توسط این شرکت ها استثمار می شوند. بماند که معدودی از آنها هم ناخلف از آب درمی آیند و شنیده شده که تخلفات مالی و غیرمالی هم از آنها سرزده است. اگرچه مسئولان این شرکت ها اذعان دارند که آنها همواره آدم های مطمئنی را برای پرستاری در منزل اعزام می کنند، اما در صورت بروز کوچک ترین مشکلی، مثلا دزدی از منزل، این شرکت ها پاسخگوی خانواده های بیمار نیستند.
    البته برخی از این شرکت ها که حرفه ای تر شده اند، از پرستاران اعزام شده به منزل، چک های تضمینی یا معرف می خواهند تا بعدها بتوانند پاسخگوی مشکلات احتمالی باشند، اما بسیاری از موسسات هم چنین قوانین سختگیرانه ای را ندارند.


    افزایش شرکت های قانونی


    این که اغلب شرکت های پرستاری در منزل، ادعا می کنند که از قوه قضاییه مجوز گرفته اند، از نگاه دکتر یعقوب جعفری، عضو شورای عالی نظام پرستاری ایران، استدلال بسیار غلط و مضحکی است. جعفری تصریح می کند: متولی اصلی نظام سلامت، وزارت بهداشت است و هرکس که می خواهد خدمات درمانی و مراقبتی به مردم ارائه کند، باید از این وزارتخانه مجوز داشته باشد.
    از نگاه این مقام مسئول، هرقدر مجوزهای بیشتری به شرکت های مشاوره، مراقبتی و پرستاری که سابقه علمی دارند داده شود، به همان میزان نیز اعتماد مردم به این مراکز بیشتر می شود: «وقتی مردم احساس کنند خدمات پرستاری در منزل که از سوی شرکت های قانونی ارائه می شود، تحت نظارت وزارت بهداشت است، گزینه های بیشتر و منطقی تری برای انتخاب خواهند داشت.»
    در این شرایط وزارت بهداشت به عنوان متولی امر به این فکر افتاده که موضوع پرستاران خانگی را ساماندهی کند، به طوری که احمد نجاتیان مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه ای جدید درباره چگونگی ارایه خدمات پرستاری در منزل خبر داد.
    وی در خصوص وضعیت فعالیت مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل گفت: آمارها نشان می دهد بیش از 80 درصد این خدمات، توسط افراد فاقد صلاحیت یا مراکز فاقد تخصص ارائه می شود که اتفاقات ناگواری در پی داشته است. این موضوع به علت مراقبت های غیرعلمی، باعث به خطر افتادن جان و مال مردم می شود.

    آمارها نشان می دهد بیش از 80 درصد این خدمات، توسط افراد فاقد صلاحیت یا مراکز فاقد تخصص  ارائه می شود که اتفاقات ناگواری در پی داشته است


    وی همچنین از ابلاغ آیین نامه جدید از سوی وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت این مراکز خبر داد و افزود: آیین نامه قبلی ارائه خدمات مراقبت پرستاری در منزل حدود 18 سال گذشته در وزارت بهداشت تصویب شد. از همان زمان توجه جدی بر گسترش و نظارت بر این مراکز انجام نشده بود. در دولت یازدهم با دستور وزیر بهداشت، کارگروه ویژه ای در بحث ساماندهی پرستاری در منزل تشکیل و مدل های روز این سطح از مراقبت در دنیا بررسی شد. چندی پیش نیز آیین نامه جدید توسط مقام عالی وزارت تصویب و ابلاغ شد. با این آیین نامه می توان گام بزرگی را در جهت ارائه مراقبت های پرستاری در منزل برداریم.
    نجاتیان تصریح کرد: امروز با تغییر بار بیماری ها، نیاز به مراقبت در منزل بیش از پیش احساس می شود. بسیاری از مبتلایان به این بیماری ها دوره کوتاهی را باید در بیمارستان بستری شوند، اما بیشتر آنان باید در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. این مراقبت ها باید علمی باشد و توسط افراد دارای صلاحیت ارائه شود. امیدواریم بتوانیم با این آیین نامه و همچنین توسعه این مراکز توسط وزارت بهداشت، در یک برنامه زمانی چهار تا پنج ساله تعداد مراکز و همچنین نظارت بر آنها را گسترش دهیم.

     

    تعرفه های پیشنهادی بسیار کمتر از نرخ فعلی خدمات است

    مشاور معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره تعرفه این خدمات نیز توضیح داد و گفت: بحث تعرفه ها یکی از موضوعات جدی در این زمینه بود که در این چند سال به آن توجهی نشده بود. ما می دانیم که مردم از این نظر در رنج بودند و مبالغ زیادی از آنها دریافت می شد. به همین دلیل قرار است این تعرفه ها ساماندهی شود و امیدواریم به روزی برسیم که بیمه ها این خدمات را تحت پوشش قرار دهند.
    نجاتیان، دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را مسئول نظارت بر این مراکز عنوان و تصریح کرد: در خصوص تعرفه گذاری این خدمات، از نهادهای حرفه ای در این زمینه نیز کمک خواهیم گرفت. در حال حاضر هیچ نرخ مشخصی برای این خدمات وجود ندارد، اما کارگروه هایی در وزارت بهداشت با همکاری معاونت پرستاری و درمان ایجاد شده است. پیشنهادات نیز در شورای عالی بیمه مطرح شده است که در صورت تصویب، اعلام می شود. اما این تعرفه ها از رقم های فعلی که برخی مراکز برای ارایه خدمت دریافت می کنند، بسیار کمتر است.
    مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد: برخی از این مراکز اصلا ثبت شده نیستند و مجوز خود را از وزارت بهداشت دریافت نکرده اند. به مردم توصیه می کنیم حتما توجه کنند که این مراکز از سوی وزارت بهداشت مجوز داشته باشند. همچنین افرادی که از طریق این موسسات به منزل مردم می آیند باید فارغ التحصیل رشته پرستاری از یک دانشگاه یا کمک پرستار که دوره های خاصی را دیده اند، باشند.

    مراکز خدمات پرستاری در منزل حق آموزش نیرو ندارند

    نجاتیان با تاکید بر اینکه این مراکز حق آموزش نیرو ندارند، اظهار کرد: این مراکز به هیچ عنوان وظیفه ای در قبال آموزش و تربیت نیرو ندارند. مراکز آموزشی مجاز تربیت کمک پرستار مشخص شده اند و تعدادی از آنها در حال تربیت کمک پرستار هستند. همچنین از قبل نیز کمک بهیارانی وجود دارند که صلاحیت فعالیت در این حوزه را دارا هستند.  مراکز ارائه خدمات پرستاری در منزل، صرفا وظیفه آموزش و مشاوره به بیماران و مردم و ارائه خدمات پرستاری در منزل را دارند.
    در شرایط حاضر که با روند افزایشی بیماری های صعب العلاج و سن امید به زندگی در کشور مواجه هستیم، میزان تقاضای جامعه برای این دسته از پرستاران افزایش می یابد که وزارت بهداشت با به صورت جدی تر به این موضوع ورود کند و وظیفه خود را در حد تصویب آیین نامه و دستورالعمل نبیند. همچنین وزارت بهداشت می تواند برای 14 هزار پرستار ایرانی که عطای کار پرستاری را به لقایش بخشیده اند، با سروسامان دادن به بازار بی حساب و کتاب خدمات پرستاری در منزل، فرصت اشتغال جدیدی برای پرستاران را ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو