عصر بازار

بیانیه بانک‌انصار به مناسبت هفته بانکداری‌اسلامی

عصر اعتبار- شجره طیبه اسلام ناب‌محمدی(ص) ریشه‌هایی برآمده از عمق هستی و شاخه‌هایی گسترده به وسعت آسمان و میوه‌هایی سیراب از باران رحمت‌الهی دارد که در طول تاریخ، عصاره فهم وتلاش‌ بشریت در مسیر الی الله بوده‌است. بی‌تردید این شجره طیبه، در سرزمینی می‌روید که اقتصادش الهی و تجارتش مبتنی بر رضایت پرستندگان خدای یگانه و بهره‌ منصفانه و عادلانه باشد. این جامعه رفاه را به مردم، رستگاری را به خادمان و سعادت را به کوشندگان اقتصادی هدیه ‌کرده و همه عناصر کوشا وفعال در فرایندهای کاروتلاش را حس شادابی و کامیابی می‌بخشد.

بیانیه بانک‌انصار به مناسبت هفته بانکداری‌اسلامی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در جامعه‌ای با این ویژگی‌ها که با وقوع انقلاب‌اسلامی، ملت غیور ایران به آن اقبال نشان داد و اکنون جهان محروم از ارزش‌های دینی را به پیاده‌سازی احکام‌الهی در حوزه اقتصاد، تجارت وبانکداری فرامی‌خواند، فعالیت‌های بانکداری مطابق باقوانین وشریعت اسلامی است و وﺟﻮه ﺳﭙﺮده‌ﮔﺬاران ﻃﺒﻖ ﻣﻮازﯾﻦ ﺷﺮﻋﻰ وﺣﻘﻮﻗﻰ ودر ﻗﺎﻟﺐ ﻋﻘﻮداسلامی به کارتولید و دادوستد می‌آید. در این رویکرد، خدمات بانکی به تقویت زیرساخت‌های تولید اقتصادی اختصاص می‌یابد و قسط، عدالت و انصاف، برکت را به سفره مسلمانان نازل و عزت و سرافرازی آنان را تضمین می‌کند.

    تقبل ریسک، فعالیت در بخش واقعی اقتصاد،عدالت، شفافیت مسیر تولید و ﻣﺼﺮف ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮﻋﻤ ﯿﺎت مشروع، ازجمله ویژگی‌های کلیدی این بانکداری اسلامی است که همراه با عدالت، رشد، ممنوعیت ربا، ممنوعیت غرر، ممنوعیت ضرر وضرار وممنوعیت خوردن مال به باطل، معیارهای آن را تشکیل می‌دهند؛ معیارهایی که حاصل انطباق بانکداری با اهداف نظام اقتصادی اسلام وتطبیق آن با فقه اقتصادی و مقتضیات عصرکنونی به شمارمی‌آید.

    بانکداری اسلامی که با رباخواری - به خاطر محاربه اش با خدای کریم- ضدیت دارد، نمی گذارد عرصه اقتصاد کشور  به جولانگاه کالاها و خدمات غیرضروری بیگانگان تبدیل شود.

    توانمندسازی، کارآفرینی و رشد استعدادها که شاخص‌ها و کانون فعالیت‌های بانکداری‌اسلامی را تشکیل می‌دهند، این‌ بانکداری را به عنوان یک تعهدالهی ومسئولیت‌اجتماعی با آثار مثبت و توسعه بخش معرفی کرده است

    بانکداری‌اسلامی در ذیل نظام اقتصادی اسلام تعریف می‌شود و تفاوت‌های ماهوی بسیار زیادی با بانکداری ربوی و بانکداری عرفی دنیا دارد. درحالی که بانکداری‌ربوی تنها به حداکثرسازی سود می‌اندیشد، در اقتصاد و بانکداری اسلامی، پول به خودی خود نمی‌تواند تولیدسود کند؛ بلکه پول باید به عنوان اهرم در اقتصاد به تولید بیانجامد و باعث ارزش‌افزوده ناشی از کار وفعالیت فکری و یدی و همکاری جمعی شود.

    در بانکداری‌اسلامی، بانک‌ها واسطه مالی و نماینده سهامداران، وکیل سپرده‌گذاران وشریک گیرندگان تسهیلات به شمارمی‌آیند. در این بانکداری انرژی بانک‌ها صرف سازوکارهای مدیریت ریسک و کنترل گیرنده تسهیلات و زیرساخت‌های اطلاعاتی- عملیاتی شده ومنابع مالی به افراد و به پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که به پیشرفت عدالت، انصاف و شکوفایی اقتصادی مساعدت می‌کنند.

    اکنون در آستانه فرارسیدن هفته بانکداری‌اسلامی، خداوند منان را به خاطر نعمت های بیکرانش بسیار شکرگزاریم که به ما توفیق داد در پرتو فرصت ارزشمند وخدادادی انقلاب‌اسلامی، به تأسیس بانکداری اسلامی اهتمام ورزیم و به اتکای خصیصه‌های الهی آن، موجبات شکوفایی و بالندگی اقتصادی کشور را در چارچوب اقتصادمقاومتی فراهم‌سازیم.

    در این رهگذر، ما مدیران وکارکنان بانک انصار به عنوان بانکی با سرمایه‌های ارزشمند معنوی، انقلابی ومتعهد به تحقق آرمان‌های انقلاب‌اسلامی، باردیگر با معمارکبیر انقلاب‌اسلامی و بنیانگذارفقید جمهوری‌اسلامی‌ایران، امام‌خمینی(ره) و خلف صالح، حکیم و فرزانه ایشان، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و شهیدان سرافراز و تاریخ‌ساز میهن‌اسلامی تجدیدعهد وپیمان کرده وهمچنان در راستای اجرای احکام الهی در عرصه بانکداری کشور پیشتاز و ازهیچ کوششی درتوسعه وگسترش آن دریغ نخواهیم ورزید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو