عصر بازار

برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد

سقوط غیرمنتظره طلا در ماه آگوست

عصر اعتبار- در پی کاهش خرید بانک‌های مرکزی، برای نخستین بار در هفت سال گذشته، قیمت طلا در ماه آگوست سقوط کرده است.

سقوط غیرمنتظره طلا در ماه آگوست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در پی افزایش احتمال بالارفتن نرخ بهره و کاهش خرید شمش در صندوق‌های معاملاتی، قیمت طلا در ماه جاری افتی 3 درصدی را تجربه کرده است.

    استنلی فیشر رئیس فدرال‌رزرو روز گذشته اعلام کرد آمار اقتصادی پیش‌رو مسیر افزایش نرخ بهره را مشخص خواهد کرد. وی همچنین تاکید کرد که رشد احتمالی بهره‌وری موجب کاهش تقاضای دارایی امن بودن طلا خواهد شد.

    افت قیمت ماه جاری برای طلا غیرمعمول است. حتی اگر قیمت‌ شمش در پنج سال گذشته کاهش داشته باشد، این فلز در ماه آگوست همواره با رشد قیمت مواجه بوده است. دلیل این رشد نیز فصل جشن در هند بوده است. اما در حال حاضر، بازار در حال از دست دادن بهترین عملکرد نیمه نخست خود در 40 سال اخیر است.

    مارتی مک‌گوئری، مدیر استراتژیک شرکت سرمایه‌گذاری TJM در شیکاگو اعلام کرد: «اظهارات فیشر، احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر را تقویت کرده است.»

    با افت طلا در آخرین روز معاملاتی ماه آگوست، این فلز گرانبها نخستین کاهش قیمت ماهانه خود را در ماه آگوست از سال 2009 به ثبت رساند. در یک دهه منتهی به سال 2015، اونس در ماه آگوست به طور متوسط 2.2 درصد رشد داشته که پس از ژانویه بهترین عملکرد طلا در این ماه به ثبت رسیده است. معامله‌گران احتمال افزایش نرخ بهره را در ماه آینده 34 درصد می‌دانند و این در حالی است که در آغاز ماه آگوست این احتمال 18 درصد برآورد شده بود.

    به عنوان نشانه دیگر از روند نزولی طلا، بانک‌های مرکزی، بزرگترین دارندگان این فلز زرد، خرید خود را در سه‌ماهه دوم سال جاری نسبت به فصل گذشته 40 درصد کاهش دادند تا خرید طلای بانک‌های مرکزی به پایین‌ترین سطح از سال 2011 برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی