عصر بازار

سقوط اونس تا چندقدمی کانال پایین‌تر

مرزهای حمایتی طلا شکست

عصر اعتبار- هنوز قطعی نیست که فدرال رزرو آمریکا در آینده نزدیک دست به انقباض بیشتر پولی بزند، اما «حس» بازارها حامی چنین فرضیه‌ای است.

مرزهای حمایتی طلا شکست
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  همین احساس، مرزهای حمایتی اونس را شکسته است. چهارشنبه، چارلز ایوانز، رئیس فدرال رزرو شیکاگو و از سیاست‌گذاران بانک مرکزی ایالات‌متحده گفت کاهش پیوسته رشد اقتصاد آمریکا وضعیتی را موجب شده که در آن نرخ‌های بهره باید پایین بماند. این اظهارنظر می‌توانست حامی طلا باشد، اما با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر اعضای ارشد کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، فشار روی فلز زرد محفوظ ماند. جمعه هفته گذشته، جنت یلن رئیس فدرال رزرو گفت که احتمال افزایش نرخ‌های بهره تقویت شده و معاون او، استنلی فیشر گفت که حتی ماه سپتامبر زمان خوبی برای این اقدام است.

    چهارشنبه، اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون هم در گفته‌هایی که نشانه دیگری از محتمل بودن انقباض پولی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود گفت که افزایش نرخ‌های بهره باید وابسته به ریسک‌های ثبات مالی باشد. افت نکردن شاخص دلار و حفظ فشار بر طلا در صبح چهارشنبه سیگنال‌های تازه‌ای از حس بازار مبنی بر قریب الوقوع بودن افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بودند. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو حدود دو هفته دیگر نشست سپتامبر خود را برگزار خواهد کرد و حتی اگر این نشست تصویب‌کننده انقباض بیشتر پولی نباشد، یک فصل دیگر از سال 2016 باقی است. شاخص دلار که سه‌شنبه روی عدد 05/ 96 واحد ایستاده بود، صبح چهارشنبه اندکی افت کرد، اما از مرز 96 واحد پایین‌تر نیامد. همزمان اونس که سه‌شنبه روی قیمت 1310 دلار ایستاده بود، به کمک افت اندک دلار رشد کرد، اما تقویت قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه نکرد. اونس روز سه‌شنبه از مرز حمایتی مهم 1320 و بعد 1315 دلار پایین‌تر ایستاد تا روز چهارشنبه هم پس از اثرگذاری عوامل تکراری، گزارش PDA از اشتغالزایی بخش خصوصی آمریکا باعث شکست مرز حمایتی 0131 دلار شود.قیمتی که تا ساعت 6:30 عصر چهارشنبه برای اونس طلا ثبت شد، 1309 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آخرین روز ماه آگوست رقم خورده باشد. جمعه، دوم سپتامبر، مانند اولین جمعه‌های هر ماه میلادی شاهد انتشار گزارش اشتغالزایی آمریکا خواهد بود و از این رو کاهش حجم معاملات در نخستین روز ماه نهم میلادی تعجب‌آور نخواهد بود.

     

    سه‌شنبه موقعیتی

    اونس روز سه‌شنبه تحت فشار رشد دلار و بی‌توجهی معامله‌گران به روند کوتاه‌مدت بود. اونس در این روز با 13 دلار سقوط به بهای 1310 دلار رسید. معامله‌گران موقعیتی یا درازمدت، کسانی که موقعیت معاملاتی خود را برای دوره‌های زمانی طولانی‌تری نگه می‌دارند، بازار چهارشنبه را در دست داشتند. توجه به وضعیت درازمدت بازار به معنای توجه بیشتر به تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا است که به معنای احتمال تشدید فشار بر فلز زرد است. این فشارها اونس را در سومین روز کاری هفته به کف دوماهه بردند. اتفاق مهم شکسته شدن مرز دوم حمایتی روی قیمت 1315 دلار بود. یک موضع‌گیری مهم که روز چهارشنبه به نفع دلار و به ضرر طلا کار کرد اظهارنظر تازه معاون یلن بود. استنلی فیشر روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود که ایالات‌متحده به اشتغال کامل نزدیک می‌شود. دیگر داده خوبی که در این روز به نفع دلار، به ضرر طلا و به‌عنوان حامی انقباض پولی عمل کرد، اعلام رشد شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا به 1/ 101واحد بود. این شاخص برای ماه جولای به 7/ 96واحد بازبینی شده بود. رقم مورد انتظار برای ماه آگوست، حدود 97 واحد بود.

    چهارشنبه دلاری

    اونس روز چهارشنبه را با قیمت 1315 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان‌های انتظاری پیرامون همین قیمت رو آورد. البته افت شاخص دلار تا حدی به طلا کمک کرد، اما از آن سو افت قیمت نفت به ضرر فلز زرد تمام شد. موضع‌گیری‌های روز چهارشنبه مقام‌های بانک مرکزی آمریکا متناقض بودند اما از آنجا که عمده موضع‌گیری‌های اخیر در پشتیبانی از افزایش نرخ‌های بهره در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بوده، حس بازار همسو با افت طلا بوده است. به این ترتیب، اونس روز چهارشنبه به کف حدودا 5/ 2‌ماهه برود. در شرایطی که بازارهای امروز، اول سپتامبر حالت انتظاری خواهند داشت، دو موسسه معتبر سرمایه‌گذاری «سوسدن فایننشال» و «فست مارکتس» در گزارش آخرین روز آگوست خود اعلام کردند که قیمت جهانی طلا در سه ماه سوم امسال بین 1210 تا 1425 دلار در هر اونس در نوسان خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی