عصر بازار

سقوط آزاد اوراق مسکن

عصر اعتبار- قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن روز گذشته به کانال ۸۰ هزار تومان سقوط کرد.

سقوط آزاد اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، سقوط آزاد قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن که از ابتدای شهریور با کاهش هشت درصدی نرخ هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام بدون سپرده، هزینه خرید اوراق را از کانال 100 هزار تومان در آخرین روز مرداد‌ماه به کانال 90 هزار تومان کاهش داد، دیروز با افت مجدد قیمت، به کانال 80 هزار تومان برگشت.هر فقره اوراق 500 هزار تومانی وام خرید مسکن دیروز با 1.5 درصد کاهش نسبت به روز قبل – شنبه – به‌طور میانگین 89 هزار و 650 تومان در بازار خرید و فروش اوراق مبادله شد.

    این در حالی است که میانگین قیمت اوراق در اولین روز هفته جاری و تنها یک روز قبل از سقوط قیمت اوراق به کانال 80 هزار تومان، به سطح قیمتی اوایل تابستان – قبل از صعود قیمت اوراق در نتیجه کاهش نرخ سود بانکی – عقبگرد کرده بود. روز شنبه، هر فقره اوراق، 93 هزار تومان – معادل قیمت اوراق در ابتدای تیرماه – مبادله شد. قیمت اوراق تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن، نیمه تابستان و در ادامه صعود قیمت اوراق بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از ابتدای تیر، با جهش مواجه شد؛ طوری که متوسط قیمت هر فقره اوراق خرید مسکن از 84 هزار تومان در خرداد ماه به 101 هزار تومان در آخرین روز از مرداد افزایش یافت. مهم‌ترین علت جهش قیمت اوراق تسهیلات خرید مسکن، خروج بخش قابل توجهی از منابع حساب سپرده «ممتاز» از این حساب در نتیجه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در ابتدای تابستان بود.

    کاهش منابع حساب پشتوانه انتشار اوراق مسکن– حساب سپرده ممتاز بانک مسکن–موجب شد در نتیجه کاهش عرضه اوراق به بازار تقاضا، نرخ هر فقره اوراق در 15‌روز منتهی به پایان مرداد با جهش مواجه شود. این در حالی است که در همان زمان بانک عامل بخش مسکن با دو اقدام ضربتی اعلام کرد قیمت اوراق از ابتدای شهریور تعدیل خواهد شد.به همین منظور، بانک عامل بخش مسکن برای جبران کسری ایجاد شده در نتیجه خروج بخشی از منابع بانکی از حساب پشتوانه انتشار اوراق، اعتبار اوراق در آستانه انقضا –اوراق منتشر شده در سال 93 – را به مدت 6 ماه تمدید کرد.همچنین با تغییر سرفصل منابع خروجی از حساب پشتوانه انتشار اوراق، تعیین سود متعارف برای این منابع و بازگرداندن آن به حساب پشتوانه اوراق، اعلام شد در دوره جدید عرضه اوراق، کسری ایجاد شده در دوره قبل در قالب انتشار اوراق دوره جدید به اضافه آن حجم از اوراقی که در ماه قبل منتشر نشد، جبران خواهد شد.

    این در حالی است که به عقیده کارشناسان علاوه بر این دو اقدام ضربتی، اعطای مجوز صدور اوراق تسهیلات مسکن به سایر بانک‌ها طی روزهای اخیر از دلایل مهم دیگری است که موجب بازگشت قیمت اوراق به سطح قیمتی ابتدای تابستان شده است. مطابق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته سقوط آزاد قیمت اوراق وام خرید مسکن از ابتدای شهریور آغاز شد و با بازگشت قیمت اوراق از کانال 100 هزار تومان به 90 هزار تومان و سپس عقبگرد آن به کانال 80 هزار تومان ادامه یافت.پیش‌بینی‌ها حاکی است با عرضه حجم جدید اوراق در نیمه شهریور و تحت تاثیر سایر عوامل ذکر شده، قیمت اوراق طی روزهای آینده باز هم کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی